بسته خبری 96.4؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.



پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.


چشم انداز اقتصادی کشور بسیار روشن است

وزیر امور خارجه کشور در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه چشم انداز اقتصادی کشور را با اصلاح نظام بانکی و تلاش دست اندر کاران بورس و صنعت بیمه بسیار روشن توصیف کرد. محمد جواد ظریف گفت: هم اکنون 80 میلیارد دلار قراردادهای نفتی و گازی به برکت برجام در حال مذاکره است.

مشاهده کل خبر


ارزش سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه 1328 درصد افزایش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید توانست به بحران ها خاتمه دهد، در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: در سال 92 رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد بود و برآورد می شود تا پایان سال به بیش از 8 درصد برسد. تورم 40 درصدی ، تک رقمی شده است و نوسان های بازار ارز از 80 درصد به 5 درصد کاهش یافته است. علی طیب نیا ادامه داد: اندازه بازار از 244 هزار میلیارد تومان به 490 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 103 درصدی را ثبت کرد. ارزش بازار از 109 به 1990 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 73 درصدی داشت.

مشاهده کل خبر


حذف حجم مبنا و ایجاد دامنه نوسان پویا تا پایان سال

دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2017) با اشاره به جدیدترین آمار بازار سرمایه در پایان سال 95 گفت: اندازه بازار در سال 95 بدون احتساب صندوق ها 490 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته افزایش 103 درصدی داشته است. سخنگوی سازمان بورس به موضوعات مورد توجه اهالی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: حجم مبنا و دامنه نوسان، تا پایان سال با موافقت شورای عالی بورس تعدیل می شود. بر این اساس حذف حجم مبنا و رسیدن دامنه نوسان به دامنه پویا از جمله اقداماتی است که در جهت افزایش حجم معاملات در سال جاری انجام می گیرد.

مشاهده کل خبر


توجه به شرکت های دانش بنیان لازمه رشد و توسعه اقتصادی است

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2017) که در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، ضمن اشاره به فرهنگ جدیدی که از چند سال گذشته در اقتصاد کشور ایجاد شده است، گفت: طی چند سال گذشته به اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه ای شده است. سورنا ستاری در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر نقش موثر استارتاپ ها بر اقتصاد دانش بنیان در کشور خاطرنشان کرد: طی 3 سال گذشته، بازار اختراعات و ایده را در بازار فرابورس ایجاد کرده ایم که طی این مدت تحولات چشم گیری در فرهنگ اقتصادی نیز دیده می شود.

مشاهده کل خبر


اصلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی است

رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: در دنیای امروز کارکرد صحیح بانک ها، ضرورت چرخه اقتصادی است. ولی الله سیف با تایید بر اینکه متغییر کلیدی دیگر اقتصاد کشور میزان نرخ بهره بانکى است، گفت: کاهش نرخ بهره بانکى هم سودآوری و عملکرد بهتر نظام بانکى و هم توسعه بنگاه های اقتصادی را به همراه دارد و به همین علت طی ماه های گذشته بانک مرکزی نرخ بین بانکى را از ٢٨ درصد به حدود ١٧ درصد کاهش داد.

مشاهده کل خبر


تصویب آیین نامه حاکمیت شرکتی برای حمایت از سهامداران جزء

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی گفت: با کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم معتقد بودیم که بیمه عمر با رشد رو به رو خواهد شد اما با بالاتر رفتن نرخ سپرده بانکی، بیمه ها با رشد مناسبی رو به رو نشدند. اما باید گفت با همین محدودیت با رشد 40 درصدی بیمه عمر رو به رو بودیم و امید داریم در برنامه ششم این رشد به 100 درصد افزایش یابد. به گفته عبدالناصر همتی توسعه بازارهای مالی مهم ترین نقش در تحول اقتصادی هر کشوری را بر عهده دارد و اگر می خواهیم شاخص های توسعه اقتصادی دچار تحول شود باید بازارهای مالی کارآ باشد.

مشاهده کل خبر


سیاست قیمت تضمینی در بورس جایگزین خرید تضمینی شود/ تلاش برای معافیت مالیاتی ارزیابی دارایی‌ها

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس در زمینه امکان جایگزینی کامل سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی برای محصولات استراتژیک گفت: سازمان بورس آمادگی دارد تا سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی برای محصولات کشاورزی استراتژیک را در بورس کالا اجرا کند. رییس سازمان برس و اوراق بهادار  با بیان اینکه در بازار سرمایه هیچ محدودیتی برای اجرای سیاست قیمت تضمینی نیست و می توان آنرا برای سراسر کشور انجام داد، گفت: سیاست قیمت تضمینی هم اکنون برای چند استان تعیین شده اما بازار سرمایه آمادگی لازم برای توسعه این طرح را دارد هر چند که در بخش یارانه این طرح ممکن است سازمان برنامه و بودجه ملاحظاتی داشته باشد که سازمان بورس نیز از آن تبعیت خواهد کرد و با هماهنگی بورس کالا انجام خواهد شد.

مشاهده کل خبر


راه اندازی بازار مجازی قراردادهای مشتقه/ فاینکس ۲۰۱۷ فرصتی برای ارتقای دانش مالی

مدیرعامل بورس کالای ایران در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اقدامات سال ۹۵ و برنامه های سال ۹۶ بورس کالای ایران را تشریح کرد و فاینکس ۲۰۱۷ را فرصتی برای افزایش دانش سرمایه گذاری و شناخت ابزارهای جدید مالی برای فعالان بازار سرمایه دانست. به گفته حامد سلطانی نژاد ابزارهای مشتقه، ابزاری برای پوشش ریسک و کشف قیمت هستند، اما آشنایی با این معاملات راحت نیست و معاملات مجازی قراردادهای مشتقه این امکان را برای معامله‌گران فراهم می کند که قالب یک شبیه سازی در عالم مجازی به معامله بپردازند.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه، راه کم هزینه تامین مالی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر شاپور محمدی، ضمن اشاره به جایگاه بازار سرمایه در تأمین مالی و ابراز امیدواری درباره اینکه اطلاع رسانی بیشتر در رسانه های مکتوب و صدا و سیما استقبال از این نمایشگاه را افزایش خواهد داد، گفت: قطعاً سابقه بازار سرمایه نسبت به نظام پولی کشور کمتر است در حالیکه در برخی کشور ها بازار سرمایه سابقه بیشتری دارد و ما امیدواریم با رشدی که طی 10سال اخیر به نسبت ادوار گذشته در رونق بازار سرمایه رخ داده، این بازار بتواند نقش بیشتری در اقتصاد و رشد ناخالص تولید ملی داشته باشد.

مشاهده کل خبر


حضور پررنگ حقیقی ها در بازار سال 95/ انتشار اوراق بدهی ارزی مهمترین برنامه 96

حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس تهران در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس 2017) در جمع خبرنگاران حاضر شده و آخرین آمار مرتبط با فعالیت بورس را بیان کرد. مدیرعامل شرکت بورس تهران، با بیان اینکه سهامداران حقیقی مالکیت 20 درصد سهام بازار را در اخیار دارند اظهار داشت: با وجود آنکه یک پنجم سهام بازار در اختیار سهامداران حقیقی است اما 50 درصد معاملات متعلق به سهامداران حقیقی است و از این نظر با سهامداران حقوقی کاملا برابری می کند.

مشاهده کل خبر


نقش ویژه شرکت سپرده گذاری در فرآیند سهام عدالت نمایان تر می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بازدید از غرفه شرکت سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: فرآیند اجرایی طرح توزیع سهام عدالت آغاز شده است و این شرکت نقش مهمی را در این زمینه ایفا خواهد کرد. دکتر شاپور محمدی خاطرنشان کرد: نقش ویژه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادر و تسویه (وجوه) در فرآیند سهام عدالت نمایان تر خواهد شد.

مشاهده کل خبر


اهمیت دقت و سرعت انتشار اطلاعات مورد توجه سازمان است

عصر روز دوشنبه، 28 فروردین، طی مراسمی با حضور دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر حسن امیری معاون نظارت بر بازارها و بورس ها، دکتر علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای سازمان بورس، مهندس یاشار فروهر مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و جمعی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار از فعالترین نهادهای مالی و شفاف ترین ناشران بازار سرمایه تقدیر به عمل آمد. در این مراسم، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، شفافیت و نقدشوندگی را دو عامل کلیدی در بازار سرمایه خواند و اظهار داشت: این دو معیار مهمترین عاملی است که قابلیت کارا بودن بازار سرمایه را محقق می کند.

مشاهده کل خبر


سلام بازار سرمایه به جامعه کارگری

تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و آموزشی سازمان بورس و اوراق بهادار با خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران امضا شد. همکاری در موضوعات مرتبط با بازار سرمایه از طریق برگزاری دوره های تخصصی و آموزشی ،ارائه خدمات مشاوره ای و ترجمه کتاب های مرتبط با حوزه مالی از جمله محورهای این تفاهم نامه است. در این مراسم، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه جای کافی برای همه سرمایه گذاران اعم از خرد و کلان دارد.

مشاهده کل خبر


رونمایی از دو محصول نوآورانه مرکز مالی ایران

"پایگاه سری‌های زمانی تحقیقاتی ایران "IFDC و اپلیکیشن «بانک جامع اطلاعات مالی ایران" IFDB با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، عصر یکشنبه 27 فروردین ماه، در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (finex2017) رونمایی شد. دکتر شاپور محمدی در آیین رونمایی از این محصولات در غرفه مرکز مالی ایران،با تاکید بر لزوم توسعه استفاده از محصولات جدید مالی در کشور، گفت: باید زمینه معرفی هر چه بیشتر سامانه‌های اطلاعات و اپلیکیشن هایی از این دست در کشور فراهم شود.

مشاهده کل خبر


سازمان بورس و دانشگاه الزهرا تفاهم نامه همکاری امضا کردند

در جریان انعقاد تفاهم نامه دانشگاه الزهرا و سازمان بورس، دکتر شاپور محمدی، با اظهار امیدواری به اینکه چنین تفاهم نامه هایی بتواند امکان استفاده سازمان بورس از تخصص و دانش اساتید و دانشجویان دانشگاه الزهرا را فراهم کند گفت: قبلا هم همکاری با دانشگاه ها وجود داشت اما چنین تفاهم نامه هایی شرایط همکاری را تسهیل می کند. رییس سازمان بورس اظهار امیدواری کرد: با انعقاد این تفاهم نامه در حوزه طرح های پژوهشی امور اجرایی و حمایت از پایان نامه ها سازمان بورس بتواند از یافته های دانشجویان و اساتید دانشگاه الزهرا استفاده کند.

مشاهده کل خبر


چتر حمایتی دولت بر سر استارتاپ ها

معاون توسعه مدیریت و منایع علمی و فنآوری ریاست جمهوری فین استارز را تحولی بزرگ در حوزه فنآوری های مالی دانست و گفت: خوشبختانه هم اکنون جسارت ورود به حوزه نوآوری و فرهنگ سازی در کشور ایجاد شده است. علیرضا دلیری در آیین اختتامیه فین استارز 2017 افزود: سال به سال فضای فین استارها فن آورانه تر می شود و اختصاص یک سالن مستقل به این رویداد نیز ضمن تاثیر گذاری قوی تر به ارتباط منسجم تر بین مخترعین و فنآوران و سرمایه گذاران کمک خواهد کرد.

مشاهده کل خبر


شرکت‌های خارجی آرام آرام به بازار سرمایه ایران می‌آیند

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار از حضور تدریجی شرکت‌های خارجی در بازار سرمایه ایران با به کارگیری ظرفیت نمایشگاه‌های بورس، بانک و بیمه در معرفی صنایع مختلف خبر داد. حسین عبده تبریزی در گفتگوی اختصاصی با "سنا" گفت: شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا حدی در کشور فراهم شده است، اما تداوم این روند بستگی به کنترل تورم و نرخ ارز و ادامه‌ سیاست‌های جاری دارد.

مشاهده کل خبر


 

تاثیر سود بانکی بر بازار های مالی

 

نشست آزاد اندیشی با موضوع "تاثیر سود بانکی بر بازار های مالی" دوشنبه 28 فروردین 95 در حاشیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ( فاینکس 2017) برگزار شد. توسعه نظام مالی، کاهش حجم نقدینگی، تضمین سپرده های کوچک نزد موسسه های مالی اعتباری، ساختاردهی به نظام بانکی و ایجاد ساز و کارهای رتبه‌بندی اعتباری برای بانک‌ها ، توجه جدی تر به جذب سرمایه های خارجی ، برنامه‌ریزی همزمان و همراستا در بخش ارز، تورم، صادرات و واردات و اعتبارات از جمله راهکارهایی بود که در جمع بندی نشست آزاداندیشی با موضوع "تاثیر سود بانکی بر بازار های مالی" بیان شد.

 

مشاهده کل خبر

 

 

دعوت به توسعه APP های تخصصی بازار سرمایه

 

در پنل تخصصی شرکت فرابورس ایران با عنوان "توسعه نظام کسب و کار مبتنی بر داده" علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران به مطالعه صورت گرفته در بورس های مطرح دنیا اشاره کرد و گفت: به موجب این مطالعات مشخص شد که بخشی از درآمد عملیاتی بورس ها از محل داده است، به طوری که در سال 2015 بیش از 65 درصد، در بورس نیویورک 18 درصد، در بورس لندن بیش از 50 درصد، در بورس آلمان بیش از 11 درصد و در بورس های نزدیک به ایران مانند ترکیه و مالزی به ترتیب 6 و 9 درصد از درآمد آنها فروش داده و اطلاعات را تشکیل می دهد.

 

مشاهده کل خبر

 

 

انتشار 14.5 میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در ایران

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: از زمان شروع انتشار ابزارهای مالی اسلامی تا کنون 14 و نیم میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در کشور منتشر شده و مانده این اوراق در سال 2017 معادل 9.8 میلیارد دلار بوده است. دکتر محمدی در ادامه افزود: از این مبلغ 2.2 میلیارد دلار مربوط به انتشار اسناد خزانه اسلامی بوده که برای تأمین مالی دولت استفاده شده است این درحالی است که در سال 95 انتشار ابزارهای مالی اسلامی نسبت به سال 94 رشد 100 درصدی داشته است.

 

مشاهده کل خبر

 


 

ایران در انتشار ابزارهای اسلامی پیشرو است

 

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان دومین سخنران نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی ضمن خوش آمد گویی به مهمانان در خصوص اوراق اسلامی منتشر شده در بازار سرمایه ایران به ایراد سخن پرداخت. رییس کمیته فقهی سازمان بورس واوراق بهادار ابراز داشت: همگام با آخرین تحولات در بازار سرمایه اسلامی بازار سرمایه ایران نیز از نظر اقدام به انتشار ابزار معاملاتی مبتنی بر قوانین اسلامی و شریعت اقدامات قابل توجهی را انجام داده و جزء کشورهای پیشرو در این زمینه است.

 

مشاهده کل خبر

 


تمامی ابزارهای مالی بازار سرمایه در کشور ما اسلامی است

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل در حاشیه نهمین دوره همایش بازارهای مالی اسلامی گفت: طی چندسال اخیر بحث مالی اسلامی در تمام دنیا از اهمیت زیادی برخوردار بوده و درحال رشد است. بهادر بیژنی عنوان کرد: باتوجه به اینکه در کشور ما تمامی ابزارها اسلامی هستند، سایر کشورها می توانند با شرکت در این همایش آموزش های لازم را دریافت کرده و با جدیدترین ابزارها آشنا شوند.همچنین می توانند از مطالبی که فقهای ما منتشر می کنند به عنوان الگو در بازارهای خود استفاده کنند.

مشاهده کل خبر


اختلاف فقها در احکام اجتماعی معنا ندارد

عضو کمیته فقهی سازمان بورس با انتقاد از کثرت فتواهای مختلف علمای اسلامی در جهان اسلام عنوان کرد: در کشور اسلامی ایران قول مشهور علما همگی هم‌راستای مرجعیت بوده و کمیته فقهی بورس براساس نظام اجتهاد و تقلید فعالیت می‌کند. آیت‌الله محمد علی تسخیری عضو کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار در نهمین اجلاس بین‌المللی ICM(بازارهای مالی اسلامی) گفت: مصیبت امروز جهان اسلام کثرت و تعدد فتوا از سوی علما بر روی یک موضوع واحد بوده و این در حالی است که برگزاری اجلاس‌های متعدد برای حل این مشکل نتوانسته به نتیجه روشنی دست یابد.


مشاهده کل خبر


تمایل کشورهای اروپایی به انتشار اوراق اسلامی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی با اشاره به اینکه دستاوردهای خوبی در خصوص آخرین ابزارهای مالی و اسلامی ارائه می شود، گفت: این ابزارها هم اکنون در تمامی نظام های مالی در حال استفاده است. دکتر شاپور محمدی افزود: برای مثال کشورهایی مانند آلمان، چین، بلژیک و فرانسه که دین رسمی آنها اسلام نیست هم اکنون در این دوره حضور یافتند و از ابزارهای مالی اسلامی در نظام مالی خود استفاده می کنند.

 

مشاهده کل خبر

 


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا