بازار میوه شب عید امسال چه وضعیتی دارد؟

بازار میوه شب عید امسال چه وضعیتی دارد؟

اخبار حاکی از آن است که تنظیم میوه امشب بازار نیز به تعاونی روستایی سپرده شده است. البته رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان معتقد است، با توجه به فراوانی میوه در بازار امسال، مشکلی برای تامین میوه شب عید مردم وجود ندارد.

 سال گذشته تنظیم میوه بازار شب عید توسط دولت به وزرات جهادکشاورزی سپرده شده و این وزاتخانه هم بخش اجرایی کار را به تعاونی روستایی سپرده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اقدامی که چندان به مذاق اتاق اصناف خوش نیامد، همچنان که رئیس اتحادیه سبزی و میوه فروشان تهران، از همان ابتدای اجرای این طرح، پیش‌بینی کرده بود که حاصل کار چندان موفقیت‌آمیز نخواهد بود و تاکید کرده بود که در سال‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین میوه شب عید بود مشکلی برای تامین میوه مردم پیش نیامد ولی در شرایط تازه معلوم نیست که وزارت جهاد کشاوزری بتواند از عهده این کار بر بیاید یا نه.

در عمل نیز تجربه ثابت کرده که تامین میوه شب عید چندان موفقیت آمیز نبوده و عموم مردم که بودجه مشخصی را برای تامین میوه خود، در نظر گرفته بودند نتوانستند میوه مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه کنند و در واقع بودجه آنها به آنها اجازه نداد که از میوه‌های با کیفیت مناسب بازار خریداری کنند.

حسن مهاجران، بعد از عید در توضیح چرایی ناکامی وزارت جهادکشاوزی، برای تامین میوه مناسب شب عید مردم، چنین توضیح داده بود: در سال‌هایی که ما در تامین میوه شب عید دخالت داشتیم، ما با مباشر تامین میوه بازار تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌کردیم که به موجب آن مباشر موظف می‌شد طبق‌ تفاهم‌نامه میوه بازار را ذخیره و محصول را به بازار ارایه کند. مباشر وظیفه داشت رنگ، کیفیت، ابعاد و سلامت میوه‌ها را در حد معینی تامین کند و اگر میو‌ه‌‌ها استانداردهای لازم را نداشتند، عودت می‌شدند. در نتیجه طوری برنامه‌ریزی می‌شد که میوه با کیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم می‌رسید و مردم از آن راضی بودند.

رئیس اتحادیه میوه‌وسبزی‌فروشان افزوده بود: ولی امسال در بازار میوه تجارت صورت گرفت. دلال‌ها پرتقال‌های خوش‌فرم را خریدند و با قیمت کیلویی 6500 به بازار عرضه کردند و در مقابل میوه‌ای که کیفیت نازلی داشتند برای تعاونی روستایی باقی ماند که با مبلغ کیلویی 2900 تومان به بازار عرضه شد.

تنظیم بازار میوه شب عید پارسال، پای رئیس‌جمهور را هم به موضوع باز کرد. همچنان که او مدتی پس از عید نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نوشت و از او خواست که برای عید سال 95، از ابتدای سال 94، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

پس از نگارش این نامه، بنا بر این شده بود که امسال اتاق اصناف ایران، تنظیم بازار میوه شب عید را به دست بگیرد. همچنان که رئیس کمیته تخصصی میوه و تره‌بار در این زمینه، گفته بود: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مسئولیت تنظیم بازار شب عید امسال در کل کشور به اتاق اصناف ایران واگذار شد.

مصطفی دارائی‌نژاد، همچنین افزوده بود: با واگذاری مسئولیت تنطیم بازار میوه شب عید امسال به اتاق اصناف، کمیته تخصصی برای بررسی نحوه ذخیره‌سازی و تنظیم بازار تشکیل شد تا در سال جاری مشکلی در خصوص افزایش قیمت این محصول وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار میوه در سال جاری به‌صورت تخصصی انجام می‌شود، بیان کرد: میوه مورد نیاز مردم در سال جاری به‌صورت بسته‌بندی شده، مرغوب و 30 درصد کمتر از نرخ بازار عرضه خواهد شد. در واقع با ورود مستقیم اصناف به تنظیم و توزیع این محصول و حذف واسطه‌ها، میوه مورد نیاز مردم با نرخ کمتر و کیفیت مناسب‌تری به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

با این همه به نظر می‌رسد که تصمیم مسوولان برای واگذاری تنظیم بازار شب عید به اتاق اصناف ایران، به مرحله اجرا نرسیده است. چون حسین مهاجران، رئیس اتحادیه سبزی‌ و میوه فروشان در این زمینه چنین توضیح داده است: امسال نیز تامین میوه شب عید مردم به تعاونی روستایی واگذار شده است. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه پیشنهاداتی برای تنظیم مناسب بازار ارایه خواهد کرد.

او تصریح کرد: البته با توجه به شرایط آب و هوایی سال زراعی امسال، میوه مناسب، فراوان و با کیفیت ذخیره شده و در نتیجه پیش‌بینی ما این است که امسال متولی تنظیم بازار به عهده هر نهادی هم که باشد، ما با مشکل مواجه نخواهیم شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا