بزرگترین معدن تیتان کشور در انتظار دانش فنی/ظرفیتی که خاک می خورد

بزرگترین معدن تیتان کشور در انتظار دانش فنی/ظرفیتی که خاک می خورد

دنیای معدن - نبود تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز موجب شده بزرگترین معدن تیتانیوم کشور که در نوع خود بی نظیر است با گذشت ۲۲ سال از عملیات اکتشاف نتواند وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.

عملیات اکتشافی معدن تیتانیم قره آغاج ارومیه، بزرگ ترین معدن ارزشمند تیتانیم کشور از سال ۷۲ توسط اداره کل معادن و فلزات سابق شروع شد، سال ۷۸ اجرای طرح عمرانی به دلایل متعدد از جمله نبود دانش فنی توسط این سازمان متوقف و دوباره عملیات فعال سازی این معدن از ۸۲ آغاز و در نهایت سال ۸۷ گواهی کشف صادر شد.

اما با وجود این کش و قوس های فراوان هم اکنون این معدن که مورد مشابهی در کشور ندارد با گذشت دو دهه به عنوان ظرفیتی عظیم اما بلاتکلیف در ۳۶ کیلومتری شمال غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی جاخوش کرده است.

هم اکنون دانش فنی و تکنولوژی تیتان که فلز قرن نام گرفته تنها در اختیار معدودی از کشورها از جمله فرانسه، کانادا، آمریکا و استرالیا به همراه فنلاند است و این امر موجب شده دو معدن موجود تیتان کشور قادر به فعالیت باوجود ظرفیت فوق العاده نباشند.

ذخیره زمین شناسی این معدن ۲۰۸ میلیون تن، ذخیره احتمالی ۱۲۰ میلیون تن و ذخیر قطعی و ۵۶ میلیون تن و چون این معدن در کوه واقع شده عیار آن ۶ درصد است و به دلیل داشتن عناصر مفید در کشور منحصر به فرد است.

برای پیگیری بیشتر در خصوص آخرین وضعیت بزرگ ترین معدن تیتانیوم کشور سراغ اکبر طاهری، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی رفته ایم.

*آخرین وضعیت معدن تیتانیوم قره آغاج ارومیه به کجا رسیده است؟

در دهه ۷۰ به دلیل عدم توانایی تأمین اعتبارات مورد نیاز نبود تکمیل عملیات اکتشافی این معدن تقریباً با کندی صورت می گرفت ولی در جریان دور دوم سفر هئیت دولت به آذربایجان غربی برای تسریع در روند اجرایی مقرر شد طرح به بخش خصوصی واگذار شود که با مزایده انجام شده این طرح به شرکت توسعه سرمایه گذاری استان (آتیه سفید آسیا) که شرکتی قوی و توانمند است واگذار شد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا