لزوم شناسایی جذابیت‌های زمین گردشگری ایران

لزوم شناسایی جذابیت‌های زمین گردشگری ایران

گروه اكتشاف و زمين شناسي - ژئوتوریسم یا زمین گردشگری در معنای لغوی یعنی گردشگری در زمینه جاذبه‌های زمین‌شناسی، معدنکاری، ژئومورفولوژی و.... به طور کلی صنعت گردشگری از منابع درآمدزای بسیاری از کشورهاست و برخی از کشورها مهم‌ترین منبع درآمد خود را از این بخش تامین می‌کنند

به گزارش ماین نیوز، اما متاسفانه ایران با وجود ظرفیت‌های بالایی که در این بخش به‌ویژه از نظر زمین گردشگری دارد، تاکنون به جایگاهی که شایسته آن است دست‌نیافته است. از دیدگاه گردشگر، این مبحث از دوجنبه داخلی و خارجی قابل بررسی است.

در بخش داخلی تحرکات بسیار ضعیفی در بخش زمین‌شناسی و معدن وجود دارد و بیشترین تقاضا در بخش بازدید از غارهای معروف کشور دیده می‌شود، در این بخش وجود اطلاعات و راهنمای زمین‌شناسی نیز بسیار کم یا ناموجود است در حالی‌که اصل فرآیند تشکیل غارها مربوط به فرآیندهای زمین‌شناسی است. در بخش گردشگر خارجی با توجه به اطلاعات نگارنده جز در بحث غارها که در گذشته نیز مطرح شد در سایر بخش‌های مربوط به زمین گردشگری بازدید و برنامه‌ای وجود ندارد یا بسیار ناچیز و کوچک است. اما در بحث هدف در جایگاه زمین گردشگری تقسیم‌بندی‌ها و ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد.

به‌طور تقریبی همگان اعتقاد دارند که ایران از نظر جایگاه و شرایط زمین‌شناسی، منطقه جالب و پرظرفیتی است. معادن متروک مانند تونل‌های استخراجی معادن نخلک یا معدن نمک چهرآباد زنجان که مرد نمکی نیز از آن خارج شده، نشان دهنده ظرفیت بالای معادن در زمینه زمین گردشگری است. با توجه به اینکه ایرانیان از نخستین اقوامی بودند که به اکتشاف، استخراج و فرآوری مس دسترسی پیدا کردند باقی‌مانده این آثار در استان سمنان قابل مشاهده است. نام قدیم سمنان قومس بوده و وجه تسمیه آن مربوط به قوم مس است. جاذبه‌های طبیعی زمین‌شناسی مانند کوه‌های رنگی اژدها در گرمسار و آلاداغدار در میانه، گل افشان‌های چابهار و موارد فراوانی از این دست در مناطق مختلف کشور وجود دارد که ظرفیت جذب گردشگر داخلی و خارجی را داراست.

در گسترش این بخش لازم است یکی از نهادهای مربوط مانند سازمان زمین‌شناسی یا ایمیدرو یا نظام مهندسی متولی این بخش شوند. البته امسال فعالیت‌هایی از سوی سازمان زمین‌شناسی انجام شده و نخستین اطلس ژئوپارک و ژئوتوریسم از سوی علیرضا امیرکاظمی و سازمان زمین‌شناسی کشور چاپ شده است. در مبحث ژئوتوریسم معرفی مناطق و تشکیل تورهای گردشگری مربوط، مهم‌ترین نقش را دارد و همچنین نیازمند تولید برنامه‌هایی با مضمون شناسایی این مناطق در قالب مستند از صدا و سیمای کشور هستیم.

با توجه به درآمدزایی مناسب این بخش می‌توان در بخش کارشناسی ارشد، رشته‌ای مربوط به زمین گردشگری در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرد. راه‌اندازی ژئوپارک در مناطق مستعد کشور مانند یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و... که با دیدگاه و بررسی کارشناسی و شناسایی جذابیت‌های زمین گردشگری می‌توان این ژئوپارک‌ها را در قالب موضوعی ویژه از زمین‌شناسی، معدن و... تاسیس کرد، یکی از سریع‌ترین و عملی‌ترین روش‌ها برای تحقق زمین گردشگری است و می‌تواند با پیگیری و تحقق احداث این ژئوپارک‌ها از سوی سازمان مسئول در ارتباط باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا