انتشارات سروش:

جشن تولد قیصر امین‌پور و سروش نوجوان برگزار شد

جشن تولد قیصر امین‌پور و سروش نوجوان برگزار شد

مراسم جشن تولد قیصر امین‌پور در سروش نوجوان برگزار شد. این مراسم با حضور جمعی از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، همکاران قدیمی سروش نوجوان و همراهان و دوستان قیصر امین‌پور، برگزار شد.

دکتر مجید بلالی مدیرعامل انتشارات سروش در این مراسم تصویر یک ادیب را در روزگار فعلی، تصویری در شأن و مناسب ندانست و قیصر امین‌پور را شاعری دانست که سرودن شغل وی نبود، بلکه آرزوی او بود و از او به‌عنوان طبیب دل‌ها و روان انسان‌ها نام برد. مدیر عامل انتشارات سروش گفت: سروش نوجوان در دورۀ قیصر امین‌پور به واقع نه یک مجله بلکه یک دانشگاه بود و بسیاری از بزرگان ادبیات و مطبوعات از فضایی که سروش نوجوان فراهم نموده بود، متولد شدند. وی اظهار امیدواری کرد هم‌اکنون از ریشه‌های در خاک این درخت تنومند شاخه‌های سبز امید بروید و شاهد موفقیت آن باشیم. بلالی افزود نوجوانی دورۀ خطیری از زندگی انسان است و در این برهه، فرد در معرض آسیب‌های فراوان است و نیازمند محتوایی عالمانه و تأثیرگذار، برای خود می‌باشد.

در این مراسم جواد محقق نویسنده و شاعر معاصر که در انتشارات سروش با قیصر امین‌پور همکار بوده است طی سخنانی اظهار داشت، دوستی من با قیصر به سال‌های دور و اوایل انقلاب برمی‌گردد که در انجمن‌های ادبی با هم عضو بودیم. محقق در ادامه گفت: حضور مدیران با سلایق مختلف همواره باعث ایجاد این تصور می‌شد که دیگر باید از فضای نشریه خارج شویم اما در بسیاری از موارد با حسن اخلاق قیصر و البته مدیران، نه تنها جدایی شکل نمی‌گرفت که البته کار، جدی‌تر دنبال می‌شد.

مصطفی خرامان نیز از نویسندگان و همکاران سروش نوجوان طی سخنانی اظهار داشت؛ سروش نوجوان کار گروهی با هدایت قیصر امین‌پور بود که برای هریک از مطالبی که در مجله چاپ می‌شد ساعت‌ها وقت گذاشته می‌شد و قیصر امین‌پور درخصوص بعضی مطالب، بصورت کاملاً جدی تحلیل داشته و صاحب‌نظر بود و انتشار نشریه‌ای با اندازۀ سروش نوجوان که صاحب آن نام و تأثیر در جامعه بود اتفاقی ساده نبوده و نتیجه حساسیت‌های دقیق و موشکافانۀ شورای سردبیری بود و حوزه تخصصی سروش نوجوان را ادبیات و اخلاق دانست و اظهار داشت، تفکر اخلاق‌مدار قیصر امین‌پور برای همه مخاطبان اشعار وی آشناست. به گفتۀ خرامان  سروش نوجوان باید با رویکرد لذت از ادبیات و حقیقت نیازهای مخاطب نوجوان محتواسازی شود و سروش نوجوان با گذشت یک دهه از انتشار آخرین شماره آن همچنان خواندنی است و این همان هنر ادبیات است.

در این مراسم دکتر گودرزی دهریزی مدیر کانون‌های ادبی وزارت آموزش و پرورش درخصوص حوزه ادبیات نوجوان آن‌را به یک نقل مکان از منزلی به منزل دیگر تشبیه نموده و گفت: نوجوان در حال تغییر شخصیتی از دوران کودکی به بزرگسالی به‌سر می‌برد و همین موضوع باعث شده خلق اثر در حوزه نوجوان آنرا به سخت‌ترین نوع نگارش تبدیل کند و گاهی در حوزه ادبیات نوجوانان آثاری با مخاطب بزرگسال یا کودک ارائه می‌شود که مخاطب را دچار چالش جدی می‌کند. وی گفت: در غرب، روانشناسی هم به دوره کودک و نوجوان بصورت جداگانه بررسی می‌شود و موضوع نوجوان آنقدر تخصصی است که باید بصورت گونه‌ای مستقل در حوزه‌های مختلف ادبیات و روانشناسی بررسی شود و سوال جدی اینست: آثاری که در حوزه نشر با عنوان نوجوان روانه بازار می‌شود چقدر می‌تواند بی‌واسطه نوجوان را جذب کند و به سن او تعلق دارد. گودرزی دهریزی، انتشار مجدد سروش نوجوان را فرصتی مناسب برای ارائۀ آثاری با تخصص نوجوانانه و ایجاد ذوق و انگیزه در ایشان دانست و اظهار امیدواری نمود تا سروش نوجوان بعنوان شاخصی برای این حوزه مانند گذشته جایگاه خود را پیدا نماید.

نقی سلیمانی از دوستان قدیمی قیصر امین‌پور و نویسنده حوزۀ کودک و نوجوان نیز در این مراسم طی سخنانی، ویژگی‌های شخصیتی قیصر امین‌پور را هوش بالا، شجاعت و فروتنی و سخاوت او دانست و عنوان نمود، قیصر امین‌پور اگر با مطلبی مخالفت داشت در آن خصوص به بحث با نویسنده می‌پرداخت و نهایتاً اگر حرف طرف مقابل منطقی بود می‌پذیرفت و این گذشت و فروتنی ایشان را شاخص می‌نمود. این نویسنده حوزۀ کودک و نوجوان در ادامه گفت: ذات انقلاب اسلامی آزادی است و کار در عرصه ادبیات نوجوان نیز کاملاً نیازمند روح آزادی است و سروش نوجوان در دورۀ جدید خود باید به تولید محتوا توسط نوجوانان در حوزه‌های مختلف شعر، داستان و تصویرگری اهمیت داده و رابطه دوسویه را با مخاطبان حفظ نماید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا