در گفتگوی یک مقام مسئول عنوان شد؛

لزوم واقعی شدن قیمت سنگ آهن در کشور

لزوم واقعی شدن قیمت سنگ آهن در کشور

گروه معادن >سنگ آهن - یک مقام مسئول با اشاره به لزوم اصلاح جدی قیمت سنگ آهن در کشور گفت: قیمت سنگ آهن در ایران با قیمتهای جهانی فاصله معناداری دارد.

به گزارش ماین نیوز، قدیر قیافه در خصوص آخرین تحولات قیمتگذاری سنگ آهن گفت: ما به عنوان انجمن سنگ آهن در تلاشیم تا با توجه به فاصله قیمتی فروش سنگ آهن داخلی و خارجی، اقداماتی را صورت دهیم تا شاهد اصلاح قیمت این ماده معدنی در بازار داخلی باشیم.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر شاهد یک فاصله معنادار میان قیمت داخلی و خارجی سنگ آهن هستیم و فروش سنگ آهن دانه‌بندی شده، کنسانتره و گندله گپ قیمتی دارد؛ چرا که پیش‌تر فرمول تعیین قیمت در بازار داخلی دستوری بود و بر اساس آن مواد اولیه واحدهای تولیدی تامین می‌شد، اما پس از خصوصی‌سازی و فعالیت سایر نهادها این میزان کمی تغییر کرد.

وی اضافه کرد: با این حال، فرمول اصلاح شده باز هم از یک اختلاف قیمتی معنادار بین نرخ فروش داخلی با صادراتی حکایت دارد. از این رو با توجه به همبستگی فولاد و سنگ آهن چنانچه قیمت فروش محصولات فولادی را مدنظر قرار دهیم، شاهد ارزان فروشی قیمت سنگ آهن در بازار داخل هستیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: سالهاست که ارزان فروشی در بازار داخلی اتفاق افتاده و ما تولید کنندگان محصولات سنگ آهنی به دنبال اصلاح آن هستیم.

وی همچنین با اشاره به این که مشکلات قیمتگذاری سنگ آهن از گذشته وجود داشته و باید اصلاح قیمت در یک مبادله برد برد صورت بگیرد، در خصوص اصلاح شیوه قیمتگذاری گفت: راهکار ما عرضه تمام محصولات سنگ آهنی و یا تمام محصولات زنجیره فولاد و استفاده از ساز و کار شفاف و رقابتی بورس است که با عمل به این شیوه، قیمت واقعی و منصفانه محصولات زنجیره در تالار بورس تعیین قیمت شود.

قیافه ادامه داد: با تحقق این مهم شفاف‌سازی معاملات بین خریدار و فروشنده با نرخ متعادل همراه خواهد شد، بعلاوه این که با توجه به مقررات بورس کالا، تسویه حساب و اطمینان از بازگشت به موقع ارزش کالای فروخته شده نیز به شکل مناسبی انجام خواهد شد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با تاکید بر این که بهره‌گیری از امکان بورس مانعی برای انجام معاملات از راه مذاکره و به صورت توافقی نخواهد بود گفت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان تولید کننده محصولات سنگ آهنی در نشستهای متعدد با مدیران بورس کالا مطرح و مقرر شد قیمت داخلی سنگ آهن حاصل کسری از قیمتهای جهانی با در نظر گرفتن تخفیفات و هزینه حمل باشد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی به هیچ عنوان با این موضوع مخالفتی ندارد و واحدهای فولادی نیز خود را برای این اصلاح قیمتی آماده کرده‌اند.

به گفته این مقام مسئول؛ دولت هیچ علاقه‌ای به دخالت در قیمتگذاری ندارد و دخالت آن نیز به نفع هیچ یک از طرفها نیست. از این رو باید از روش غیررقابتی و قیمتگذاری دستوری فاصله گرفته و از روشهای علمی و تجربه سایرین برای اصلاح روندها و فرآیندها بهره جست و معاملات محصولات سنگ آهنی را در بورس کالا آغاز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اصلاح قیمت محصولات سنگ آهنی در بازار داخلی موجبات حرکت رو به جلوی واحدهای تولیدی بالادستی و محصولات فولادی را شاهد باشیم و تمام تلاش انجمن بر عملی کردن این موضوع است.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در خصوص عرضه محصولات سنگ آهنی در بورس کالا نیز اظهار داشت: همه چیز به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد، با وجود این ما به صورت کلی با بورس کالا توافقات خودمان را برای ورود به رینگ داخلی بورس انجام داده‌ایم و امیدواریم به محض آماده شدن بسترها معاملات کلید خورده و آغاز شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا