3 مکانیزم جدید سازمان بورس برای تحول در نظام تامین مالی

3 مکانیزم جدید سازمان بورس برای تحول در نظام تامین مالی

سازمان بورس 3 مکانیزم را برای نبود تنوع در تامین سرمایه و بانک محور بودن،براساس الگوهای خارجی طراحی کرده که از یک سو حق رای مدیریتی را برای سهامدار عمده محفوظ می دارد و از سوی دیگر منافع سهامداران خرد را تامین می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما، سیستم بانکی به دلایل متعدد هم اکنون قادر به تامین سرمایه کسب و کارهای جدید و یا توسعه آنها نبوده، از این رواقتصاد کشور متناسب با نیاز جامعه قادربه توسعه و ایجاد اشتغال نیست.

برای حل این مشکل دولت در حوزه بازار سرمایه دست به تحولات زیادی زده تا بازار سرمایه را به مکانی مناسب تر برای تامین سرمایه های مورد نیاز توسعه کشور بدل کند.

یکی از اقداماتی که در این باره در دستور کار قرار گرفته و در کمیته فقهی بورس نیز به تصویب نهایی رسیده،طراحی تامین مالی شرکت هایی است که صاحبان آنها تمایلی به از دست دادن حق مدیریت نیستند و در عین حال از بازدهی بالا نیز برخوردارند.

برای حل این مشکل که به عنوان مانع بزرگی در توسعه این دست از بنگاه ها به شمار می رفت سازمان بورس سه مکانیزم را بر اساس الگوهای خارجی طراحی کرده که از یک سو حق رای مدیریتی را برای سهامدار عمده محفوظ می دارد و از سوی دیگر در عین رعایت موازین شرع اسلام منافع سهامداران خرد را نیز تامین می کند .

مکانیزم های صندوق سرمایه گذاری تک سهم، گواهی سپرده سهام با وجود نهاد واسط و گواهی سپرده سهام بدون وجود نهاد واسط به شرکت ها و بنگاه ها این اجازه را می دهد تا برای حل مشکل تامین مالی طرح های توسعه ای به جای مراجعه به سیستم بانکی با هزینه های بالای سود تسهیلات و بروکراسی های سخت و گرفتن تضامین سخت تر در بازار سرمایه نیاز را تامین کنند.

بدیهی است بارواج این مکانیزم ها از یک سو امکان شکل گیری بنگاه های بزرگتر و موفق ترکه با هزینه های کمتری رشدو توسعه می یابند ، مححق شده و در نتیجه می توانند قیمت تمام شده محصولات و خدمات را کاهش داده و در حوزه رقابت های بین المللی نیز با قوت و قدرت بیشتری حضور یابند.

علاوه بر این اقتصاد از بانک محور بودن به سوی بازار سرمایه متمایل شده و تنوع سازی و توسعه بازارهای مالی رخ می دهد که در این رهگذر نیز در افقی بلند مدت به تعدیل نرخ های سود بانکی و بهره مندی همه آحاد مردم از این تنوع سازی تامین سرمایه منجر خواهد شد.

به عنوان نمونه در روش صندوق سرمایه گذاری تک سهم ،سهامدارعمده پیش از هرچیز مقدار مشخصی از سهم خود را در شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه مسدود می کند.پس از آن، صندوق سرمایه گذاری تک سهم با مجوز سازمان بورس تشکیل شده و واحدهای سرمایه گذاری را به سرمایه گذاران عرضه می کند.

این صندوق بواسطه وجوه حاصل از فروش واحدهای سرمایه گذاری، سهام مسدود شده را خریداری می کند. البته شرط این امر آن است که بخشی از حق رای سهام مذکور مستثنی شده و به صندوق واگذار نمی شود و همچنان در اختیار سهامدار عمده باقی می ماند.به عبارت بهتر سهام جدید صادر شده به نام صندوق ، حق رای سهامدار عمده را رقیق نمی کند.

این اقدام را می توان در چارچوب بندهای 1 و 9 سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی ابلاغی از رهبری ارزیابی کرد که در آن بر تأمین شرایط و فعال‌سازی همه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی ونیز اصلاح و تقویت نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی تاکید شده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا