دولت با همه توان برای توسعه معادن گام برمی دارد

دولت با همه توان برای توسعه معادن گام برمی دارد

دنیای معدن -معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت یازدهم خود را موظف و مسئول می داند با توجه به نگرانی های رهبر معظم انقلاب درباره بخش معدن، با همه توان برای توسعه معادن کشور در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» گام بردارد.

رهبر معظم انقلاب که امسال را «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نام نهاده اند در سخنرانی نوروزی در صحن مطهر رضوی (ع) بر لزوم توجه به توسعه بخش معدن تاکید کردند.

در همین پیوند، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر پنجشنبه به پایگاه خبری این وزارتخانه گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در مشهد وظیفه مسئولان بخش معدن را دوچندان ساخته است.

به گفته «جعفر سرقینی»، وظیفه مسئولان معدنی و معدنکاران در سال جدید این است که با مسوولیت بیشتری کارها را پیگیری کنند؛ از سوی دیگر، ارتباط غیر قابل انکاری بین بخش معدن و صنعت ساختمان وجود دارد.

سرقینی تصریح کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، بخش ساختمان در سال ۱۳۹۵ شاهد رشد منفی ۱۸درصدی بود و با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد محصولات معدنی از نظر وزنی در صنعت ساختمان کاربرد دارد، این رشد بر معادن نیز تاثیر گذاشت. با وجود این، برای توسعه بخش معدن و سودآوری این بخش تلاش های زیادی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۹۵ در بخش معادن فلزی اقدام های خوبی انجام گرفت که از جمله آن تکمیل زنجیره های ارزش افزوده در معادن فلزی و کانی های صنعتی بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با تلاش های صورت گرفته در ۹ ماهه پارسال (منتهی به آذرماه) رشد بخش معدن به منفی ۰٫۲ درصد رسید.

به گفته وی، این آمار بانک مرکزی بر اساس فعالیت ۱۴ معدن اصلی کشور تهیه شده و همه ۶ هزار معدن فعال را در نظر نگرفته است و از این رو، باید اصلاح شود.

وی گفت: چنانچه این آمار اصلاح یا محقق شود، تلاش ها برای توسعه بخش معدن در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» افزایش چشمگیری می یابد.

سرقینی افزود: براساس آمار موجود در ۱۱ ماهه پارسال، بیش از یک میلیارد دلار مواد معدنی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۳ درصد افزایش وزنی و ۵۰ درصد رشد ارزشی داشت که این افزایش از سرمایه گذاری های هدفمند در تکمیل زنجیره های تولید ارزش افزوده ناشی شد.

این مسئول یادآوری کرد: در ۱۱ ماهه پارسال پنج میلیارد دلار تولیدات معدنی صادر شد که این آمار نیز ۱۸ درصد از نظر ارزش نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۴ رشد نشان داد.

وی ابراز امیدواری کرد افزون بر تداوم تلاش ها برای توسعه معادن و افزایش ارزش افزوده، با رشد صنعت ساختمان تولید معادن نیز ارتقا پیدا کند.

سرقینی تاکید کرد تلاش برای افزایش کیفیت و کمیت معادن و محصولات معدنی- حتی بدون توجه به رشد صنعت ساختمان- در دستور کار امسال قرار دارد.

به گزارش ایرنا، ارزش صادرات صنعتی و معدنی برای سال ۱۳۹۶ در چارچوب اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت ۶۱ میلیارد دلار پیش بینی شده است؛ در حالی که سال ۱۳۹۳ این رقم ۳۲ میلیارد دلار بود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا