سیف در آیین گشایش فاینکس 2017؛

اطلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی است

اطلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی است

سیف با تایید بر اینکه متغییر کلیدی دیگر اقتصاد کشور میزان نرخ بهره بانکى است، گفت: کاهش نرخ بهره بانکى هم سودآوری و عملکرد بهتر نظام بانکى و هم توسعه بنگاه های اقتصادی را به همراه دارد و به همین علت طی ماه های گذشته بانک مرکزی نرخ بین بانکى را از ٢٨ درصد به حدود ١٧ درصد کاهش داد.

ولی الله سیف رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت:  در دنیای امروز کارکرد صحیح بانک ها، ضرورت چرخه اقتصادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سیف ضمن قدردانی از رییس سازمان بورس برای فراهم کردن این فرصت، ابراز امیدواری کرد فاینکس ٢٠١٧ ارتقای نظام پولی و مالی کشور و همچنین بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

رییس بانک مرکزی با بیان اینکه ایجاد ثبات و سلامت نظام بانکى دغدغه همه حکومت ها در سطح داخلی و نهاد های ناظر در سطح بین المللی است، گفت: در نظام بانک محور کشور توجه به ثبات مالی و کارکرد سالم نظام بانکى یکى از ملاحظات پر اهمیت سیاسی و اقتصادی است.

سیف با اشاره به اینکه نظام بانکى کشور با مشکلات انباشته گذشته همراه است، اظهار کرد: به رغم مشکلات موجود، نظام بانکى کشور نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کند و به عنوان نمونه، تامین مالی صنایع کوچک و متوسط موفق ترین و مهمترین اقدام بازار پول کشور در سال گذشته بود.

وی به برخی از برنامه های سال جاری بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و مطالعات لازم در این خصوص انجام شده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: نظام بانکى کشور با دو  مشکل عمده شامل عدم تعادل دارایی – بدهی و درآمد- هزینه روبرو است که نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه دارد: برای برقراری تعادل لازم اقدام موازی اصلاح کسب و کار در راستای نام گذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با محور اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، امری ضروری است.

سیف با تاکید بر اینکه متغییر کلیدی دیگر اقتصاد کشور میزان نرخ بهره بانکى است، گفت: کاهش نرخ بهره بانکى هم سودآوری و عملکرد بهتر نظام بانکى و هم توسعه بنگاه های اقتصادی را به همراه دارد و به همین علت طی ماه های گذشته بانک مرکزی نرخ بین بانکى را از ٢٨ درصد به حدود ١٧ درصد کاهش داد.

وی افزود: هرچند کاهش نرخ بهره تا ١٥ درصد نیز پیش بینى شده بود، اما پرداخت سودهای بدون ریسک با نرخ بهره بالا روند اجرایی این اقدام را با مشکل روبرو ساخت که اصلاح روند فوق نیز ضروری است.

رییس کل بانک مرکزی نقش سازمان بورس بر کنترل و نظارت پرداخت سود های بدون ریسک را مهم دانست و ابراز امیدواری کرد با همدلی و همکاری همه دستگاه ها تعادل منطقی لازم بین سود های بدون ریسک و سایر عملیات های پولی و مالی برقرار شود.

سیف به تلاش بانک مرکزی برای افزایش شفافیت نظام پولی و بانکى کشور اشاره کرد و اظهار داشت: انتشار صورت های مالی بانک ها همسو با گزارشگری مالی بین المللی اقدام مهمی بود که در سال گذشته محقق شد و این امر قطعا شفافیت نظام مالی کشور را به همراه خواهد داشت.

رییس بانک مرکزی صیانت از حقوق سهامداران و سپرده گذاران را وظیفه بانک مرکزی دانست و گفت: بانک مرکزی با نظارت منطقی و کامل عملکرد شفاف نظام پولی کشور را رقم زده و حافظ حقوق سهامداران و سپرده گذاران است.

وی به نخوه ارایه صورت های مالی بانک ها در سال گذشته و مشکلات ناشی از آن اشاره و بیان کرد: امیدواریم با هماهنگی سازمان حسارسی، بانک مرکزی و سارمان بورس شاهد بهبود وضعیت بانک ها باشیم.

یادآور می شود دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس ٢٠١٧)، از امروز به شکل رسمی کار خود را آغاز کرد و تا ٢٩ فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

 

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا