خام فروشی معادن آذربایجان غربی ادامه دارد/سهم اندک از ارزش افزوده

خام فروشی معادن آذربایجان غربی ادامه دارد/سهم اندک از ارزش افزوده

دنیای معدن - آذربایجان غربی با 51 نوع ماده معدنی یکی از قطب های معادن کشور به شمار می رود اما متاسفانه تداوم خام فروشی موجب شده از ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی بهره اندکی داشته باشد.

هم اکنون از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است و استان از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را دارد.

همچنین آذربایجان غربی از نظر تولید برخی از مواد معنی از جمله طلا، باریت، میکا و انواع سنگ های تزئینی مستعدترین استان در سطح کشور به شمار می رود.

اما عدم توازن میزان و تنوع تولیدات معادن استان با نوع و ظرفیت واحدهای فرآوری مواد معدنی موجود، سبب شده تا علاوه بر اینکه آذربایجان غربی از ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی بهره اندکی داشته باشد، بلکه با تبعاتی از قبیل تضییع مواد معدنی، تخریب منابع طبیعی به دلیل انباشت ضایعات، استفاده مطلوب از ذخیره و محرومیت از اشتغال حاصله دست و پنجه نرم می کند.

متاسفانه در حال حاضر با وجود ظرفیت و توانمندیهای استان در زمینه ذخایر معدنی هنوز بحث خان فروشی یکی از مشکلات پیش روی این صنعت به شمار می رود مشکلی که در صورت توجه ویژه مسئولان می تواند گره گشای بخشی از مشکلات اقتصادی استان باشد.

معادن یکی از کلیدهای اصلی دستیابی به توسعه است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی معتقد است، یکی از بخش های مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور، بخش معدن و صنایع معدنی است، بی شک نقش معدن در اقتصاد کشورهای جهان منحصر به مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نشده، بلکه سهم معناداری نیز در ایجاد فرصت های شغلی و کاهش فقر در کشورها دارا است.

عبدالحمید سرتیپی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معادن می تواند یکی از کلیدهای اصلی برای دستیابی به آینده امیدبخش بوده و مشارکت مؤثر معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورها می تواند به تأمین اهداف توسعه پایدار کمک کند افزود: آذربایجان غربی از استانهای با ظرفیت معدنی بسیار خوب در کشور است که می توان از این ظرفیت در راستای رونق بیش از پیش اقتصادی استان گام برداشت.

وی با بیان اینکه معادن ماهیت غیر قابل تجدید شوندگی دارند گفت: زیرا میلیون ها سال طول می کشد تا شرایط زمین شناسی زمینه تشکیل یک نوع ماده معدنی را فراهم کرده و بنابراین موقعیت استفاده از این ذخایر معدنی ممکن است برای هر کشوری تنها یک بار پیش آید.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: بنابراین بهتر است که این ذخایر شناسایی و با به کارگیری فناوری های نوین در جهت توسعه اقتصادی و ایجاد صنایع مولد مورد بهره برداری قرار گیرند به نحوی که تخریب منابع آیندگان صورت نگیرد و زیان های زیست محیطی برای نسل های آینده به بار نیاید.

۵۱ ماده از ۶۸ ماده معدنی در آذربایجان غربی شناسایی شده است

وی بیان کرد: خوشبختانه در استان آذربایجان غربی به لحاظ ساختار زمین شناسی و اینکه بسیاری از رخدادهای زمین شناسی در آن به وقوع پیوسته است، از این نعمت الهی و ثروت ملی به حد وفور و حتی در میزانی بالاتر از میانگین کشوری برخوردار شده است.

سرتیپی با بیان اینکه هم اکنون تنها در هشت درصد از استان عملیات اکتشافی معدنی صورت گرفته است افزود: این اکتشافات نیز بیشتر به صورت سطحی بوده و منجر به کشف یک میلیارد و و ۳۰۰ میلیون تن ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در این استان شناسایی شده است اظهار داشت: در این رابطه، ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری است.

سرتیپی در خصوص مشکلات پیش روی معادن استان گفت: هم اکنون عدم توازن میزان و تنوع تولیدات معادن استان با نوع و ظرفیت واحدهای فرآوری مواد معدنی موجود، سبب شده تا علاوه بر اینکه آذربایجان غربی از ارزش افزوده حاصل از فرآوری مواد معدنی بهره اندکی داشته باشد، بلکه تبعاتی نیز از قبیل تضییع مواد معدنی، تخریب منابع طبیعی به دلیل انباشت ضایعات، استفاده مطلوب از ذخیره و محرومیت از اشتغال حاصله داشته باشد.

سرتیپی با اشاره به اینکه یکی از بخش های مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور بخش معدن و صنایع معدنی است تصریح کرد: در این زمینه، نقش معدن در اقتصاد کشورهای جهان منحصر به مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نشده، بلکه سهم معناداری نیز در ایجاد فرصت های شغلی و کاهش فقر در کشورها دارا است.

وی با تاکید بر اینکه به منظور جلوگیری از تداوم خسارت فوق، ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی جزء اولویت های اصلی فعالیت های این معاونت بوده است افزود: در این زمینه با تلاش و پیگیری های انجام شده در سه سال اخیر، اقداماتی با هدف احداث اینگونه واحدها در سر معادن از قبیل احداث سنگبری در سر معادن مرمریت بسطام و بادکی چایپاره، تراورتن گنبد تکاب، مرمر آج واج سلماس، تراورتن قزل قشلاق تکاب و احداث واحد دانه بندی و تولید پودر سیلیس در سر معدن قوپی باباعلی سلماس و نیز تولید کنسانتره آهن در سر معدن آهن سلماس انجام شده است.

سرتیپی با بیان اینکه در آذربایجان غربی تعداد ۸۰۵ واحد صنایع معدنی، در مجموع با اشتغال زایی ۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر وجود دارد اظهار داشت: عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه بندی و فرآوری سیلیس است.

۱۶ میلیون تن مواد معدنی در استان آذربایجان غربی استخراج شد

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته شاهد استخراج مواد معدنی به میزان ۱۶ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۸۱۹ تن در استان آذربایجان غربی بوده ایم.

سرتیپی با اشاره به تعداد مجوزه های معدنی صادره این سازمان اظهار داشت: در این رابطه تعداد پروانه اکتشاف در سال ۹۲ به تعداد ۶۹ مورد بوده و در سال پس از آن به ۷۸ فقره رسید و علاوه بر آن، این تعداد در سال ۹۴ به تعداد ۴۵ مورد بوده و در سال گذشته نیز شاهد صدور پروانه اکتشاف به تعداد ۵۱ فقره بوده ایم.

وی میزان اشتغال زایی در بخش معادن استان آذربایجان غربی را در مدت زمان مذکور، یک هزار و ۷۵۳ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد از سال ۹۲ تا ۹۵ به ترتیب ۵۵۷، ۴۳۱، ۳۸۹ و ۳۷۶ مورد بوده است.

استان آذربایجان غربی با داشتن معادن گوناگون سنگ های گران قیمت مانند طلا، باریت، میکا و تیتان جایگاه کم نظیری در بخش معدن دارد، داشتن بیش از نیمی از ذخایر طلای کشور، واقع شدن دو معدن بزرگ مقیاس طلای زرشوران تکاب و تیتان قره آغاج ارومیه، معادن سنگ های تزئینی در انواع و کیفیت های عالی بالغ بر ۸۰ رنگ و نوع، استعدادهای معدنی آذربایجان غربی هستند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا