معاون اجرایی سازمان بورس خبر داد:

مرکز کنترل و نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه فعال شد/ استارتاپ ها در فاینکس 2017 شگفتی ساز بودند

مرکز کنترل و نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه فعال شد/ استارتاپ ها در فاینکس 2017 شگفتی ساز بودند

معاون اجرایی سازمان بورس تاکید کرد: امسال اهداف سازمان بحث حذف مجوزهای زائد، تسهیل امور و کمک به نوآوری با استفاده از تکنولوژی ها و حوزه فن آوری اطلاعات است.


دکتر سید احمد عراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات و جنبه های مهم بازار سرمایه حوزه IT  و فناوری است، گفت: حوزه تکنولوژی یک تغییر پارادایم در تمام حوزه ها دارد که به طور قطع حوزه بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنی نیست.

به گفته وی جوان هایی که در حوزه استارتاپ ها وارد شده اند روش های سنتی را به چالش کشیده اند و این موضوع سازمان بورس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

عراقچی با اشاره به اینکه سازمان بورس از دو جنبه به تکنولوژی به خصوص استارتاپ ها نگاه می کند، تصریح کرد: یک جنبه وظیفه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه است که ملزم است بسترهای لازم را در این حوزه فراهم کند. این موضوع یکی از دغدغه های جدی سازمان بورس است که بتواند فضا را برای نوآوری شرکت های استارتاپی آماده کند.

وی ادامه داد: بحث دیگری که به موازات پیگیری می شود موضوع هم زمانی یا هم راستایی قوانین و مقررات و دستورالعمل ها با تکنولوژی است. در این راستا تیم جدید مدیریتی سازمان بورس رویکرد کلی تسهیل امور در همه زمینه ها که حوزه it  هم مستثنی نیست را در پیش گرفته است.

معاون اجرایی سازمان بورس تاکید کرد: شعار امسال بحث حذف مجوزهای زائد، تسهیل امور و کمک به نوآوری با استفاده از تکنولوژی ها و حوزه فن آوری اطلاعات است.

دانش استارتاپ ها فراتر از انتظار است

عراقچی با اشاره به حضور شرکت های استارتاپی در فین استارز 2017 گفت: شرکت های دانش بنیان حاضر در فین استارز امسال شگفتی ساز بود. نوآوری هایی که به تازگی در حال شگل گیری است و دانش و توانایی که شرکت های ما در این حوزه وارد کرده اند بسیار فراتر از انتظاری است که در بازار انتظار می رفت.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حوزه ابزارهای مالی و شرکت های دانش بنیان به عمق بیشتر بازار سرمایه و عمق معاملات کمک می کند، گفت: شرکت های دانش بنیان و نوپا یک چرخه عمر دارند که در دنیا شناخته شده است. از بدو شروع کار تا زمانی که به مرحله IPO می رسند مسیری را باید طی کنند که با همکاری و همت همکاران در فرابورس این فرآیندها در حال تکمیل است . صندوق های جسورانه وارد بازار سرمایه شده اند ، تابلوی SME ها و بازار ایده نیز قطعات این پازل هستند که با کمک ارکان بازار سرمایه به خصوص فرابورس این قطعات تکمیل و اکو سیستم شکل می گیرد.

به گفته وی در حوزه معاملات، اطلاع رسانی و تحلیل بسترهایی در حال آماده سازی است تا این شرکت ها رشد کنند و در قالب عرضه اولیه سهام وارد بازار شوند.

معاون اجرایی سازمان بورس با تاکید بر اینکه در حوزه IT و تکنولوژی کار اصلی مقررات زدایی است، گفت: در بدو امر از آنجایی که بازار سرمایه نوپا بود و ارکان شکل نگرفته بود سازمان بورس بسیاری از کارها را برعهده داشت ولی در حال حاضر شاهد هستیم که بازار سرمایه، فعالان و کارکان به بلوغ رسیده اند و کم کم امور به به بازیگران بازار محول می شود و سازمان به سمت نقش اصلی خو که قانون گذاری، ایجاد نظم و نظارت است، بازگردد.

وی این روند را به نوعی عقب نشینی از حوزه هایی دانست که سازمان بورس نباید به آن ورود پیدا می کرده است، و ادامه داد: از این به بعد روی بحث های خاصی که مربوط به سازمان بورس است تمرکز خواهیم کرد . به عنوان مثال کاری که از قبل آغاز شده و در حال حاضر پرقدرت تر پیگیری می شود نظارت بر امنیت اطلاعات است.

عراقچی از فعالیت مرکز کنترل و نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه در قالب یک مرکز مستقل خبر داد و گفت: تمام توان سازمان بورس متمرکز بر بخش نظارت است.

وی ادامه داد: در بخش شرکت های دانش بنیان نیز سازمان بورس از هر نوع کمک و حمایت که نیاز باشد ، دریغ نخواهد کرد و امید است با کمک این شرکت ها در حوزه نوآوری بازار سرمایه قدم های خوبی داشته شود.

سامانه جدید معاملات تابستان عملیاتی می شود

این مقام مسول در ادامه به بحث زیر ساخت های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در این حوزه فعلا در سایه رفع تحریم های ظالمانه سال گذشته با شرکت فراهم کننده سامانه معاملات (آتوس) قرارداد مجددی امضا کردیم و از همان مقطع کار روی به روز رسانی سامانه آغاز شد.

به گفته وی یک گروه کامل هفته گذشته از این شرکت به ایران آمدند و با شرکت مدیریت فناوری در حال تحویل مراحل نهایی سامانه معاملات هستند و البته پروژه سنگین است اما با همت همکاران به خوبی پیش می رود و همین روزها سامانه را تحویل گرفته می شود و وارد فاز آزمایش می شود که البته فاز مهم و طولانی است و از اوایل تابستان عملیاتی خواهد شد.

سه برنامه سازمان بورس برای کاهش زمان افشای اطلاعات

عراقچی در پاسخ به سوال "سنا" درباره برنامه های سازمان بورس برای کاهش زمان افشای اطلاعات ناشران گفت: در این حوزه اقدامات سازمان بورس به سه بخش تقسیم می شود. بخش اول بازبینی کدال از لحاظ فنی است که رایان بورس در حال بازنگری آن است تا سرعت و سهولت کار با این سامانه افزایش یابد . سرویس هایی قرار است روی کدال طراحی شود که ارائه اطلاعات خام توسط شرکت رایان بورس را راحتتر می کند تا باقی شرکت ها از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: بحث دیگر افشای اطلاعات جزیی تر با فاصله زمانی کمتر توسط شرکت ها است. سال گذشته افشای آمار ماهیانه تولید و فروش شرکت ها مصوب شد که اتفاق خوبی بود . هرچقدر آمار واقعی بیشتر و سریعتر منتشر شود شایعات و خبرهای غیر واقعی کمتر می شوند.

معاون اجرایی سازمان بورس بحث دیگر را بازنگری قوانین دانست و گفت: دستورالعمل افشای اطلاعات و موارد مربوط در حال بازنگری است که اگر در برخی قوانین ،موضوعاتی وجود دارد که با حذف و تسهیل آن به افشای اطلاعات کمک می شود، بازنگری شود.

وی در خصوص دهمین نمایشگاه بورس بانک و بیمه نیز گفت: مهمترین پیام نمایشگاه نشان دادن استحکام بازارهای مالی کشور است و این که همچنان مردم می توانند به بازارهای مالی اعتماد کنند.

عضو هیات مدیره سازمان با اشاره به اینکه ممکن است در برخی بازارها مشکلانی ایجاد شود اما این اتفاق ها ذات بازار است، اظهار داشت: باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و اگر در موضوعی نقطه ضعفی وجود دارد و خلاء قانونی است باید برطرف شود.

معاون اجرایی سازمان بورس معتقد است در فضای نمایشگاه همه با هم فکر می کنند و دستاوردهای یکدیگر را بررسی می کنند و این موضوع فرصت خوبی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا