قائم مقام وزیر به مهر خبر داد؛

حمایت وزارت صنعت از تغییر تعرفه کاغذ به نفع تولید داخلی

حمایت وزارت صنعت از تغییر تعرفه کاغذ به نفع تولید داخلی

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره موضع این وزارتخانه در خصوص افزایش تعرفه کاغذ، گفت: ما هر کاری که برای حمایت از تولید داخلی کاغذ لازم باشد، انجام می‌دهیم.

مجتبی خسروتاج معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین بررسی‌ها در خصوص پیشنهاد یکی از تولیدکنندگان کاغذ برای افزایش تعرفه واردات کاغذ از ۴ به ۱۵ درصد، گفت: روال اصلاح هر نوع تعرفه به این ترتیب است که از آذرماه هر سال تا بهمن ماه کمیسیون ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تشکیل می‌شود و چنانچه دستگاهی اعم از بخش واردات، تولید یا مصرف، پیشنهادی برای اصلاح تعرفه، چه افزایش چه کاهش آن، داشته باشد، آن را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱ زیر نظر سازمان توسعه تجارت فعالیت می‌کند و نمایندگان دست کم ۶ دستگاه از جمله واحدهای تولیدی، مصرفی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در آن عضویت دارند و لذا تصمیمات آن لزوماً ارتباط مستقیم با نظرات وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد، افزود: این بررسی‌ها کاملاً کارشناسانه و با لحاظ کردن تمام سویه‌های تاثیر اصلاح تعرفه واردات یک کالا بر جنبه‌های مختلف تولیدی و مصرفی صورت می‌گیرد. هر نوع تغییر در تعرفه بعد از طی این تشریفات در کمیسیون ماده ۱ اِعمال می‌شود و شبِ سال نو به دولت می‌رود و در آنجا تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضع مشخص این وزارتخانه در خصوص پیشنهاد یکی از تولیدکنندگان بزرگ کاغذ برای افزایش ۱۱ درصدی تعرفه واردات این کالا، گفت: ما معتقدیم از تولید داخلی باید حمایت کرد و قطعاً از هر نوع تغییر در تعرفه که حمایتی منطقی از تولید داخلی باشد، حمایت می‌کنیم.

یک ماه پیش خبری در بازار واردات و مصرف کاغذ پیچید مبنی بر احتمال افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ تحریر و روزنامه. بر اساس این خبر، دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست افزایش تعرفه کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر را از ۴ به ۱۵ به کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ارائه کرد.

این پیشنهاد پیرو درخواست و پیگیری کارخانه چوب و کاغذ مازرندان به نمایندگی از تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در کشور صورت ارائه شده بود. همان زمان و طبق مصوبه کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک مقرر شد مراتب در جلسه حضوری با حضور نماینده انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و تشکل‌های ذی ربط بررسی و نتیجه حاصله به کمیسیون موصوف منعکس شود.

خبرگزاری مهر پیشتر، نظرات موافقان و مخالفان این پیشنهاد را منعکس کرده بود. موافقان معتقدند که افزایش تعرفه واردات کاغذ حداقل کاری است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این ماده  اصلی صنعت چاپ و نشر باید انجام دهد. در مقابل، مخالفان هم افزایش این تعرفه را موجب افزایش قیمت محصولات فرهنگی به ویژه کتاب و مطبوعات و در نتیجه رکود بیشتر در این حوزه می‌دانند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا