احیای اقتصاد کشور با تک‌رقمی شدن نرخ تورم و ثبات ارز

احیای اقتصاد کشور با تک‌رقمی شدن نرخ تورم و ثبات ارز

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اقدامات دولت را در طول مدت فعالیتش شایسته تقدیر دانست و گفت: تک رقمی شدن نرخ تورم و ثبات نرخ ارز در سال‌های اخیر کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرده است.

 

فیروز ابراهیمی، اقدامات دولت را در طول سال‌های فعالیتش شایسته تقدیر تلقی و اظهار کرد: دولت در طول مدت فعالیتش مخصوصا در سال ۹۵ اقدامات درخور توجهی داشته که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
وی با اشاره به تداوم کاهش نرخ تورم در کشور ادامه داد: پس از سال‌ها در پایان سال ۹۵ نرخ  تورم تک‌رقمی محقق شد که این اقدام قابل تقدیر است. همچنین ثبات نرخ ارز در سال‌های اخیر کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرد که در سال ۹۵ نیز تداوم یافت. علاوه بر این مثبت شدن تراز تجارت خارجی طی دو سال متوالی اقدام دیگری بود که دولت به انجام رساند و شایسته قدردانی است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ثبات و آرامش حاکم بر فضای اقتصادی و عدم ورود شک‌های جدید بر این فضا در کنار بهبود روابط با دیگر کشورها نیز از اقدامات مثبت دولت تلقی می‌شود. مضاف بر اینکه دولت اعلام کرده رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق شده است. متاسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌ها مجموعه اقدامات دولت در حوزه اقتصادی این اقدامات هنوز با نیازهای فضای اقتصادی کشور فاصله جدی و فراوانی دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه هنوز نرخ بیکاری در کشور بالاست، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از ۳۱ استان در کشور تنها چهار استان دارای نرخ بیکاری تک رقمی بوده و در ۲۷ استان دیگر نرخ بیکاری دو رقمی است. دولت باید اقدامات خود را در راستای بهبود دو شاخص عمده اقتصادی یعنی نرخ بیکاری و وضعیت معیشتی مردم جهت دهد. متاسفانه علی‌رغم اقدامات و تلاش‌های فراوانی که تاکنون دولت داشته این دوشاخص در وضعیت نامناسبی قرار دارند. یعنی نرخ بیکاری روبه افزایش است و وضعیت معیشت مردم نیز شرایط چندان مطلوبی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه عملکرد دولت عملکرد قابل دفاعی است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه عملکرد دولت قابل دفاع است اما با نیازهای جامعه همخوانی ندارد و لازم است تمهیدات و اقدامات جدی‌تری اندیشیده شود. اگر بنا باشد این دو شاخص بهبود یابند لازم است دولت در بعضی از حوزه‌های مباحث اقتصادی تجدید نظر کند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به اهمیت حمایت از تولید داخل اشاره و اضافه کرد: یکی از حوزه‌هایی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید فراوان دارد، حمایت از تولید داخل است که در شعار سال نیز به آ‌ن اشاره شده است. اگر ما اشتغال پایدار می‌خواهیم لازم است تولید را در عرصه‌های مختلف و نه به شکل شعاری بلکه به صورتی واقعی حمایت کنیم. حمایت از تولید با نرخ فعلی تسهیلات بانکی، فشار مالیاتی و واردات کالای قاچاق یا واردات رسمی چند میلیارد دلاری از دیگر کشورها هیچ همخوانی ندارد.
ابراهیمی درباره علل افزایش نرخ بیکاری در کشور ادامه داد: جمعیت ۵ میلیون نفری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حال ورد به بازار کار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی نیز در کشور افزایش پیدا کرده است که این‌ها بخشی از دلایل افزایش نرخ بیکاری در کشور هستند.
وی عنوان کرد: اگر بنا باشد وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا کند و وضعیت اشتغال نیز در کشور بهتر شود، لازم است تمام اجزای حاکمیت در حمایت از تولید داخل و حفظ بازارهای صادرات کشور و گسترش آن‌ها به نحوی که بتوان شرایط و فضای بهتر و بیشتری را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد، سیاست‌گذاری کند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص اینکه دولت در تحقق شعار سال گذشته چقدر موفق بوده است، بیان کرد: به عقیده من دولت تلاش زیادی کرده و آنچه از دستش بر می‌آمد انجام داده است اما هنوز به واسطه برخی سیاست‌گذاری‌های مربوط به گذشته بخشی از شرایط تغیر نکرده و دولت یازدهم تاثیری چندانی بر آن‌ها نداشته است.
ابراهیمی یکی از رسالت‌های دولت‌ را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده دانست و گفت: به عقیده من یکی از مشکلات دولت یازدهم این است که دچار روزمرگی در برنامه درازمدت برای کشور و اقتصاد آن شده است. همانطور که می‌بینید پس از برجام علی‌رغم اینکه دولت برای رسیدن به تفاهم با کشورهای ۱+۵ در تلاش بود اما از طرف دیگر تیم اقتصادی آن هیچ برنامه‌ای برای پس از برجام و یا حتی شکست مذاکرات نداشت. دولت باید سناریوهای متعددی را برای هر شرایطی مدون می‌کرد. خوشبختانه برجام به امضای رسید اما پس از آن هیچ برنامه اجرایی از سوی دولت برای بهره‌برداری از فرصت برجام در دست نبود.
وی با اشاره به اینکه ایران کشوری است که جمعیت جوان فراوانی دارد و این جمعیت جوان باید برای چنین کشوری یک فرصت به شمار رود، اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر از گفتار دولت مردان می‌بینیم به گونه‌ای است که این فرصت تهدید تلقی می‌شود و دلیل اصلی آن این است که کشور با برنامه و استراتژیک مدیریت نمی‌شود و دچار روزمرگی شده است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۵ میلیون از جمعیت کشور یارانه دریافت می‌کنند، گفت: این اقدام عبثی بود که در دولت گذشته پایه‌گذاری شد و فاز دوم آن نیز در دولت یازدهم اجرا شد اما دیدیم که شکل و رویه برخورد و سیاست‌گذاری در هر دو دولت یکسان است. آیا تمام این ۷۵ میلیون نفر نیاز به دریافت یارانه دارند؟ قطعا نه‌‍!
ابراهیمی با تاکید بر اینکه برخی رفتارهای دولت با نیازهای کشور و شرایط فعلی آن همخوانی ندارند، افزود: در حالی که معیشت مردم دچار آسیب شده و مجلس دولت را موظف به قطع یارانه دهک‌های برخوردار کرده است اما هنوز دولت طبق روال گذشته عمل کرده و ماهانه حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان پول بین مردم توزیع می‌کند که متاسفانه تاثیر چندانی نیز در سفره‌ آن‌ها ندارد.
وی با تاکید بر لزوم تجدید رویه در کار دولت خاطرنشان کرد: اگر عملکرد دولت را در رابطه با اقتصاد مقاومتی نسبت به سال گذشته بررسی کنیم. با افزایش نرخ بیکاری و بدتر شدن وضعیت معیشت مردم در می‌یابیم که دولت عملکرد خیلی موفقی در حوزه اقتصاد مقاومتی نداشته است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص اینکه برای عملیاتی شدن شعار امسال چه اقداماتی ضروری است، عنوان کرد: ایران توانمندی و ظرفیت‌های بی‌بدیلی دارد که در برخی موقعیت‌ها از این توانمندی‌ها استفاده نشده است. امروزه ایران در صنایع دفاعی قدرت اول منطقه بوده و حتی در بین قدرت‌های جهانی حرفی برای گفتن دارد. همچنین در صنعت هسته‌ای و پزشکی نیز از جایگاه خوبی برخوردار بوده است. بنابراین در هر حوزه‌ای که اراده کافی وجود داشته توفیقات چشم‌گیری کسب شده است، پس هر کجا که نتوانسته‌ایم، نخواستیم.
ابراهیمی قاچاق کالا را زخمی کهنه بر پیکره اقتصاد کشور دانست و اضافه کرد: حجم قاچاق کالا عدد قابل توجهی بوده و تقریبا برابر با فروش نفت است. سالانه به علت قاچاق کالا دو میلیون فرصت شغلی از کشور گرفته می‌شود، در حالی که مجموع بیکاران حال حاضر در کشور چهار میلیون نفر هستند. اگر بتوان از قاچاق کالا به کشور ممانعت کرد، یعنی دو میلیون فرصت شغلی برای جوانان ایجاد می‌شود و در نتیجه نرخ بیکاری کاهش ۵۰ درصدی خواهد داشت. وقتی کشور در زمینه‌های مختلف توانایی دارد چطور با پدیده مخرب قاچاق کالا مبارزه نمی‌کنند؟
وی تسهیل فضای کسب و کار را ضروری تلقی و تصریح کرد: تولید باید حمایت شود نمی توان شعار حمایت از تولید داد اما تسهیلاتی با نرخ سود ۲۰ تا ۲۵ درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار داد. نرخ تامین مالی پارامتر موثری در تعیین قیمت تمام شده محصولات است. وقتی نرخ تامین مالی در کشور چند برابر کشورهای منطقه است، عملا قدرت رقابت از تولید داخلی گرفته می‌شود. باید برای بخش صنعت نرخ‌های قابل توجیه در نظر گرفته شوند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: واحدهای تولیدی عمدتا با کاهش تولید و تعدیل نیرو مواجه هستند و افزایش مالیاتی آن‌ها معنایی ندارد. زمانی که واحدهای کوچک و متوسط از رکود خارج نشده‌اند فشار مالیاتی بر آن‌ها اثری جز افزایش نرخ بیکاری نخواهد داشت. اگر به دنبال رشد تولید هستیم لازم است تا رویه و رفتار دستگاه‌های پول‌ستان کشور در مواجه با تولید تغییر کند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تولیدات کشور مطابق سلیقه داخل تولید می‌شوند، افزود: اگر وضعیت معیشت مردم ترمیم نشود و روزبه‌روز کاهش پیدا کند عملا این محصولات در انبارها دپو خواهند شد؛ بنابراین اصلاح وضعیت معیشت مردم از عوامل موثر در افزایش رونق اقتصادی است.
 وی با تاکید بر لزوم سبک‌سازی دولت گفت: دولت یازدهم پس از روی کار آمدن در زمینه فروش نفت افزایش چشمگیری داشته و صادرات نفت به سه برابر رسیده در حالی که آثار افزایش درآمدهای نفتی در دو سال اخیر در سفره مردم نقشی نداشته است. دولت آنقدر بزرگ شده که با وجود این سرمایه فقط می‌تواند خودش را اداره کند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا