دو سرعت گير براي بازار فولاد

دو سرعت گير براي بازار فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - انتخابات و موجودي بالاي انبارها موانع رونق در بازار فولاد ايران در سال جاري محسوب مي شوند

به گزارش ماین نیوز، بازار فولاد در روز ابتدايي هفته جاري روالي نسبتا منطقي را در پيش گرفته و فراز و فرودهاي قيمتي وضعيتي نسبتا آرام را از خود نشان مي دهد. از اين پس گفتمان بازار مي تواند توجه به موضوعات سياسي و انتخاباتي را در کنار روال عمومي قيمت ها تجربه کند که ممکن است برخي از رخدادهاي اين بازار را با فروغي کمتر، مخابره کرده يا بخش بزرگ تري از محاورات را به اين موضوع اختصاص دهد که چندان جذاب نخواهد بود. واقعيت هاي زيرپوستي در بازار فولاد است که مسير نوسان قيمت ها را تعيين مي کند و کاهش گفتمان قيمتي در اين بازار مي تواند بخشي از فعالان بازار را از دسترسي به اطلاعات سريع محروم کند بنابراين بهتر است مباحث انتخاباتي را در ساعاتي پيگيري کرد که اوج فعاليت بازار نيست.

اين در حالي است که توجه به نوسان برخي از قيمت ها در اين بازار آن هم در روز ابتدايي هفته جاري و پس از نوسان قيمت هاي هفته هاي اخير ممکن است از برتري مجدد عرضه بر تقاضا خبر داده ولي نمي توان درخصوص واقعيت هاي اين بازار بر اساس قيمت هاي روز ابتدايي هفته اظهارنظر قاطعي داشت. موارد فوق در حالي است که نزديکي به انتخابات خود به عنوان فاکتوري مهم ايفاي نقش خواهد کرد که تصميمات خرد و کلان اقتصادي را به تاخير انداخته و حتي بخش خصوصي نيز ممکن است درخصوص تصميم براي سرمايه گذاري يا خريد نيز مردد شود. رخدادي که قطعا به سود اقتصاد کشور تمام نخواهد شد و ممکن است با تعويق حضور تقاضا شرايط بازار را تغيير دهد.

از سوي ديگر هم اکنون در شرايطي قرار داريم که پس از دو هفته رشد و کاهش قيمت ها، بازار به ثبات نسبي دست يافته که مي توان اين گونه اميدوار بود که تغيير دست ساخته قيمت ها محدود شده و روال واقعي عرضه و تقاضا است که برآورد نهايي قيمت ها را در اين بازار تعيين خواهد کرد. حال در شرايطي که نزديک به دو هفته از پايان تعطيلات فاصله گرفته ايم، اين اميدواري نيز وجود دارد که روال عرضه قراضه به شرايط عادي خود بازگشته و وضعيت توليد در واحدهاي مختلف فولادي به ثباتي نسبي دست يافته باشد. بنابراين در وضعيتي که عرضه روال عادي خود را سپري کرده ولي ممکن است تقاضا با اما و اگرهايي همراه باشد، ممکن است برتري عرضه بر تقاضا جدي تر شده و نگراني هاي جديدي را ايجاد کند. با توجه به موارد فوق نپرداختن به مسائل حاشيه اي در بازار فولاد شايد به عنوان بخشي از منافع جمعي در بازار فولاد مورد بررسي قرار گيرد که مي تواند حمايتي هرچند محدود از اين بازار تلقي شود.

اين در حالي است که هرچه به زمان انتخابات در اواخر ارديبهشت ماه نزديک تر شويم؛ ناخودآگاه بازار فولاد نيز به عنوان بخشي از جامعه به سمت گفت و شنودهاي انتخاباتي نزديک تر شده و ممکن است فعاليت هاي تجاري و حتي حمل و نقل با وقفه روبه رو شود. در بازارهاي جهاني شاهد بهبود مقطعي برخي قيمت ها هستيم که مي تواند به عنوان فاکتوري حمايتي براي بازار داخلي ايفاي نقش کرده همچنين ممکن است فضاي محدودي را پيش روي صادرات محموله هاي فولادي فراهم سازد. همچون گزارش هاي قبلي بايد باز هم تاکيد کرد که برون رفت بازار فولاد از وضعيت فعلي و فعال شدن واحدهاي توليدي موجود با ظرفيت بالاتر تنها در گرو صادرات است زيرا ظرفيت هاي فعلي به همراه واحدهاي در دست احداث فعلي قطعا عرضه اي بيش از تقاضا را در بر خواهد داشت.

زيرپوست بازار
نگاهي به نوسان قيمت ها در بازار آزاد نشان مي دهد که نوسان نرخ غالبا از سوي واحدهاي توليدي بوده و در بطن بازار و براي تحويل از انبار، نوسان نرخ چنداني را در روزهاي اخير شاهد نبوده ايم.اين مطلب نشان مي دهد که موجودي انبارها در شرايط موجود همچون سرعت گير براي رشد قيمت ها عمل کرده و با توجه به ضعف نسبي تقاضاي موثر، در برابر رشد قيمت ها موضع گيري مي کند.تجربه نشان داده است که اين وضعيت در کوتاه مدت در برابر رشد قيمت ها خودنمايي کرده و با فرض ادامه اين شرايط، قيمت ها پتانسيل عبور از اين فاز را به دست مي آورد هرچند که باز هم تقاضاي موثر است که در نهايت براي بازار تعيين تکليف خواهد کرد. هرچند که مي توان وضعيت بازار را با ثبات ارزيابي کرد ولي دقت بيشتر در روند قيمتي مخصوصا در بازار تهران و براي تحويل از انبار از تمايل قيمت ها به سمت کاهش نرخ حکايت دارد که نکته مهمي محسوب مي شود ولي هنوز خودنمايي چنداني نداشته و در روزهاي آينده واقعيت هاي آن بيش از پيش مشهود خواهد شد.به نظر مي رسد باز هم با افزايش حجم توليد در واحدهاي فولادي بايد نگران برتري عرضه بر تقاضا بود اگرچه افزايش همبستگي واحدهاي فولادي در کنار توجه به زنجيره ارزش از سنگ آهن و قراضه تا محصول نهايي مي تواند از وضعيت کلي در اين بازار حمايت کند.

در پايان بايد باز هم به اين مطلب توجه کرد که صادرات مهم ترين راه حل براي بهبود بازار محسوب مي شود، اگرچه برآوردهاي ميداني نشان مي دهد که در روزها و هفته هاي اخير آن گونه که بايد به امر صادرات در بخش خصوصي توجه نشان داده شود، پرداخته نشده است. رصد بازارهاي صادراتي مخصوصا بازارهاي منطقه اي، تشريک مساعي ( همياري و تعاون) و مشارکت در انتقال اطلاعات به واحدها و بخش هاي توليدي ديگر حتي در شبکه هاي اجتماعي و اطلاع رساني از وجود تقاضاي صادراتي در کشورهايي همچون عراق و افغانستان و تلاش براي حضور در بازار کشورهاي ديگر از سوي چند واحد توليدي به صورت همکاري صادراتي مواردي است که مي تواند به نفع تمامي فعالان بازار تمام شود.به نظر مي رسد در شرايط سخت فعلي صادرات به جز سود اقتصادي، از اجر معنوي نيز برخوردار است زيرا بخشي از عرضه داخلي را به بازارهايي ديگر منتقل کرده و فضا براي واحدهاي توليدي ديگر فراهم شده و از رقابت تنگاتنگ فعلي کاسته شده و به حجم فعاليت هاي توليدي مي افزايد.

فولاد در هفته اي که گذشت
طي هفته گذشته بازار محصولات فولادي با دو شرايط روبه رو بود؛ بخشي از محصولات فولادي با کاهش قيمت مواجه شد و در برخي ديگر نيز ثبات قيمتي را شاهد بوديم با اين حال به گزارش ايفنا، بودند محصولاتي که روند رشد قيمتي را نيز تجربه کنند به عنوان مثال قيمت بيلت در هفته گذشته در بازار داخلي رو به بالا بود. سايز 150 ميليمتر به طور متوسط روز شنبه 1330 تومان در هر کيلو و سايز 125 ميليمتر 1310 تومان معامله مي شد اما به علت کمبود عرضه قيمت شروع به بالا رفتن کرد و تا آخر هفته سايز 150 ميليمتر به طور ميانگين به 1350 تومان و 125 ميليمتر به 1330 تومان رسيد. از روز چهارشنبه به بعد بعضي از حواله هاي پيشنهاد شده از طرف تجار که در کارخانه هاي بزرگ از سال قبل باقي مانده بود شروع به آزاد شدن کرد، با توجه به تعطيلي هفته جاري پيش بيني مي شود قيمت روند کاهشي به خود بگيرد به خصوص که بازار مقاطع با رکود همراه است.

مقاطع در بازار ايران
قيمت مقاطع روز شنبه با کاهش روبه رو شد تيرآهن 14 – 16 و 18 محصول اصفهان در هر کيلو 100 ريال افت کرد که اين روند تا روز يکشنبه ادامه داشت اما از روز دوشنبه به بعد قيمت ها رو به بالا رفت و به اول هفته بازگشت. قيمت نبشي و ناوداني به علت افزايش قيمت شمش از روز دوشنبه بالا رفت ولي دامنه اين تغيير قيمت در حدود 10 تومان در هر کيلو بود و بعد از آن به علت رکود بازار نوسان قيمت متوقف شد. در مورد ميلگرد، روز شنبه قيمت تا 30 تومان در هر کيلو پايين آمد اما از روز يکشنبه به بعد با بازارسازي بعضي از کارخانه دارها که همراه با عدم عرضه بيلت بود قيمت شروع به افزايش کرد. ميانگين قيمت ميلگرد 14 تا 25 در اصفهان روز شنبه 1600 تومان بود که تا پايان هفته به 1610 تومان رسيد همين طور ميانگين قيمت ميلگردهاي عرضه شده از طرف گروه ملي در اهواز اول هفته 1513 تومان بود که تا پايان هفته به 1530 تومان رسيد .
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا