زمانی برای سربلندی فولادی‌ها

زمانی برای سربلندی فولادی‌ها

گروه صنایع معدنی >فولاد - در حالی انجمن جهانی فولاد خبر از رشد تولید ۱۲/۷ درصدی فولاد ایران در ۳ماه نخست سال ۲۰۱۷م می‌دهد که این رقم رشد برابر با ۴/۵میلیون تن فولاد خام نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

به گزارش ماین نیوز، برداشتن تحریم‌ها به تولید فولاد در ایران و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها چنان سرعت داد که تولیدکنندگان فولاد اروپا را دچار نگرانی از این سرعت رشد کرد و آنها را به این چاره‌اندیشی واداشت که با در نظر گرفتن احتمال دامپینگ فولاد از سوی دولت ایران به فکر بالا بردن تعرفه‌های وارداتی فولاد باشند.

اما با وجود طرح چندین باره این موضوع، اسناد و مدارک موجود چنین ادعایی را ثابت نکرد، با این حال این ادعا لای نان گرم باقی ماند تا هر زمان تولیدکنندگان داخلی فولاد در اروپا احساس خطر کردند با طرح دوباره ادعای دامپینگ، افسار واردات فولاد ایران که با کیفیت مورد قبول اتحادیه سختگیر اروپا تولید می‌شود را کشیده و کنترل آن را در دست بگیرند. از طرف دیگر رشد ۱۲/۷ درصدی تولید فولاد خام در ایران برای آن دسته از کسانی که منکر آثار برجام بودند نیز پاسخی درخور و شایسته است تا نشان دهد کارخانه‌هایی که در باتلاق محصولات دپو شده در حال غرق شدن بودند و به دنبال خود تعداد زیادی از صنایع پایین‌دستی را پایین می‌کشیدند، با رفع تحریم‌ها نه‌تنها از دپوها خلاص شدند بلکه به رشد تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خوابیده خطوط تولید رسیدند. این میزان افزایش تولید در سطح پایین‌تر و صنایع وابسته، حرکت و جهش تولید بیشتری را باعث شده و موجب اشتغال ثابت تعداد بیشتری از نیروهای کاری می‌شود.

نتیجه اینکه از سفره با برکت برجام و صنایع مادر، خیلی‌ها نان برای خانواده خود بردند. این افتخار همین بس که سال ۹۴ برای نخستین بار در عمر فولادسازی کشور (دهه ۴۰ شمسی) کشورمان ۴/۲میلیون تن صادرات فولاد داشت. سال ۱۳۹۵ نیز دستیابی به صادرات ۶میلیون تن هدفگذاری شد اما ارقام غیررسمی، تحقق ۵/۵ میلیون تن را خبر داد. درحال‌حاضر ایران پس از ترکیه جایگاه دومین تولیدکننده فولاد در منطقه را دارد و کشورهای مصر، عربستان و قطر بعد از جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.فولاد خام تولیدی ۶۷ کشور جهان در ۳ماه نخست ۲۰۱۷م برابر با ۴۱۰میلیون و ۵۴۸هزار تن شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۵/۷درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، چین با ۲۰۱میلیون و ۹۹هزار تن تولید فولاد خام، بزرگترین تولیدکننده به شمار می‌رود که در واقع ۴۹درصد تولید فولاد جهانی را به خود اختصاص داده است.ژاپن با ۲۶میلیون و ۲۲۸هزار تن، هند با ۲۵میلیون و ۷۶۲ هزار تن، امریکا با ۲۰میلیون و ۴۰۱ هزار تن، روسیه با ۱۷میلیون و ۹۵۳ هزار تن، کره‌جنوبی با ۱۷میلیون و ۲۵۵ هزار تن و آلمان با ۱۰میلیون و ۹۸۰هزار تن بعد از چین بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام در دوره این گزارش هستند.

گفتنی است دولت یازدهم از نیمه دوم سال ۹۲، ۷ طرح فولاد استانی که از دولت‌های نهم و دهم به دلیل مشکل مالی متوقف شده بود را فعال کرد، به‌گونه‌ای که واحد آهن اسفنجی فولاد سپید دشت (چهارمحال و بختیاری) در آبان پارسال افتتاح شد و انتظار می‌رود در فصل جاری، واحد آهن اسفنجی دو یا ۳ کارخانه فولادسازی استانی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی‌ریز (فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، میانه (آذربایجان‌شرقی)، بافت(کرمان)، سبزوار (خراسان رضوی) و شادگان (خوزستان) ۷ طرح فولاد استانی با ظرفیت ۸۰۰هزار تن تا یک‌میلیون تن پیش‌بینی شده‌اند.
محبوبه ناطق/ روزنامه‌نگار
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا