مطالبات خصوصی‌های معدن از دولت دوازدهم

مطالبات خصوصی‌های معدن از دولت دوازدهم

گروه معادن - دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت امسال برگزار خواهد شد تا نامزد منتخب مردم راهی پاستور شود و برای ۴ سال سکان هدایت دولت را در دست گیرد. اما این روزها که بازار تبلیغات و گردهمایی‌هایی انتخاباتی داغ است، بخش‌های مختلف اقتصادی تلاش می‌کنند مطالبات خود را به گوش نامزدهای ریاست‌جمهوری برسانند.

به گزارش ماین نیوز، یکی از این بخش‌ها، معدن و صنایع معدنی است که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. به همین دلیل کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران با برگزاری نشست بررسی و جمع‌بندی مطالبات فعالان معدن و صنعت کشور از دولت دوازدهم، سعی بر آن داشت تا مطالبات خود را به گوش نامزدهای انتخاباتی برساند.

انتقال مدیریت به بخش خصوصی
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در نشست بررسی و جمع‌بندی مطالبات فعالان معدن و صنعت کشور از دولت دوازدهم، اظهار کرد: بهتر است گزارش‌های دقیقی از بخش صنعت و معدن آماده شود تا روسای جمهور به طور واقعی با بخش صنعت و معدن آشنا شوند و بتوانند برنامه خوبی برای بخش‌های یاد شده ارائه دهند.بهرام شکوری با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی، تصریح کرد: جدا از مطالبات اقتصادی، یکی از موضوعات خصوصی‌سازی است که در دوره‌ها مطرح شد اما در نهایت مدلی که انتقال مالکیت نیست بلکه انتقال مدیریت است باید بتواند محقق شود. در واقع باید مدیریت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود. به گفته وی، شاید اجرای این مدل باعث شود تا بخش خصوصی بتواند درآمد خوبی را برای بنگاه‌ها ایجاد کند. می‌توان از این مدل سود قابل قبولی را انتظار داشت.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به تحول در نظام بانکی و نظام مالیاتی کشور نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی دوستان در حوزه‌های مختلف، مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند و فشار مالیاتی آنها بر بخش‌های اقتصادی فعال تحمیل می‌شود.شکوری افزود: روابط خارجی نیز در تجارت و فعالیت‌های اقتصادی ما موثر است. بدون شک اگر این روابط برقرار نشود، فعالیت‌های اقتصادی جایگاهی در کشور و منطقه نخواهند داشت.وی در ادامه بیان کرد: در کنار مطالبات سیاسی شاید موضوع دیگری که چندان به آن نپرداخته‌ایم، مطالبه اجتماعی است. متاسفانه تفکر ایجاد شده در جامعه برضد بخش خصوصی است. این در حالی است که فعالان بخش خصوصی به دنبال ایجاد اشتغال در جامعه هستند.

در نتیجه این موضوع، بخش خصوصی، آن منزلت اجتماعی که باید داشته باشد را ندارد. با تغییر نگاه حاکمیتی به بخش خصوصی، این بخش می‌تواند منزلت اجتماعی خود را به‌دست آورد.شکوری تصریح کرد: یکی از مطالبات بخش خصوصی آن است که منزلت اجتماعی صاحبان سرمایه در جامعه به مردم نشان داده شود و مردم نیز به آنها احترام بگذارند. وی ادامه داد: مطالبه دیگر ما مطالبه سیاسی فعالان بخش خصوصی است. یعنی ما بتوانیم به راحتی با مسئولان کشور دیدار کنیم. این مسائل می‌تواند جایگاه خوبی برای بخش خصوصی ایجاد کند، زیرا یک بنگاه اقتصادی که بیش از ۵۰هزار نیرو در اختیار دارد باید بتواند در لحظه با مسئولان کشور دیدار کند.شکوری اظهار کرد: این نشست با جمع‌بندی مطالبات مشخص و ارائه آنها به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باعث می‌شود آنها برنامه خوبی در حوزه صنعت و معدن ارائه دهند.

تعامل را افزایش دهیم
بخش معدن را می‌توان از بخش‌هایی دانست که در دوره‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفت. از سویی دیگر وضع تحریم‌ها برضد کشور توانست سرعت حرکت این بخش در مسیر توسعه را به شدت کاهش دهد. خوشبختانه دولت یازدهم با اجرای اقداماتی موثر و فعال‌سازی طرح‌های مانده بر زمین توانست امید را بار دیگر به این بخش بازگرداند. اما امروز در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالان بخش معدن به ویژه فعالان بخش خصوصی انتظار دارند دولت بعدی توجهی بیش از گذشته به این بخش داشته باشد.

شاید مهم‌ترین موضوع و مطالبه در بخش معدن، حمایت هرچه بیشتر از حضور بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی باشد. در واقع دولت و بخش خصوصی باید تعاملی بیش از دوره‌های گذشته داشته باشند و خصوصی‌سازی بیش از هر زمان دیگری در بخش معدن اجرایی شود. معدن و صنایع معدنی نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و این موضوع تنها با حضور سرمایه‌های داخلی و خارجی محقق می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که سرمایه‌گذار خارجی زمانی وارد بخش معدن می‌شود که شاهد فعالیت بخش خصوصی داخلی در این حوزه باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا