گزارش کامل از اولین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری

روحانی: آقای قالیباف! چرا دروغ می گویید؟ شما که دائم می گویید 4 درصد، چرا مجوز برج 33 طبقه به فردی دادید که اموال مردم را خورده است؟

روحانی: آقای قالیباف! چرا دروغ می گویید؟ شما که دائم می گویید 4 درصد، چرا مجوز برج 33 طبقه به فردی دادید که اموال مردم را خورده است؟

اولن مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امروز برگزار شد.

 نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود جمهور اسلامی آغاز شد.
 
موضوع این مناظره مسائل اجتماعی و فرهنگی است و از شبکه های یک سیما و رادیو ایران به صورت زنده پخش می شود.
 
مرتضي حيدري مجري برنامه مناظره: ١٥ و ٢٢ ارديبهشت مناظره هاي بعدي شش نامزد انتخابات رياست جمهوري خواهد بود كه به صورت زنده پخش مي شود.
 
به گزارش انتخاب، متن سخنان 6 کاندیدای ریاست جمهوری در زیر می آید:
 
مصطفی میرسلیم به عنوان اولین نامزد پشت تریبون قرار گرفت.
 
سوال از میرسلیم: طرح برنامه چهارساله شما برای برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی چیست؟
 
پاسخ میرسلیم: مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید بر اساس ظرفیت زیستی در کشور توزیع شود و در پیشرفت کشور مشارکت کند.
 
عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمینی موجب شده است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به حاشیه کلانشهرها مهاجرت کنند که باعث بروز مشکلات متعدد فرهنگی، امنیتی و اقتصادی شده است
 
راه حل ما برای این مشکل بازگشت به سیاست های آمایش سرزمین و رشد یکسان جمعیت و به ویژه استفاده صحیح از منابع آب است زیرا بسیاری از روستاها به دلیل درست استفاده نکردن از منابع آب، دچار مشکل شده اند 
 
ظرفیت های زیستی ما در نقاط مختلف کشور یکسان نیست و باید پاسخ بدهیم که چرا در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان با مشکل مهاجرت مواجه شده ایم.
 
هاشمی‌طبا در نقد سخنان میرسلیم: بحث آمایش سرزمینی و روستاییان و آب که مستقیما برمی‌گردد به زیستگاه انسان میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شد.
 
ما باید اولویت‌بندی کنیم. سرزمین ما دچار انقراض است، اولویت اول ما برای کشور باید توجه به زیستگاه و حفظ ایران باشد و نظر آقای میرسلیم مورد توجه نیست.
 
بنده می‌خواهم عرض کنم ایران دچار بحران شدید زیست‌محیطی است. اولویت اول برای کشور ما توجه به زیستگاه و حفظ ایران است.
 
روحانی در نقد سخنان میرسلیم: کشوری وجود ندارد که در آن حاشیه‌نشینی نباشد و معمولا در شهرهای بزرگ این مساله وجود دارد.
 
یک نکته بزرگ آن بیکاری و عدم درآمد کافی است. فردی که در شهری دور یا روستا زندگی می‌کند و نمی‌تواند شغلی داشته باشد برای اشتغال مجبور به مهاجرت می‌شود و به شهرهای بزرگ پناه می‌برد و برای استراحت به حاشیه شهر می‌رود و بعد خانواده و اقوام را هم به شهر منتقل می‌کند.
 
قالیباف در نقد سخنان میرسلیم: حاشیه نشینی به دلیل فرصت های نابرابر اقتصادی به وجود آمده است که برای حل آن باید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشیم. در همه کشورهای دنیا دولت از این قشر حمایت می کند
 
دولت در گذشته با یارانه ها از این قشر حمایت کرده است اما آنها گلایه دارند که این یارانه همپای تورم افزایش پیدا نکرده و از سوی دیگر چرا بین اقشار مختلف مردم یکسان است
 
نقد جهانگیری به میرسلیم: حاشیه نشینی یکی از مهمترین مسائلی است که کشور با آن مواجه است. باید به این مردم بصورت جدی توجه کرد نباید آنها را بعنوان افراد اضافی دید این ها بدلایل مختلف به حاشیه شهر آمده ند و مهمترین این است که باید دیده شوند خوشبختان در دولت با این پدیده با برخورد بسیار علمی و دقیق و کارشناسی سازماندهی کردیم و شورای بازآفرینی مناطق سکونتی را ایجاد کردیم
 
برای سلامت برنامه ریزی دقیق شد و تقریبا همه حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شدند
 
جوانان و فرزندانی که از تحصیل محروم بودند تمام آنها در دولت شناسایی شدند و برنامه آموزشی برای آن ها دیده شد
 
رئیسی در نقد سخنان میرسلیم: درمورد حاشیه‌نشینی مساله اول آمار است که در سال ۹۲ آمار ۱۱ میلیون بود و آمار دقیق اکنون شاید تا ۱۶ میلیون نیز برود.
 
سخن این است که با حاشیه‌نشینان چه کنیم؟ باید بهسازی مسکن صورت گیرد و نظام شهری آنجا را سامان بدهد.
 
مساله آموزش، بهداشت و.. از مسائل مهم است و تثبیت مالکیت که جدی‌ست باید صورت گیرد. سرمایه‌گذاران باید به آنجا رفته و سرمایه‌گذاری کنند.
 
میرسلیم: من برای چاره‌جویی تاکید می‌کنم بر اقدامات تکمیلی که باید صورت بگیرد. قطعا دولت محترم با بودجه‌های هنگفتی که سالانه در اختیار داشته در طول 4 اسل گذشته اقداماتی را انجام داده است برای رسیدگی به محرومان در مناطق حاشیه‌ای شهرها اما کفایت نمی‌کند و ضرورت دارد به طور جدی قبل از اینکه ما مواجه با فاجعه‌های اجتماعی بشویم به مهار کردن این مشکل بپردازیم.
 
سوال از رئیسی: چه برنامه ای برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقانی در شرایط امروز ایران پیشنهاد می کنید.       
 
پاسخ رئیسی: در سالهای اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم. امروز توجه به طبقه پایین جامعه اولویت است و راهکار برون رفت از این وضعیت که مشکلات بسیار اجتماعی و سیاسی می تواند ایجاد کند آن است که نسبت به دهک های پایین حتما افزایش یارانه ها داشته باشیم. سه دهک پایین سه برابر شوند و برنامه ریزی شود برای اینکه حداقل در سال یک میلیون نفر از پوشش سازمان های حمایتی خارج شوند.
 
برای دهک های متوسط تسهیلاتی قائل شویم که نسبت به درآمد آنها باشد تا اینکه بتوان فاصله طبقاتی را کمتر کرد.
 
نسبت به مالیات ها هم ما از حقوق بگیرانی که امروز درآمد آنها زیر سه میلیون تومان است تجدید نظر کنیم و از افرادی که فرار مالیاتی دارند زیبنده نیست که از آنها مالیات نگیریم.
 
اگر گام هایی در جهت کم کردن فاصله طبقاتی گام هایی برداشته شود زیبنده نظام اسلامی است. قطعا اقداماتی نسبت به قشر فقیر جامعه، اشتغال برای کسانی که کار ندارند در جهت کم کردن این فاصله تاثیرگذار باشد
 
نقد میرسلیم نسبت به رئیسی: آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه هست در جهت کاهش عدالت اجتماعی بوده یا خیر. چگونگی تغییر روند تبعیض را تبیین کنید و چه نسبتی بین تبعیض ها و عدالت اجتماعی برقرار است. سبک زندگی ما در جامعه مطلوب هست که بتواند برآورنده توقعات نسبت به عدالت اجتماعی هست.
 
نقد هاشمی طبا نسبت به میرسلیم: یقینا اقشار محروم باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی این قشر مورد توجه باشند اما به این معناست که باید یارانه ها در دسترس باشد تا سروسامان بگیرند.
 
اگر همه توقعات را از دولت داشته باشیم ممکن نیست باید برای اینکه امکانات بهتری در اختیار عموم و بخصوص طبقات ضعیف قرار دهیم باید تولید ناخالص ملی را بالا ببریم.
 
پاسخ روحانی به رئیسی: مسئله عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد، باید تلاش کنیم تعادلی میان شرق و غرب کشور ایجاد کنیم، شرق کشور به دلیل کویری بودن شرایط سخت تری نسبت به غرب دارد.
 
دولت یازدهم توجه زیادی به شرق کشور کرده است، برای نخستین بار به زاهدان گازکشی شد و برای توسعه راه آهن شرق کشور هم تلاش های زیادی شد. درباره اینکه گفته می شود یارانه نیازمندان باید بیشتر شود، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در دولت یازدهم سه برابر شده است. برای کسانی که دو معلول در خانواده دارند خانه ساخته شده و برای کسانی که یک معلول دارند هم در حال ساخت خانه هستیم. برای برقراری عدالت اجتماعی باید رانت ها را از بین ببریم و با فساد اجتماعی مقابله کنیم
 
قالیباف در نقد سخنان رئیسی: عدالت اجتماعی از موضوعات مهم و از اهداف نظام اسلامی است. تحقق عدالت اجتماعی با مشکلات و تبعیض‌ها بسیار سخت است. زمانی که در شهرداری کار را شروع کردیم گفتیم باید فاصله و ناعدالتی اقتصادی شمال و جنوب شهر از بین برود. در برنامه جنابعالی دیدم به این موضوع و عدالت اجتماعی پرداختید. امروز شکاف اقتصادی در جامعه ما بیشتر شده است.
 
جهانگیری در نقد سخنان رئیسی: عدالت یکی از آرمان های مهم نظام اسلامی است. محدود کردن عدالت ظلم به آن است؛ عدالت تحصیلی، عدالت سیاسی، عدالت قضایی از عدالت است. احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است. باید کاری کنیم مردم باور کنند که مسئولانشان در وجوه مختلف بر مبنای عدالت عمل می کنند. عده‌ای به رده‌های بالا رسیدند و عده ای به حداقل‌ها احتیاج دارند. اینکه گفته شده به دهک‌ها پایینی یارانه را سه برابر می‌کنیم باعث فاصله بیشتر بین دهک های چهارم و پنجم می‌شود. کسی که موفق می‌شود بواسطه تماس با برخی مسئولین به درآمدهای کلان دست پیدا کند و بیش از 3.8 میلیارد دلار به جیب بزند، این یعنی جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته است.
 
پاسخ رئیسی: بعد از توحید هیچ مساله‌ای در دین ما به اندازه عدالت به آن توجه نشده. منظور از عدالت اینجا فاصله طبقاتی بود نه چیز دیگر.
ما شاهد مشکلات اقتصادی هستیم و این‌ها فاصله ها را بیشتر کرده است. درآمد برخی از مردم همین مبلغ یارانه است. نسبت به رانت‌ها که اشاره فرمودند، 50 درصد مردم که وام نگرفته‌اند، 5 درصد وام‌های بسیار کلانی گرفتند. چرا عده کمی بتوانند از مواهب و امکانات بهره‌مند شوند. برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در مجموعه دولت به نحوی باشد که فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود، نه در سخن بلکه در عمل. برنامه‌ریزی‌ها در دولت باید به سمت کاهش فاصله طبقاتی برود. ما حق خود محرومان را می‌خواهیم بدهیم.
 
سوال از هاشمی طبا: مشکل مسکن ناشی از چه مولفه هایی است و چه طرحی برای حل مشکل مسکن  زوج های جوان دارید؟
 
همیشه سخن این بوده که دولت این کار یا ان کار بکند. اصلا امکان بزرگ‌تر شدن دولت بدون توانمند شدن اقتصاد ما و افزایش درآمد ملی ندارد. مشکل مسکن طبیعی است؛ از مشکل مسکن مهم‌تر مشکل اشتغال است که بدون آن امکان کارهای دیگر وجود ندارد. اگر زوجی کار داشته باشند می‌توانند کار کنند و و خانه بخرند و قسط وام‌ها را بدهند. اگر مشکل اشتغال حل بشود، مشکل مسکن هم حل می‌شود.
 
روحانی درباره سخنان هاشمی‌طبا: برنامه‌های مختلفی در زمینه مسکن در دولت‌های گذشته اجرا شد. در دولت گذشته مشکن مهر شکل گرفت که با وجود اشکالاتی که داشت دولت ما آن را ادامه داد و تقریبا تا پایان دولت تکمیل می‌شود. مسکن مهر را در مکان هایی ساخته بودند که هیچ داوطلبی برای آن وجود نداشت. ما باید به مردم کمک کنیم خودشان محل سکونت‌شان را انتخاب کنند. در این دولت تلاش شد وام لازم در خدمت خانه اولی‌ها قرار بگیرد.
 
قالیباف درباره سخنان هاشمی‌طبا: در حوزه اجتماعی بحث‌هایی می‌شود اما ۴ درصد در جامعه از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد از چیزی برخوردار نیستند. ما بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور داریم؟ این مسکن‌ها متعلق به همان ۴ درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا درجای دیگر دارد و ثروت‌های بادآورده دارد. باید با ۴ درصد که رانت چند میلیونی گرفته باید برخورد شود و نباید بگذاریم که تکرار شود. در سال ۹۵ بیشاز ۵۳۰ میلیارد وام گرفته‌اند و خیلی ها در صف گرفتن وام ازدواج هستند.
 
جهانگیری در پاسخ به قالیباف: وضعیت خالی بودن مسکن ها ناشی از صدور مجوزهای بیهوده توسط سازمان شهرداری است. سقف تسهیلات مسکن افزایش یافته و برای خانه اولی‌ها صندوقی تشکیل شده تا بتوانند با سرمایه‌گذاری وام بگیرند.
 
رئیسی درباره سخنان هاشمی‌طبا: اساس بر توانمندسازی مردم است تا بتوانند مسکن تهیه کنند یا بازسازی کنند. مساله اول زوج‌های جوان هستند؛ نمی توان گفت معتقدیم ازدواج باید صورت بگیرد اما دولت برنامه و گامی در این زمینه نداشته باشد. با ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان عقب هستیم.
 
میرسلیم درباره سخنان هاشمی‌طبا: سرمایه‌گذارانی هستند که دارند پول خود را خرج مسکن‌های تجملی می‌کنند که بخشی از آن هم خالی است.چگونه این سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه ساختمان‌های ارزان و مناسب برای زوج‌های جوان بکنیم؟ شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ آیا دولت باید مسکن رایگان و ارزان بدهد؟ چاره زوج‌های جوان را در مسکن دار شدن می‌بینید؟ چرا راه‌حل اجاره یا اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟
 
هاشمی طبا: دغدغه ما باید برای همه مسایل کشور باشد و نه فقط مسکن. نباید فقط بگوییم حلال همه مشکلات دولت است.  دولت هم برای خود محدودیتهایی دارد. مسکن در اقتصاد کشورها امر درجه یک نیست. در اقتصاد کشورها حفظ کشور اولویت اول است. تا ده سال آینده حاشیه نشینی به ده میلیون نفر میرسد. شعار مسکن ارزان می دهند اما پروانه خانه‌های هزارمتری و استخر داخل خانه صادر می کنند.
 
سئوال از روحانی: مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می دانید، برنامه شما برای فائق امدن بر این مشکل و افزایش نرخ ازدواج های پایدار چیست؟
 
روحانی در پاسخ به ادعای قالیباف درباره وعده روحانی: یک سایت گمنامی حرفی نقل می کند بعد یک روزنامه ای هم از آن نقل می کند. حالا شما هم می خواهید از آن روزنامه نقل کنید. من هیچ وقت قول چهار میلیون شغل نداده ام. 
 
روحانی : در جامعه امروز، مردم به فضای مجازی دست پیدا کرده اند. اگر دولت یازدهم نبود همه این راه ها مسدود شده و دوستان ما نمی توانستند از این فضا برای تبلیغات خود استفاده کنند.
 
روحانی: زمانی که جامعه نسبت به آینده دچار تردید باشد و هر روز یک تهدید جامعه را تحت فشار قرار دهد و هر روز یک تهدید جدید و حصر جدید باشد و هر روز یک محدودیتی به غیر از آنچه در قانون آمده به طور سلیقه ای برای جوانان به وجود بیاوریم مسلما در زمینه زندگی، مردم را دچار مشکل می کنیم.
 
جهانگیری خاطب به قالیباف: شما تحمل داشته باشید که یکی بیاید رقیب شما شود!
 
جهانگیری: چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند. ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم،آقای قالیباف! ما نمی توانیم زندگی مردم را به خاطر خودمان خراب کنیم. آن ها در ستاد کدام کاندیدا الان فعالیت می کنند؟ کدام کاندیدا از آن ها حمایت می کند؟
 
روحانی: اینجا نیامده ایم برای رای جمع کردن/ هدف توضیح برنامه هاست / مردم می خواهند بین نامزدها یک نفر را انتخاب کنند / اینکه از هر جایی و از هر سایتی و از هر کلامی، درست یا نادرست، دروغ یا راست، برای اینکه به رقیب مان لطمه بزنیم، کار صحیحی نیست / کسانی که در این راه می آیند برای خدمت می آیند / بنابراین، اگر نقل قولی میخواهیم انجام دهیم یا نسبتی بدهیم، باید صحیح باشد / من علت اینکه قالیباف را متوقف کردم، این بود که دروغ ادامه پیدا نکند و گناهان ایشان زیاد نشود  
 
رئیسی: اگر دختر و پسری بخواهند نشاط داشته باشند باید ازدواج کنند.     
                      
جهانگیری: زمینه‌ساز توسعه اجتماعی اعتماد، رضایت و مشارکت است. بیشترین عدم رضایت مردم از شهرداری است. دولت یازدهم نگاه امنیتی، آمرانه، خشن و قضایی به مسایل اجتماعی را تغییر داد. مردم در خانه با تلفن همراه باید بتوانند بخش قابل توجهی از خدمات را دریافت کنند.  دولت یازدهم نگاه امنیتی، آمرانه، خشن و قضایی به مسایل #اجتماعی را تغییر داد.
                        
نقد رئیسی نسبت به اظهارات جهانگیری: تمام آسیب های اداری کشور را در زمان تصدی ام بر سازمان بازرسی به نمایش گذاشتیم(سال 83) اما الان هم همان آسیب ها رنج می دهد حتما گام هایی برداشته شده است. اگر مناقصه ها و مزایده ها شفاف شود و همه مردم در جریان قرار گیرند در سالم سازی نظام اداری بسیار مهم است. شرکت ها نباید خانه خلوت ادارات باشند. هم شرکت های دولتی و هم نظام اداری باید سلامت باشد.
 
نقد میرسلیم نسبت به اظهارات جهانگیری: چرا هنوز زیرمیزی گرفتن رواج دارد. جرا هنوز با افرادی که با داشتن اطلاعات به نفع خود حرکت کرده اند برخورد نشده است. چرا باید کارمندانی از دولت به امکانات نجومی دست یابند و بعد برای آن ها توجیه هم بیاوریم.
 
پاسخ قالیباف به جهانگیری:  کاش خودتان اخلاق را رعایت می کردید/ از پدیده های عجیب است که به عنوان معاون اول رئیس جمهوری نامزد انتخابات شده اید، مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما را در چند روز آینده بفهمند/ صدور پروانه ساختمان در کل بافت فرسوده تهران مجانی است و هیچوقت به آن نگاه اقتصادی نداشتیم به غیر از منطقه 12 که شما از آن بازدید کردید و متعلق به وزارت اقتصاد است / تعجب می کنم از شما که یک مدیر اجرایی هستید اما دستاویز مقاصد سیاسی دیگران می شوید/مردم قضاوت کنند که برای دادن وام هزار مسیر در راه آنها ایجاد می شود اما چهار درصد جامعه، به راحتی تسهیلات می گیرند، شما قضاوت کنید که چه کسانی صداقت دارند
 
جهانگیری: فکر میکنم در زمینه مسئله ی اجتماعی، با برخوردهای گاز انبری مشکل حل نمی شود، با کتک زدن دست فروشان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی شود/با برخورد‌های گازانبری و کتک زدن دست فروشان مشکلات حل نمی‌شود/ماموران شهرداری تهران به صورت مادر دستفروش سیلی زدند، وقتی فیلم را دیدم انقدر احساس بدی بود که انگار به من زدند/ تعجبم از اقای قالیباف است. حتما سابقه من از شما در حوزه اجرایی بیشتر است. چرا انقدر شما براشفته اید/ بعدها میگویم که من چقدر ارزشی هستم و بقیه چقدر ارزشی هستند
 
خطاب به قالیباف: تشکیل گروه ضربت شهرداری برای دست‌فروش درست نیست / شما جناح اصلاح طلب را از همه چیز محرومش کردید / میخواهم به مردم بگویم چه کردند با جرایان ریشه دار اصلاحات/ جالب است برخی با ژست جدید امده اند به صحنه، با سرمایه های انسانی چه کرد این دولت نهم و دهم/ لازم شد میگویم که من چقدر ارزشی هستم و دیگرانی که ادعای ارزشی بودن دارند چه کارها کرده اند/این دوجریان با اقای #هاشمی و اقای #ناطق چه کردند/همه را خانه نشین کردند/ رئیس جمهور سابق مثل برخی دوستان، یادمان نرفته که می گفت دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می کند و هر دو سال این جمله را تکرار می کرد/ شما اصلاحطلبان را از تمام حقوق شان محروم کردید. باید بگم بعضی ها چه کرده اند
 
کنایه جهانگیری به راه حل ادعایی برخی از کاندیداها برای ایجاد 5  تا 6 میلیون شغل از طریق پتروشیمی: اگر اینطور است ما تا الان باید بیشتر از 5 میلیون شغل از طریق پتروشیمی ایجاد کرده باشیم/ ‏رئیس جمهور سابق مثل برخی از دوستان هر دوسال می آمد و می گفت دو سال بعد بیکاری را ریشه کن می کنم
 
#قالیباف در جایگاه #مناظره:
 
 سوال: چه راهکار و برنامه موثری را در مقابله با چالش های زیست محیطی، آب، جنگل زدایی، بیابان زدایی و... دارید؟
 
پاسخ: بحران محیط زیست از مشکلات جدی کشور است. ما با دو مشکل مهم روبرو هستیم: یک ریزگردها، روندی که پیش رفته متاسفانه قریب به 20 استان ریزگرد می آید. بخش قابل توجهی از این مساله مال بی توجهی های داخل است. این گرد و خاک داخلی بود. درختکاری را رها می کنیم مالچ پاشی را رها می کنیم
 
در اشتغال عمومی چرا از نوع گیاهانی که مشکل آب ندارند استفاده نمی کنیم. ما هوا را هم از مردم گرفته ایم با بی تدبیری
 
مساله به خاطر این حل نشده که این دولت می گوید نمی شود چون پول می خواهد ... در حوزه آی تی وزارت کار شما نتوانست تفکیک کند...
 
پاسخ جهانگیری: در دولت یازدهم با وجود اینکه با مشکلات متعددی روبرو بودیم اما مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفت
 احیای دریاچه ارومیه از اولین اقدامات ما بود
 تولید بنزین بی کیفیت به طور کامل قطع شد و در کل کشور بنزین با استاندارد یورو 4 فروخته می شود
 آقای قالیباف 12 سال است شهردار تهران است، بگوید چرا بعد از این مدت نتوانسته است زباله های مقابل خانه مردم را تفکیک کند، ایشان فقط شهردار سازه است و مجوز برج سازی می دهد
 با پول ساخت بزرگراه صدر می توانستیم بسیاری از مشکلات شهر را حل کنیم
 شما مسئول شهر تهران هستید اما جوری صحبت می کنید که انگار مسئول کل عالم هستید
 ما که در بهترین دانشگاه های کشور درس خوانده ایم را به مدریت 60 سال قبل متهم می کنید و خودتان را مجهز به مدیریت روز می دانید؟
 
 
#روحانی در پاسخ به #قالیباف: 
 
قالیباف گفت هوا را نباید از مردم بگیریم، در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟
 
 ایشان می خواهد و اصرار دارد جامعه فقیر و غنی درست کند ، شما مجوز برج ها را به چهار درصد می دهید یا به فقرا ؟
 
 شما مجوز برج 33 طبقه را به همان فردی دادید که میلیاردها دلار پول مردم ایران را خورد
 
 شما در کوچه های 10 متری و 12 متری مجوز برج می دهید، این برچه اساسی  است
 
 تمام درخت های قدیمی تهران خشک شده اند ، شما جای آن درخت یک ساله می کارید
 
  بیشترین کار این دولت، مدرن کردن آبیاری کشاورزی بوده است 
 
 در سال های اخیر 400 میلیون مترمکعب صرفه جویی به دلیل بستن چاه های غیر مجاز شده است 
 
 
#قالیباف: 
 اینکه می گویم شما دولت چهار درصدی هستید به این خاطر است که در میان مردم نیستید
 شهرداری تهران از زباله برق تولید می کند
 پول حمل و نقل عمومی را نه به تهران، نه به هیچ شهر دیگری ندادید
 بیش از 30 هزار هکتار جنگل کاری در تهران انجام دادیم
 صدور مجوز برج سازی به خاطر دولت چهار درصدی هاست، ما مجری قانونی هستیم که شما گذاشتید
 همه دیدند که گفتید 100 روزه تحول اقتصادی ایجاد می کنم و وقتی از شما درباره آن سوال شد گفتید کسی که این حرف را بزند عقل ندارد اما من می گویم صداقت ندارید به اضافه آن
 چهار درصدی که از آن حرف می زنم دلالان زالو صفتی هستند
 چه کسی به مفسد اقتصادی که در زندان است لوح تقدیر داد؟
 دولت گذشته به من چه ارتباطی دارد؟ من منتقد دولت گذشته بودم اما کارهای خوبی هم کرده بود که مهمترین آن توجه به محرومین بود اما شما در تهران مانده اید
 آقای جهانگیری شما اینجا آمده اید که به آقای روحانی کمک کنید، اشکال ندارد اگرچه وقت مردم گرفته می شود
 مدیریت شما مدیریت سنتی است و این اعتقاد همه جامعه است
 مردم عزیز، یکی از کارهایی که در برنامه من وجود دارد این است که اختیارات تصدی گری را به استان ها بدهم
 
#قالیباف در پاسخ به این سوال که "با توجه به اینکه جمعیت جوان یکی از مولفه های اصلی اقتدار کشورهاست و خطر پیر شدن جمعیت کشور، برنامه شما برای افزایش جمعیت کشور چیست؟"
 با پدیده ای مواجه هستیم که به دوربین نگاه می کند و حرف دیگری می زند، سخنانی که از روحانی نقل کردم درباره ایجاد چهار میلیون شغل و ایشان گفت از سایت های بی نام و نشان است اینگونه نیست
 قالیباف در ادامه کاغذی به دوربین نشان داد و مدعی شد خبر را از سایت #روحانی نقل کرده است و گفت می خواسته فیلم و صدای روحانی را هم پخش کند که دوستان اجازه ندادند
 به خاطر آن چهار درصد به جایی رسیده ایم که از جمعیت جوان ما استفاده نمی شود و با ادامه روند کنونی در آینده جمعیت ما پیر می شود باید نرخ رشد کشور را اصولی کنیم
 
 
 #روحانی در جمع بندی:
می خواستم درباره سرمایه های اجتماعی جمع بندی کنم اما چون سه نسبت نادرست به من داده شد می خواهم از این فرصت استفاده کنم و پاسخ بدهم
 در دنیا معمول است که افرادی که نامزد می شوند یک برنامه صد روزه دارند و یک برنامه چهارساله
 در دوره قبل هم برنامه صد روزه داشتم و در پایان آن هم درباره برنامه ام حرف زدم
 درباره ایجاد شغل هم گفتم که اگر ده میلیون گردشگر در سال وارد کشور شود می توانیم چهار میلیون شغل ایجاد کنیم
 درباره اهدای لوح تقدیر به مفسد اقتصادی هم من به جلسه ای دعوت شده بودم که از من خواستند لوح ها را اهدا کنم
 
 #قالیباف در واکنش به حرف های روحانی به نقل از رئیس قوه قضائیه گفت که ستاد شما از آن مفسد اقتصادی پول گرفته است
 روحانی پاسخ داد: ستاد من کمک گرفتن از مفسد اقتصادی را تکذیب کرد، کسی از مفسد اقتصادی حرف نقل نمی کند
 
#رئیسی در پایان اولین مناظره ریاست‌جمهوری:
 
یکی از مظلومیت‌های کشور ما این است که دولت‌ها بعد از پایان کارشان حالت اپوزیسیون به خود می‌گیرند.
 
اینجا بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست باید دولت‌ها به قانون عمل کنند، باید مسئول بتواند یک میلیون شغل ایجاد کند چون قانون این را می‌گوید.
 
نشاط جامعه ایجاب می‌کند وضعیتی که محرومین و بی‌مسکن‌ها دارند یک اراده و عزم راسخ می‌خواهد.
 
کاش افزایش یارانه افراد زیرپوشش کمیته امداد زودتر از این‌ها زیاد می‌شد نه در ماههای پایانی دولت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا