رئیس کل بیمه مرکزی:

می‌خواهیم ساختارهای صنعت بیمه به درستی اصلاح شود

می‌خواهیم ساختارهای صنعت بیمه به درستی اصلاح شود

ما چالش‌ها و فرصت‌هایی در صنعت بیمه داریم و چیزهایی نیستند که فقط با حضور مدیران بیمه مرکزی و در اتاق دربسته حل شود. همه باید دست به دست دهیم و با نظرات کارشناسی کار را پیش ببریم.


عبدالناصر همتی که در نشست انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه سخنرانی می‌کرد،‌اظهار داشت:‌ می‌خواهیم ساختارهای صنعت بیمه به درستی اصلاح شود از روش‌های هیأتی خارج و کار تخصصی و حرفه‌ای کنیم و کارشناس تربیت کنیم، در حال حاضر دیگر نمی‌توان صنعت بیمه را مانند دو دهه قبل اداره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه صنعت بیمه اکنون با مخاطرات زیادی روبه‌رو است و با اطلاعات کم نمی‌توان آن را اداره کرد، افزود: تصدی مسئولیت‌ها باید روند درستی داشته باشد و فعالیت انجمن حرفه‌ای بیمه در این رابطه می‌تواند مؤثر باشد.

همتی افزود:‌ما چالش‌ها و فرصت‌هایی در صنعت بیمه داریم و چیزهایی نیستند که فقط با حضور مدیران بیمه مرکزی و در اتاق دربسته حل شود. همه باید دست به دست دهیم و با نظرات کارشناسی کار را پیش ببریم.

وی یکی از مباحث مهم صنعت بیمه را حاکمیت شرکتی عنوان کرد و افزود: فکر نمی‌کنم کسی در این باره نظر مخالفی داشته باشد، اجرا و سیاست‌گذاری در شرکت‌های بیمه در هم آمیخته است و این برای ما بد است که شرکت بیمه مدیریت ریسک نداشته باشد. من فکر نمی‌کنم در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه ما مدیریت تبلیغ داشته باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه از وضعیت نرخ‌گذاری و تعرفه‌های صنعت بیمه انتقاد کرد و گفت: خیلی بد است که من هر روز مصاحبه کنم و بگویم که شرکت‌ها باید ریسک را درست تعیین و نرخ فنی را رعایت کنند. همه روزه باید بحث کنیم که این رعایت کن،‌آن را نکن، خود را جای سهامداران خصوصی شرکت‌ها بگذاریم و هر بیمه‌نامه‌ای که می‌فروشیم ببینیم چقدر سهم ما و چقدر سهم خسارت بیمه‌گذار است. اگر به این نقطه رسیدیم می‌توانیم بگوییم که کار حرفه‌ای کرده‌ایم.

همتی با اشاره به اینکه در مذاکره با یک شرکت خارجی این شرکت حاضر نشد پوشش ریسک آتش‌سوزی ما را به دلیل نرخ‌های بسیار پایین و غیر فنی بپذیرد، افزود: انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در جهت رفع اشکالات و این مسیرها حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 73 حق بیمه ما 37 میلیارد تومان بود و الان به 28 هزار میلیارد تومان رسیده اما همه دود می‌شود و به هوا می‌رود و اصطلاحاً پس‌اندازی جمع نمی‌شود.

همتی تاکید کرد: من نمی‌دانم شرکت‌های بیمه چه اصراری دارند مدیریت ریسک نداشته باشند و خسارت بی‌ضابطه پرداخت کنند. صنعت هیچ ذخیره‌ای ندارد و کل سرمایه‌گذاری ما معادل نصف حق بیمه‌های یکسال هم نیست.

وی بار دیگر بر فعالیت رشته بیمه عمر در قالب شرکت‌های مستقل تأکید کرد و افزود: اصلاح آئین‌نامه‌ها در دستور کار است و تلاش داریم ترتیبی اتخاذ شود که که اشخاص حقوقی بتوانند تا 20 درصد در شرکت‌های بیمه سهم داشته باشند.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در واکنش به انتقادات مطرح در خصوص پوشش بیمه‌های اتکایی توسط بیمه مرکزی اظهار داشت: من می‌دانم در همه دنیا مقام ناظر کار بیمه اتکایی نمی‌کند اما اشکال این است سیاست‌ها در جای دیگری گذاشته شده و ما در برابر عمل انجام شده قرار می‌گیریم.

وی افزود: ما با جدایی اتکایی از بیمه مرکزی موافق هستیم ولی باید ساز و کار آن مشخص شود و از انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه می‌خواهیم در بررسی آثار آن به ما کمک کند.

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام آمادگی کرد با همکاری انجمن و پژوهشگده بیمه دوره‌های حرفه‌ای برای مدیران برگزار شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا