آغاز بهره برداري رسمي از كارخانه كنسانتره زغال سنگ

آغاز بهره برداري رسمي از كارخانه كنسانتره زغال سنگ

گروه معادن >زغال‌سنگ - کارخانه 350 هزار تني کنسانتره زغال سنگ البرز مرکزي با بالاترين فناوري هاي زيست محيطي با دستور رئيس جمهوري که به شکل ويدئو کنفرانس انجام شد، به بهره برداري رسيد.

به گزارش ماین نیوز، در مراسم بهره برداري از اين کارخانه مسوولان کشوري، استاني و رئيس هيات عامل ايميدرو حضور داشتند. مهدي کرباسيان در مراسم بهره برداري از اين کارخانه در جمع خبرنگاران گفت: طي ۶ ماه اول سال ۹۶، حدود ۵ طرح استاني فولاد به بهره برداري رسمي خواهد رسيد و باقي طرح هاي استاني تا پايان سال راه اندازي خواهد شد.

رئيس هيات عامل ايميدرو خاطرنشان کرد: کارخانه ۵ ميليون تني گندله فولاد مبارکه اصفهان در ارديبهشت امسال راه اندازي خواهد شد و همچنين طرح 5/ 2 ميليون تني کنسانتره «اپال کاني پارس» در سنگان نيز امسال راه اندازي مي شود. وي افزود: کارخانه زغالشويي شرکت زغال سنگ البرز مرکزي، اولين کارخانه توليدکننده کنسانتره زغال سنگ کشور است که با بهترين ميزان پسماند و سازگار با محيط زيست طراحي و اجرا شده و هيچ گونه پساب را وارد آب هاي سطحي و زيرزميني نمي کند. به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت طرح احداث کارخانه زغالشويي براي افزايش توليد کنسانتره زغال سنگ با بيشترين راندمان در دستور کار قرار گرفت و پس از برگزاري تشريفات مناقصه، احداث کارخانه به پيمانکار و مشاور (شرکت هاي فکور صنعت و کاوشگران، شرکت مهندسي معدنکاو) واگذار شد.

عمليات اجرايي کارخانه در سال ۱۳۹۳ با استفاده از توان متخصصان داخلي آغاز شد و در اسفند سال ۱۳۹۵ نيز به پايان رسيد. رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: ظرفيت ورودي کارخانه زغالشويي شرکت البرز مرکزي ۵۰۰ هزار تن در سال است که پس از عمليات فرآوري،۳۵۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ توليد مي کند و اين کارخانه با سرمايه گذاري ۴۵۰ ميليارد ريال طي مدت ۳ سال ساخته و آماده بهره برداري شده است. کرباسيان درباره مزيت هاي اين کارخانه گفت: افزايش توليد کنسانتره زغال سنگ، بازيافت بيشتر محصول، بازيافت محصول از پسماندهاي زغال سنگ موجود در محوطه کارخانه و به روزرساني تجهيزات و در نتيجه بهينه سازي مصرف انرژي از ويژگي هاي اين طرح است.

او افزود: جلوگيري از آلودگي محيط زيست و آب هاي زيرزميني و مصرف کمتر مواد شيميايي از ديگر برتري هاي اين طرح است.
کرباسيان در پاسخ به سوالي درباره محاسبه حقوق دولتي معادن بزرگ گفت: حقوق دولتي و حق انتفاع مربوط به شرکت هاي بزرگ سنگ آهني به دليل مشکلات و بحران هاي مربوط به بازار در سال ۹۴ و ۹۵ طبق نظر قانون گذار در سال ۹۶ وصول خواهد شد. او در پاسخ به سوالي درباره مشکلات شرکت هاي زغال سنگي نيز گفت: در شرايط فعلي گره مشکلات مربوط به ذوب آهن اصفهان و ۱۸۰ معدن زغال سنگ کشور تنها با ورود معاون اول رئيس جمهور باز خواهد شد. رئيس هيات عامل ايميدرو که در حضور مقامات استان و مردم منطقه سخن مي گفت، تاکيد کرد: هر پروژه اي که تعريف کرده ايم، بودجه آن نيز مشخص و تامين شده است. او درباره پروژه کک سازي کردآباد گفت: بنابر ملاحظات زيست محيطي اين طرح با مشکلاتي در اجرا مواجه شده اما با توجه به جذب مشاور آلماني، مقرر شده با تاييد آن شرکت، پروژه به مرحله اجرا برسد.

کرباسيان درباره اثرات برجام در بخش معدن اظهار کرد: تا پيش از برجام، حتي شرکت هاي مشاور خارجي هم حاضر به مذاکره در داخل کشور نبودند اما از سال گذشته همان شرکت هاي خارجي و پيمانکاران در ايران مشغول به کار شده اند.
مديرعامل شركت زغال سنگ البرز مركزي نيز در اين مراسم گفت: ميزان سرمايه گذاري اين طرح، 450 ميليارد ريال است. باقر جهانگيري افزود: در ساخت کارخانه زغالشويي، از به روزترين ماشين آلات موجود دنيا استفاده شده و شرکت فکور کاوش، پيمانکار اين شرکت از آخرين برندهاي ساخت کارخانه زغال شويي دنيا از جمله شرکت «اف ال اسميت» انگلستان، به عنوان يکي از شرکت هاي سازنده معتبر جهاني در حوزه معدن و صنايع معدني استفاده کرده است. او ادامه داد: کارخانه مذکور، جايگزين کارخانه زغال شويي قبلي شده و به دليل برخورداري از 2 ويژگي مهم «توليد باطله بسيار کم» و «راندمان بالا»، دوستدار محيط زيست شناخته شده است.

شرکت البرز مرکزي نخستين واحدي است که در 4 دهه اخير، پشتيباني از صنعت فولاد ايران را بر عهده گرفته است. اين شرکت در ۴۸ کيلومتري جنوب شهرستان قائمشهر در شهرستان سوادکوه (استان مازندران) واقع شده است. پرده برداري از لوح مراسم افتتاحيه با حضور رئيس هيات عامل ايميدرو، مديرعامل شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران، مديرعامل شرکت البرز مرکزي و فرماندار سوادکوه، نماينده مردم سوادکوه، قائمشهر و جويبار، فرماندار سوادکوه و امام جمعه و جمعي از مقامات دولتي و انتظامي صورت گرفت. همچنين 70 درصد تجهيزات طرح از سوي شرکت هاي داخلي توليد شده است. توسعه ذخاير زغال سنگ از برنامه هاي ايميدرو است. آنگونه که مسوولان خبر داده اند، با انجام اکتشاف در استان مازندران، 20 ميليون تن به ذخاير زغال سنگ منطقه البرز مرکزي اضافه شده به طوري که ميزان ذخاير اين ماده معدني به 140ميليون تن رسيده است و سطح اکتشافي در منطقه به 3 هزار کيلومتر مربع مي رسد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا