رییس کل بانک مرکزی:

روابط بلندمدت بانک های اروپایی با ایران محقق می شود

روابط بلندمدت بانک های اروپایی با ایران محقق می شود

سیف با اشاره به مناسب بودن شرایط کنونی بانک ها و موسسات بین المللی برای از سرگیری روابط بانکی و مالی با نظام مالی ایران، افزود: اقتصاد ایران، با ظرفیت های منحصر به فرد و بالا و امنیت مثال زدنی خود، یکی از بهترین گزینه های ممکن و بهشتی برای سرمایه گذاری خارجی است.


ولی الله سیف امروز در چهارمین همایش تجاری ایران و اروپا در مرکز همایش های صدا و سیما گفت: روابط مالی و بانکی ایران و اروپا به نحو فزاینده ای توسعه یافته و جدی تر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک های متعددی در این زمینه مذاکرات مفصلی را با شبکه بانکی ایران انجام داده اند و خوشبختانه فضای قبلی به فضای جدید همکاری تبدیل شده است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر تصویری واقع‌بینانه از شرایط و افق پیش رو، یادآور شد: بانک های ایران از سوی آمریکا تحریم شده بودند و این تحریم‌ نه تنها بانک های آمریکایی را از برقراری هر گونه رابطه با بانک های ایرانی منع می‌کرد بلکه بانک های غیر آمریکایی را نیز در صورت ارایه مستقیم یا غیرمستقیم خدمات به بانک های ایرانی، با مجازات‌های بین المللی روبرو می کرد.
وی افزود: حجم و گستره تحریم‌های‌ ظالمانه، به طور بی‌سابقه‌ای علیه کشور تشدید شد و ایالات متحده آمریکا در سایه همکاری اتحادیه اروپا و سایر بازیگران بین‌المللی، توانست گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین نظام تحریم‌های مالی را علیه نظام بانکی ایران وضع و اجرا کند که نه تنها منجر به قطع روابط کارگزاری بانکی ایران بود ، بلکه موجب بلوکه شدن بخش اعظم ذخایر کشور شد.

به گفته سیف، به غیر از چند بانک معدود و کوچک که با هزینه‌های بسیار بالا و غیر متعارف، خدمات محدودی را به بانک های ایرانی ارائه می‌دادند، هیچ بانک مهم و معتبر بین‌المللی، روابط کارگزاری قابل اتکایی با بانک های ایرانی نداشت و در چنین شرایطی، به ناچار نقل و انتقال وجوه، از کانال‌های غیر متعارف بانکی و با هزینه‌ها و مخاطرات بالا انجام می‌شد.

سیف در ادامه از خروج بانک های ایرانی از فهرست تحریم‌ها خبر داد و گفت: در نتیجه اجرای برجام، ارتباط سوئیفتی بانک های ایرانی برقرار شد. روابط کارگزاری به تدریج گسترش یافتند.

وی افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب و آرمانی، همکاری و مساعدت همه دستگاه‌ها و نهادها ضرورت دارد و انشالله با همکاری و تلاش جمعی قوا و نهادهای ذیربط مسایل به تدریج مرتفع خواهند شد.

سیف با اشاره به مناسب بودن شرایط کنونی بانک ها و موسسات بین المللی برای از سرگیری روابط بانکی و مالی با نظام مالی ایران، افزود: اقتصاد ایران، با ظرفیت های منحصر به فرد و بالا و امنیت مثال زدنی خود، یکی از بهترین گزینه های ممکن و بهشتی برای سرمایه گذاری خارجی است.

وی افزود: شبکه بانکی و نظام مالی ایران با رعایت استانداردها، موازین بین المللی و ارتقای شفافیت مالی، بیش از هر زمانی آماده تعامل با نظام مالی بین المللی است.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: در فضای پس از برجام و با اقدامهای انجام شده، بانک های اروپایی متعددی اقدام به برقراری روابط با بانکهای ایرانی کرده اند و بانک های دیگری نیز گامهای اولیه را در این مسیر برداشته اند.

به گفته سیف، اکنون در شرایطی قرار داریم که روابط مالی و بانکی ایران و اروپا به نحو فزآینده ای توسعه یافته و جدی تر می شود و در آینده نزدیک، شاهد گسترش روابط بلندمدت بانک های اروپایی و بانک های ایرانی، به ویژه در زمینه تامین منابع مالی پروژه های عمرانی و تولیدی کشور با همکاری بانک های اروپایی خواهیم بود.

وی افزود: بانک های متعدد در این زمینه مذاکرات مفصلی را با شبکه بانکی ایران انجام داده اند و خوشبختانه، فضای قبلی به فضای رقابت برای همکاری با بانک های ایرانی و بدست آوردن سهم در بازار مالی ایران مبدل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی بر اهمیت نقش مثبت و موثر همکاری های بین المللی در توانمندسازی اقتصاد داخلی ایران و ارتقای تکنولوژیکی کشور تاکید کرد.

وی یادآور شد: اروپا پس از بحران مالی اخیر به این نتیجه رسید که وجود یک نظام مالی مقاوم در برابر شوکها و نوسانات اقتصادی، بسیار مهم است در نتیجه، قواعد و استانداردهای متعددی را برای ایجاد چنین نظامی وضع و اجرایی کرد. تجربه سال های گذشته نیز به سیاستگذاران اقتصاد و نظام مالی ایران آموخت که ایجاد یک نظام اقتصادی تاب آور و مقاوم، درونزا و متکی بر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و در عین حال برون گرا، دانش بنیان و مرتبط با اقتصاد جهانی، از ضروریات اصلی اقتصاد کشور است.

سیف با تاکید بر اینکه تناسب و جایگاه پروژه و طرح های بین المللی در تحقق اهداف اقتصادی ایران لحاظ خواهد شد، افزود: در هنگام تصمیم گیری در رابطه با هر پروژه و فعالیت اقتصادی کشور، اعم از داخلی و بین المللی، این پرسش اساسی از سوی نهادهای سیاستگذار، بانک ها و موسسات ایرانی مطرح است که تناسب و جایگاه این پروژه و طرح در توانمندسازی اقتصاد داخلی و ارتقای تکنولوژیکی کشور چه خواهد بود و آن دسته از همکاری های بین المللی در اولویت دولت قرار خواهند گرفت که بتواند نقش مؤثر و مثبت تری در ارتقای توانمندی اقتصادی و تکنوکوژیکی کشور ایفا کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا