دلار در یکسال چقدر گران شد؟/ کارشناسان از دلایل نوسانات ارزی می‌گویند

دلار در یکسال چقدر گران شد؟/ کارشناسان از دلایل نوسانات ارزی می‌گویند

بررسی ها نشان می دهد قیمت دلار در یکسال گذشته 290 تومان افزایش یافته است و این در شرایط است که 180 تومان از این افزایش قیمت در پاییز سال جاری رخ داده است.

به گزارش نامه نیوز، نرخ دلار از ابتدای پاییز سال جاری تا کنون در مدار صعود قرار گرفته و هم اکنون در محدوده 3550 تومان در نوسان است. این در حالی است که دلار یکسال قبل 3260 تومان بوده است و این نشاندهنده افزایش 290 تومانی قیمت دلار در یکسال است.

این در شرایطی است که دلار در ابتدای پاییز سال جاری به قیمت 3370 تومان رسیده بود و همزمان با آغاز پاییز به واسطه افزایش تقاضای تجاری نرخ دلار در بازار با شیب تندتری در مسیر صعود قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان علاوه بر افزایش تقاضای تجاری عامل دیگری که موجب افزایش قیمت دلار در بازار شده است نوسان قیمت درهم امارات است. بر همین اساس قیمت درهم امارات از ابتدای پاییز سال جاری تا کنون 40 تومان افزایش یافته و به قیمت 967 تومان رسیده است.

اما نوسانات بازار ارز با واکنش هایی از سوی کارشناسان و مسئولان اقتصادی همراه بوده است. برخی کارشناسان معتقدند دو تقاضا در بازار برای دلار وجود دارد. یکی تقاضای سفته بازی و دیگری تقاضای معمولی، بازارها مانند بازار مسکن و بورس اگر رونق بگیرد نقدینگی‌ها و تقاضای سفته بازی برای دلار کاهش پیدا می‌کند. به اعتقاد کارشناسان اگر بازارها رونق نگیرد، نقدینگی‌ها به سمت دلار می‌رود و می‌تواند تقاضای سفته بازی را افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند بحث دیگری که بر بازار ارز تاثیر دارد میزان نیاز ارزی و در‌آمد ارزی در کشور است. بر همین اساس بحث سر تقاضای خود ارز است که آیا درآمدهای حاصل از نفت و صادرات نفتی افزایش پیدا می‌کند یا آیا امکان افزایش ارز در بازار وجود دارد یا در همین روال است.

کارشناسان به ایجاد فضای انتظاری در بازار نیز اشاره کرده و معتقدند یکی از عوامل مهمی که می‌تواند تاثیر‌گذار باشد انتظارات مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که چه انتظاراتی نسبت به آینده دارند اگر احساس کنند که در آینده وضع بهتر می‌شود و فشار تحریم ها کاهش پیدا می‌کند و نیازهای ارزی می‌توانند به راحتی تامین کننده باشند به سراغ سفته بازی ارز نمی‌روند اما اگر احساس کنند به نیازهایشان پاسخی داده نمی‌شود تقاضا بالا می‌رود.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند نوسان های شدید قیمتی دلار به عدم مدیریت مناسب بازار مربوط می شود. به اعتقاد این کارشناسان زمانی که ما در قانون بودجه 2850 تومان و در بانک‌ها 3150 تومان دلار را به فروش می‌رسانیم قطعا در بازار اثرگذار است و می‌تواند قیمت دلار را بالا ببرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا