عقبگرد قيمتي بازار فولاد با چاشني ضعف تقاضا

عقبگرد قيمتي بازار فولاد با چاشني ضعف تقاضا

گروه صنایع معدنی >فولاد - در روز ابتدايي هفته جاري شاهد بوديم که قيمت ها در بازار فولاد وارد يک فاز کاهشي جديد شد؛ هرچند که بسياري از واحدهاي برجسته کاهش قيمت هاي ناچيزي را در ليست هاي فروش پيشنهادي خود درج کرده و در بازار تيرآهن نيز ثبات نسبي قيمت ها را شاهد بوديم. اين روند کاهشي چند روز است که ميهمان بازار فولاد بوده که در کنار کاهش شکننده قيمت ها در بازارهاي جهاني خودنمايي مي کند. ديروز کاهش قيمت ها به نسبت اواخر هفته گذشته از شتاب کمتري برخوردار بود.

به گزارش ماین نیوز، رشد قيمت هاي هفته پيش براي بازار فولاد خوش يمن نبود و تاکنون شاهد روند کاهشي در اين بازار هستيم. همان گونه که در هفته گذشته نيز به آن اشاره کرديم، تقاضاي موثر (تقاضا از سمت مصرف کننده نهايي – تقاضايي که قدرت خريد آن وجود دارد) چنداني در اين بازار وجود ندارد بنابراين جهش قيمت ها از پايه و اساس بنيادين برجسته اي برخوردار نبود. همين وضعيت در کنار پايين بودن محسوس حجم داد و ستدها موجب شد تا چهره واقعي بازار در ضعف عرضه واقعي، شفافيت چنداني نداشته باشد. اين در حالي بود که ورود فعالان بيشتر به بازار و همچنين تثبيت نسبي بهاي شمش در نهايت موجب شد تا روند عمومي در بازار به سمت برتري عرضه بر تقاضا حرکت کرده و ساده ترين خروجي اين وضعيت نيز کاهش قيمت ها محسوب مي شود.

نگاهي به روند نوسان قيمت ها نشان مي دهد که بهاي مصنوعات فولادي، هم اکنون با انتهاي سال گذشته تفاوت چنداني نداشته باشد هرچند که هنوز هم برخي از واحدهاي توليدي برجسته با احتساب بهاي شمش و حتي محاسبه قيمت تمام شده، از امکان کاهش قيمت هاي محدودي برخوردار هستند.

به نظر مي رسد جريان غالب در بازار حداقل در روز ابتدايي هفته جاري به سمت افت نرخ متمايل شده که تنها ادامه اين جريان قيمتي در بازار مي تواند به کاهش بيشتر قيمت ها منجر شود؛ نکته مهمي که مي تواند به عقب نشيني مجدد خريداران منجر شده و اوضاع را به سمت وخامتي جديد سوق دهد. از سوي ديگر اين نگراني هم وجود دارد که کاهش قيمت ها در بازارهاي جهاني ادامه يافته که سيگنال جذابي براي بازار فولاد داخلي محسوب نمي شود همچنين شنيده ها از کاهش بهاي قراضه نيز خبر مي دهند. از سوي ديگر بررسي وضعيت قيمت هاي برخي از توليدکنندگان برجسته، نشان از کاهش محدود و ناچيز قيمت ها دارد که اميدواري به تثبيت نرخ در بازار فولاد را تقويت خواهد کرد.

وضعيت تقاضا در روزهاي آينده را بايد با دقت بالايي مدنظر قرار داد. برآوردها حاکي از آن است که بازار مسکن در سال جاري وضعيت بهتري را تجربه کند که همين سيگنال مي تواند به حمايت از بازار فولاد داخلي منجر شود. از سوي ديگر افزايش دماي هوا و البته انتظار بهبود وضعيت آب و هوايي و رونق احتمالي برخي پروژه هاي دولتي و بخش خصوصي مي تواند تقاضاي موثر فعلي را بهبود بخشد. اين در حالي است که حال و هواي انتخاباتي شدن جامعه را نيز بايد در نظر گرفت که ممکن است توجه به زيرساخت ها و پروژه هاي اجرايي را با محدوديت رو به رو سازد؛ اگرچه تغييراتي در نقل و انتقالات مالي و توجه به پروژه هاي مختلف را نيز در بر خواهد داشت.

موارد فوق در کنار بالا بودن تعداد خانه هاي خالي در کشور نشان مي دهد که به رغم انتظار براي افزايش حجم تقاضا، باز هم جهش اعجاب آوري در مصرف فولاد در کشور رخ نمايي نخواهد کرد، هرچند که تغييرات مديريتي و اقتصادي نيز به صورت خوش بينانه در نيمه دوم سال جاري خودنمايي خواهد کرد بنابراين انتظار تغيير جدي در تقاضاي داخلي محقق نخواهد شد. همان گونه که در گزارش هاي پيشين نيز به آن اشاره کرديم، تنها راه بهبود بازار فولاد داخلي افزايش حجم صادرات خواهد بود هرچند که هم اکنون حجم عرضه در بازار داخلي بالا است و در ماه هاي آينده با آغاز به کار واحدهاي توليدي بيشتر و احتمال افزايش حجم توليد در کارخانه هاي موجود، ممکن است حجم عرضه ها باز هم افزايش يابد بنابراين وضعيت کلي عرضه و تقاضا تغيير محسوسي را تجربه نخواهد کرد.

اين وضعيت باز هم نياز به افزايش حجم صادرات را برجسته مي سازد اگرچه صادرات مي تواند بخشي از عرضه داخلي حتي از واحدهاي نوردي را جذب کرده که فضا را براي خودنمايي واحدهاي توليدي داخلي بهبود مي بخشد.

هرچند که صحبت کردن درخصوص ضرورت صادرات محصولات فولادي در کلام بسيار ساده است ولي در عمل و در شرايط رقابتي فعلي کاري بسيار دشوار و البته پرهزينه و پربازده نيز محسوب مي شود. هم اکنون کشورهاي عربي به شدت به سمت توليد فولاد متمايل شده اند هرچند که عرضه کننده سنتي در منطقه يعني ترکيه نيز به سادگي بازارهاي بالفعل خود را رها نخواهد کرد. اين در حالي است که هنوز وضعيت سياسي و اقتصادي عراق به ثبات نرسيده بنابراين خوش بيني به افزايش تقاضاي فولاد در اين کشور نيز هرچند حقيقت دارد ولي ادعاي خودنمايي آن در کوتاه مدت نيز خوش بينانه محسوب مي شود.

با توجه به موارد فوق بهبود بازار صادراتي فولاد ايران در کنار ساير محصولات مشابه همچون کاشي و سراميک يا ساير مصالح ساختماني به عزمي جدي و چندوجهي نياز دارد تا جايي که بدنه ديپلماتيک، اقتصادي و تصميم سازي کشور در فرآيندي مکمل يکديگر را در صادرات محور کردن توليدات داخلي ياري کنند که قطعا منافعي جمعي را براي بخش هاي مختلف کشور به همراه خواهد داشت. بازارهاي عراق و افغانستان قطعا بهترين بازارهاي موجود محسوب مي شوند که مي توانند بخش بزرگي از مشکلات توليد در کشور را منتفع سازند.

با توجه به تمامي اين موارد بايد عنوان داشت که وضعيت بازار فولاد در روزهاي اخير ادامه همان وضعيت سال گذشته خواهد بود هرچند که برخي بهبودهاي مقطعي مي تواند چهره خشن دو سال گذشته را بهبود بخشد ولي کليات اين بازار تغييرات چنداني نداشته است. با توجه به انتظار بهبود حجم معاملات در روزهاي گرم سال اميدواري به حمايت از قيمت ها تقويت شده اما بايد به اين واقعيت نيز توجه داشت که رفتار فعالان برجسته در بازار و مخصوصا توليدکنندگان مختلف در شکل دهي به انتظارات عقلايي در بازار فولاد اهميت بسزايي دارد. تجربه هفته قبل نشان داد که بازار هنوز هم با نوسان دست ساخته قيمت ها همراهي نمي کند و برخي رفتارهاي خاص، تنها مي تواند اعتماد فعلي به ساز و کار قيمتي را بيش از پيش ويران سازد. اين در حالي است که در مناسبات قيمتي و تعيين قيمت هاي پيشنهادي بهتر است روند کاهشي بهاي جهاني فولاد نيز مدنظر قرار بگيرد تا احتمال تضاد روند داخلي قيمت ها با تغيير نرخ هاي جهاني به حداقل کاهش يافته همچنين از جذابيت صادرات کاسته نشود. با توجه به موارد فوق در کنار قيمت هاي نسبتا پايين فعلي دست يافتن به کف قيمتي در کوتاه مدت تا ميان مدت چندان هم دور از دسترس نيست ولي رفتار منطقي فعالان بازار و مخصوصا بدنه تصميم سازي و قيمت گذاري اهميت بيشتري دارد.

از اين پس رقابت منفي و تلاش براي افزايش حجم فروش به هر قيمت، بي توجهي به حداقل پتانسيل هاي صادراتي و دستکاري هاي قيمتي نگراني هاي اصلي در اين بازار محسوب مي شود هرچند که نهايتا نمي توان در برابر جريان غالب قيمتي در بازار مقاومت کرد مگر اينکه عزمي جدي در بدنه مديريتي بازار فولاد ايجاد شود.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا