بررسی عملکرد ۱۰ شرکت برتر در جهان نشان داد؛

رشد ۴ درصدی فلز سرخ در سال ۲۰۱۶

رشد ۴ درصدی فلز سرخ در سال ۲۰۱۶

میزان کل تولید مس معدنی در سال ۲۰۱۶، برابر با ۱۹.۴ میلیون تن گزارش شد که بیانگر افزایش ۱.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ است. حدود نیمی از ۱۹.۴ میلیون تن تولید سال گذشته به عملکرد ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده معدنی اختصاص دارد، که رقمی حدود ۹.۴۵ میلیون تن است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مجموع تولید ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده مس جهانی طی سال ۲۰۱۶، برابر با ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تن شد که نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۴ درصد افزایش داشت. کل تولید مس معدنی در سال ۲۰۱۶ به رقم ۱۹.۴ میلیون تن رسید که مجموع تولید ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده، نزدیک به نیمی از آن را تشکیل می‌دهد. با توجه به این که تولید مس معدنی در سال ۲۰۱۵، برابر با ۱۹.۱ میلیون تن گزارش شده بود، این رقم در سال ۲۰۱۶، افزایش ۱.۶ درصدی را تجربه کرد.

 نمودار ۱، آمار تولید ۱۰ شرکت بزرگ تولیدکننده مس معدنی در جهان را برای سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. از این میان، ۶ شرکت، با افزایش میزان تولید خود نسبت به سال ۲۰۱۵ روبه‌رو بودند؛ در حالی که ۴ شرکت دیگر، کاهش میزان تولید داشتند. با این وجود، همه ۱۰ شرکت برتر اعلام کردند که هزینه‌های تولیدشان بر حسب واحد مس در سال ۲۰۱۶، کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال پیش از آن داشت.

 همان‌طور که در نمودار ۱ مشاهده می‌شود، شرکت دولتی کودلکوی شیلی، با تولید ۱.۸۳ میلیون تن مس محتوی در سال ۲۰۱۶، با احتساب سهمش از ۲ معدن مینرا ال آبرا و آنگلو امریکن سر اس.ای، بزرگترین تولیدکننده مس معدنی در سال گذشته شناخته شد. این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۵، با کاهش ۳ درصدی تولید خود روبه‌رو بود. دلیل اصلی این کاهش را می‌توان به کم شدن حجم تولید معادن ال آبرا، آنگلو امریکن سر و آندینا ارتباط داد که البته بخشی از این کاهش با افزایش تولید معادن دیگر یعنی، سالوادور، ال تنینته و رادومیرو تومیک جبران شد. تولید این شرکت در سال ۲۰۱۵، برابر با ۱.۸۹ میلیون تن مس محتوی بود.

در جایگاه دوم، شرکت آمریکایی فری‌پورت مک‌موران قرار دارد که آمار تولید سال ۲۰۱۶ آن به ۱.۶۹ میلیون تن مس محتوی می‌رسد که بیانگر افزایش ۱۲ درصدی تولید این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۵ است. میزان تولید این شرکت در سال ۲۰۱۵، برابر با ۱.۵۱ میلیون تن مس محتوی گزارش شده بود. افزایش قابل توجه تولید این شرکت را می‌توان به پروژه توسعه معدن سرو ورده و افزایش تولید معدن گراسبرگ که عیار مس بالایی دارد، نسبت داد. پروژه توسعه معدن سرو ورده در طول فصل اول سال ۲۰۱۶، نرخ بهره‌برداری از این معدن را به سطح تولید با تمام ظرفیت رساند.

 شرکت سوییسی گلنکور در سال ۲۰۱۶، موفق به تولید ۱.۲۹ میلیون تن مس محتوی شد که نسبت به سال ۲۰۱۵، کاهش ۲ درصدی داشت. میزان تولید این شرکت در سال ۲۰۱۵، برابر با ۱.۳۱ میلیون تن مس محتوی بود. کاهش تولید این شرکت ناشی از تعلیق تولید واحد مس آفریقا بود که البته بخشی از آن با افزایش عیار و حجم تولید معادن آمریکای جنوبی پوشش داده شد.

 شرکت انگلیسی- استرالیایی بی.اچ.پی بیلیتون نیز با تولید معدنی ۱.۱۱ میلیون تن مس محتوی در سال ۲۰۱۶، کاهش ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ را تجربه کرد و در جایگاه چهارم این فهرست قرار گرفت. میزان تولید این شرکت در سال ۲۰۱۵، حدود ۱.۱۸ میلیون تن گزارش شد. کاهش حجم تولید معدن المپیک‌دم، اجرای فرآیند تعمیر و نگهداری معدن پامپا نورته و کاهش پیش‌بینی شده عیار مس در معدن آنتامینا، علل اصلی کاهش ۶ درصدی تولید این شرکت در سال ۲۰۱۶ بود.

در جایگاه پنجم این فهرست، شرکت ساوترن کاپر که زیرمجموعه‌ای از شرکت گروپو مکزیکو است قرار دارد. میزان تولید این شرکت در سال ۲۰۱۶، با رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵، از حدود ۷۴۰ هزار تن به ۹۰۰ هزار تن مس محتوی رسید. این افزایش تولید را می‌توان به توسعه معدن بوناویستا نسبت داد که در سال ۲۰۱۶، حدود ۵۷ درصد افزایش تولید داشت.

 شرکت لهستانی KGHM نیز با تولید حدود ۶۸۰ هزار تن مس محتوی در سال ۲۰۱۶، در رتبه ششم قرار گرفت. این شرکت در سال ۲۰۱۵، حدود ۷۲۰ هزار تن تولید معدنی داشت که کاهش ۶ درصدی حجم تولید خود را در سال گذشته، تجربه کرد. این کاهش ۶ درصدی را می‌توان به کم شدن میزان فرآوری کانسنگ (تغلیظ) معدن رابینسون ارتباط داد که در پی آن، میزان تولید مس تصفیه شده این شرکت نیز در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵، کاهش یافت.

 رتبه هفتم این فهرست به شرکت انگلیسی- استرالیایی ریو تیتنو تعلق یافته که با افزایش ۴ درصدی حجم تولید خود در سال ۲۰۱۶، آن را از ۵۰۰ هزار تن به ۵۲۰ هزار تن مس محتوی رساند. در سال ۲۰۱۶، تولیدات این شرکت در معدن بینگهام کانیون افزایش ولی در معدن اسکوندیدا کاهش یافت. همچنین در سال ۲۰۱۶، هیچ حجم تولیدی از معدن گراسبرگ به این شرکت اختصاص نیافت.

شرکت فرست کوانتوم که با افزایش تولید معدن سنتینل و معدن لاس کروشس در کانسانشی تولید خود را به ۴۹۰ هزار تن رساند، نسبت به سال ۲۰۱۵ با حجم تولید ۳۸۰ هزار تن مس محتوی، حدود ۲۹ درصد افزایش تولید داشت. این شرکت در سال گذشته، در جایگاه هشتم قرار گرفت.

 میزان تولید شرکت آنتوفاگاستای شیلی در سال ۲۰۱۵، بیش از ۴۱۰ هزار تن بود که با افزایش ۱۵ درصدی در سال ۲۰۱۶، به حدود ۴۸۰ هزار تن مس محتوی رسید. رشد تولید این شرکت به‌دلیل یکپارچه‌سازی واحد زالدیوار و افزایش تولید آنتوکویا به همراه تکمیل پروژه توسعه سنتینلا بود.

 در نهایت، در جایگاه دهم از فهرست ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده مس معدنی سال ۲۰۱۶، شرکت برزیلی واله قرار دارد که حجم تولیدش در سال ۲۰۱۶، با افزایش ۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵، بالغ بر ۴۵۰ هزار تن مس محتوی بود. عملکرد بهتر تولید این شرکت در سال ۲۰۱۶، در نتیجه بهبود حجم تولید در ۲ واحد سادبری و سالوبو اعلام شد.

منبع: اخبار فلزات

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا