ادغام نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی

ادغام نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی

دنیای معدن -نشست مشترک سازمان ایمیدرو با سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران و انجمن مهندسی معدن ایران درباره ادغام نمایشگاه‌های تخصصی معدن و صنایع معدنی کشور در محل سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد.

در این نشست مشترک، رییس هیات عامل ایمیدرو ادغام نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های معدنی را راهی برای بالا بردن سطح فنی آن دانست. در این نشست اعلام شد ادغام نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و برای رسیدن به این هدف مسئولان کشوری می‌توانند از برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها حمایت کنند.


حمایت از برگزاری همایش‌های معدنی
تجمیع و ادغام این دست از نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این مطلب در این نشست مشترک به یکی از کنفرانس‌های بزرگ متال‌بولتن اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ که کنفرانس متال‌بولتن در دوبی برگزار شد حدود ۹۰درصد شرکت‌کنندگان حاضر در آن شرکت‌های بزرگ ایرانی و به‌طور تقریبی همه سخنرانان نیز ایرانی بودند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این کنفرانس در ایران برگزار شود. در این زمینه حمایت‌هایی از سوی سازمان ایمیدرو برای برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته شد. مهدی کرباسیان افزود: اگر دست‌اندرکاران اجرایی کنفرانس‌های مختلف در حوزه معدن و صنایع معدنی، بعد از اتمام یک کنفرانس، برای دوره بعدی برنامه‌ریزی کنند بازاریابی موفقی خواهیم داشت و در کنار آن به سود نیز خواهیم رسید. کرباسیان درباره برگزاری ششمین کنفرانس مهندسی معدن که با همکاری مشترک خانه معدن ایران و انجمن مهندسی معدن قرار است همزمان با نمایشگاه ایران کان‌مین ۲۰۱۶ در آبان برگزار شود، گفت: به نظر می‌رسد این کنفرانس بیشتر بر مباحث علمی تکیه داشته باشد. وی افزود: مشخص کردن تعداد سمینارها و اقداماتی که قرار است در سال ۹۶ برگزار شود می‌تواند اثرگذار باشد و به‌طور قطع وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو نیز از آنها حمایت خواهند کرد تا در نهایت کار بزرگی در حوزه بین‌المللی انجام دهیم. وی همچنین به اجلاس معدن و صنایع معدنی که قرار است برگزار شود، اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ معدنی می‌توانند در این نوع همایش‌ها حضور داشته باشند. همچنین اگر با شرکت‌های برگزارکننده اجلاس بین‌المللی همراه شویم عملکرد بهتری خواهیم داشت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به برگزاری دوره آموزشی که در این چند روز در محل سازمان ایمیدرو برگزار شد، اشاره کرد و گفت: با وجود سیاست‌هایی که کشورهای بزرگ مانند امریکا برای سفر از دیگر کشورها به ایران در نظر گرفته‌اند، شاهدیم که مدرسان این کارگاه آموزشی با پذیرفتن این ریسک در ایران حضور پیدا کرده‌اند، که خود نشانه مثبت و خوبی برای حضور کشورهای بزرگ در ایران است.


آرزوی ۳۰ ساله محقق می‌شود
کرباسیان درباره طرح تیتانیوم کهنوج که ۳۰ سال راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن به طول انجامید نیز گفت: همه فکر می‌کردند مسئله اصلی برای این طرح منابع مالی بود درحالی که فناوری اهمیت بیشتری داشت. اکنون شرکت مشاور قوی برای این طرح در اختیار گرفتیم و آخر مهر این طرح بهره‌برداری شده و آرزوی ۳۰ ساله برای تولید به ثمر می‌رسد. گفتنی است که ایرانی‌ها در کنار مشاور خارجی به راه‌اندازی طرح کمک می‌کنند. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت فناوری و دانش فنی در جهان هر روز در حال تغییر و رشد است و ما باید با جهان ارتباط برقرار کنیم و از شرایط پسابرجام استفاده کرده و فعالیت‌های علمی خود را وسعت بخشیم. اینگونه که از استادان خارجی برای حضور در ایران دعوت کنیم تا دانش فنی و فناوری‌های نوین خارجی به کشور منتقل شود و در مقابل سطح علمی متخصصان و دانشمندان ایرانی نیز افزایش یابد تا آنها بتوانند در دیگر کشورها حضور پیدا کنند.


بالا رفتن توان علمی
امیر خرمی‌شاد، معاونت برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو نیز بر این باور است اگر از سال‌های آینده تمامی نمایشگاه‌های معدنی و کنفرانس‌های معدنی و... با یکدیگر ادغام شوند در نتیجه بعد علمی و سطح ارائه دانش و فناوری آنها بیشتر شده و در نهایت تمایل برای حضور شرکت‌های معدنی بیشتر می‌شود.

تشکیل ستاد راهبری
مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز درباره تجمیع نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی گفت: پیشنهاد این است اگر بنا به تجمیع نمایشگاه‌ها معدن وجود دارد، ستاد راهبری برای بخش معدن راه‌اندازی شود تا برای سال آینده بتوانیم از وقت و هزینه‌ای که صرف برگزاری این نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها می‌شود، حداکثر استفاده را ببریم. به گفته سیدشمس‌الدین سیاسی‌راد، بخشی از مذاکرات بخش خصوصی با خارجی‌ها می‌تواند در این نمایشگاه‌ها انجام شود و همچنین دولت نیز با خصوصی‌ها ارتباط بیشتری برقرار کند. حال اگر ستادی برای این کار تشکیل شود زودتر به نتیجه خواهد رسید. خوشبختانه در شرایط کنونی، بین دولت با تشکل‌های مختلف در زمینه آموزش و پژوهش اقدامات مشترکی انجام شده است. وی افزود: قرار است در ۴ و ۵ آبان سمپوزیوم تخصصی در حوزه فرآوری مواد معدنی برگزار شود که در آن افراد صاحب‌نظر و متخصصان و شرکت‌های فعال در این حوزه شرکت می‌کنند و دستاوردهای پژوهشی با حضور مقامات کشوری در این سمپوزیوم ارائه خواهد شد و به نظر می‌رسد انجمن مهندسی معدن، خانه معدن و نظام مهندسی معدن ایران می‌توانند در آن حضور پیدا کنند.


ادغام تدریجی نمایشگاه‌ها با یکدیگر
رییس انجمن مهندسی معدن ایران نیز در این نشست مشترک گفت: یکی از ماموریت‌های انجمن مهندسی معدن ایران برگزاری این نوع کنفرانس‌هاست که مطالبی که در این سال‌ها در دانشگاه‌ها تهیه شده به عموم جامعه ارائه کند تا مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد. علی‌اصغر خدایاری، درباره ادغام نمایشگاه‌ها و همایش‌های معدنی نیز اظهار کرد: به‌تدریج نمایشگاه‌ها با یکدیگر ادغام شوند بهتر است تا حالت دستوری داشته باشد. اکنون نیز گروه‌ها و تشکل‌ها با مرور زمان به این نتیجه رسیده‌اند تا برنامه‌ای مشترک با یکدیگر داشته باشند. به گفته وی سازمان ایمیدرو در دوره جدید به رسالت اصلی خود یعنی توسعه فناوری بازگشته است. انجمن مهندسی معدن به‌عنوان مرکز فرادانشگاهی و ملی تلاش دارد علم را به صنعت نزدیک کند. در این زمینه سازمان ایمیدرو می‌تواند متولی این نوع همایش‌ها و کنفرانس‌ها باشد و آنها را هدایت کند. وی افزود: سازمان ایمیدرو می‌تواند در شورای سیاستگذاری نیز به طور رسمی حضور داشته باشد و سیاستگذار مشترک بین خانه معدن نظام مهندسی و ایمیدرو باشد تا با بررسی پایان‌نامه‌ها در جریان موضوع‌های مورد بررسی آنها قرار گیرد و اینگونه نیازهای صنعت شناسایی شود. همچنین این سازمان می‌تواند از برگزارکنندگان کنفرانس‌های علمی و تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت مالی کند. وی بر این باور است که حضور سازمان ایمیدرو در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های معدنی اعتباری برای کل مجموعه خواهد بود. گفتنی است که رییس هیات عامل ایمیدرو موافقت خود را برای حضور در شورای سیاستگذاری اعلام کرد. همچنین تلاش خود در زمینه تامین محل برگزاری کنفرانس‌ها تلاش خواهد کرد زیرا تجمیع همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و باید به اجرای آن کمک کرد.


۲۰ مقاله خارجی در کنفرانس معدنی ایران
امید اصغری، دبیر ششمین کنفرانس معدن که قرار است همزمان با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته ( ایران کان‌مین ۲۰۱۶) برگزار شود در این جلسه گفت: تجمیع نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی و کنفرانس‌ها و کنگره‌های بین‌المللی باعث می‌شود نگاه صنعتی‌تری داشته باشیم و انجمن مهندسی معدن نیز رویکرد پژوهشی پیدا کند. در این مدت که کنفرانس اطلاع‌رسانی شد مقاله‌های بسیاری از داخل و خارج از کشور به این کنفرانس ارائه و تلاش‌های ما در اطلاع‌رسانی بین‌المللی، منجر به ارسال۲۰ مقاله خارجی برای ارائه در این کنفرانس شد. وی افزود: در بخش داوری بیش از ۱۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های داخلی اعلام آمادگی کردند و جلسات بسیاری گذاشته شد تا وضعیت مقالات به سرانجام برسد. تلاش بر این است که سخنرانان کلیدی این کنفرانس به‌طور مشترک از کشورهای اروپایی باشند. به‌عنوان مثال رییس یکی از دانشگاه‌های قدیمی آلمان و استادانی از کشورهای استرالیا، فرانسه و گرجستان در این کنفرانس حضور دارند و درباره موضوع‌هایی همچون اکتشاف، استخراج و محیط‌زیست و دغدغه‌هایی که در بخش معدن وجود دارد سخنرانی خواهندکرد. موضوع اصلی این کنفرانس آهن و زغال‌سنگ است و این درحالی است که در بسیاری از مقالات و ارائه‌ها این دو مبحث متجلی نشده است.


حضور ۱۳۰ شرکت خارجی در کان‌مین
محمدجعفر صادقی‌پناه، که به‌عنوان نماینده خانه معدن ایران در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: نمایشگاه ایران کان‌مین ۲۰۱۶ در واقع ادامه نمایشگاه‌های کان‌مین در سال‌های گذشته است که مدتی متوقف شده بود و اکنون احیا شده است. این نمایشگاه با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن ایران و خانه معدن ایران و در کنار آن همچنین چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و ششمین کنفرانس مهندسی معدن برگزار می‌شود. به گفته وی این نمایشگاه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و بیش از ۱۳۰ شرکت خارجی در آن حضور خواهند داشت. شرکت‌های ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور فعالی دارند. در واقع تصمیم بر این شده که این نمایشگاه سالی یکبار و به شکل تجمیعی در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شود. وی معتقد است این کنفرانس، از نظر مقالات و سخنرانی‌های کلیدی پربار خواهد بود.


برگزاری همه نمایشگاه‌های تخصصی در یک زمان مشخص
دبیر اجرایی این نمایشگاه در این نشست مشترک اظهار کرد: اگر همه رویدادهای معدنی با هم و در یک زمان مشخص برگزار شود، نتیجه مثبتی خواهد داشت. در این زمینه شاهدیم در کنار نمایشگاه ایران کان مین، کنگره بین‌المللی معدن و کنفرانس از ۱۶ تا ۱۸ آبان برگزار و مقالات بسیاری نیز در کنفرانس معدنی ارائه خواهد شد. سروش فولادچی گفت: دانشگاه‌های تخصصی بخش معدن نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا