مهدی طحانی:

تحقق شعار امسال در گرو کاهش سود بانکی است

تحقق شعار امسال در گرو کاهش سود بانکی است

دولت آینده، نرخ برابری دلار به ریال، نرخ جهانی کالاها هنوز به عنوان عوامل اثر گذار اقتصادی روشن نیستند، در صورتی که شعار امسال به اشتغال و تولید تاکید می کند بنابراین با همه این ابهامات به نظر می رسد امسال بهتر از سال 95 باشد.

 

اگر فرض را بر تحقق شعار امسال که تولید و اشتغال است بگذاریم، به نظر می رسد امسال شاهد عینی شدن انتظارات سال 95 باشیم.

مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: اتفاقاتی که باید در سال 95 می افتاد و همه منتظر آن بودیم در سال 96 تحقق پیدا می کند. به عبارتی امسال شاهد افزایش تولید شرکت ها خواهیم بود البته افزایشی پایدار در تولید نه افزایشی که مبنی بر افزایش نرخ قیمت های جهانی باشد.

 وی در ادامه افزود: تولید که بالا می رود، خود به خود اشتغال نیز بالا می رود البته لازمه و پیش زمینه این اتفاقات کاهش نرخ سود بانکی است که شرکت های تولیدی بتوانند با نرخ هزینه تامین مالی کمتر، تکنولوژی خارجی را وارد و تبدیل به تولید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نخستین اقدامی که زمینه ساز شعار امسال خواهد بود، کاهش نرخ سود بانکی است، اظهار داشت: امسال بحث انتخابات را پیش رو داریم که همین موضوع چهار ماه اول سال را تحت شعاع قرار می دهد و عملاً در این مدت اتفاق خاصی در تصمیم گیری های اقتصادی کشور نمی افتد.

طحانی به دو نکته دیگر که بر مسائل اقتصادی سایه می اندازد، اشاره کرد و گفت: افزایش و کاهش نرخ نفت و همچنین نرخ برابری دلار به ریال از جمله عواملی هستند که باعث می شود سال 96 به یکی از پیچیده ترین سال های اقتصادی ایران طی چند سال اخیر تبدیل شود.

وی با اشاره به ابهامات موجود، تصریح کرد: دولت آینده، نرخ برابری دلار به ریال، نرخ جهانی کالاها هنوز به عنوان عوامل اثر گذار اقتصادی روشن نیستند درصورتی که شعار امسال به اشتغال و تولید تاکید می کند بنابراین با همه این ابهامات به نظر می رسد امسال بهتر از سال 95 باشد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان اینکه سیکل های رکودی معمولاً سه ساله است، اظهار داشت: امسال هر اتفاقی بیفتند نمی تواند شرایط را نسبت به سال گذشته سختتر کند، علاوه بر این امسال می تواند سال خروج از دوره رکود باشد. البته نه به این معنا که در سال جاری اتفاق خارق العاده ای بیفتد.

طحانی با بیان اینکه خیلی از نشانه ها در گرو کاهش نرخ سود بانکی است، اظهار داشت: نرخ سود بانکی باید اصلاح شود و اگر اصلاح نشود هیچ تاثیری روی اقتصاد ما نمی افتد و حتی اگر بیفتد اتفاق پایداری نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در بخش پایانی گفتگو با "سنا" با فرض رخداد اتفاقات مثبت به صنایع پر پتانسیل اشاره کرد و گفت: نمی توان یک نسخه واحد برای کل بورس پیچید و این موضوع امری منطقی و درست است، مثلا خیلی از اتفاقات به تک نرخی شدن یا نشدن ارز بستگی دارد. اگر ارز تک نرخی شود برای صنایعی مثل صنایع پتروشیمی، پالایشی و صنایع غذایی خوب می شود اما اگر ارز تک نرخی نشود و دلار آزاد از دلار مبادلاتی فاصله بگیرد به نفع صنایعی مثل گروه فلزات و صنایع صادرات محور که با اتاق مبادلات مواد اولیه می گیرند و با دلار آزاد صادرات می کنند، می شود.

وی با تأکید بر اینکه نمی توان یک نسخه واحد برای کل بورس پیچید، ادامه داد: در نتیجه نمی توان یک نظر واحد برای کل بازار داد چون همه چیز به تک تک این نشانه ها بستگی دارد تا هر صنعت بسته به حرکت عوامل پایه ای اثر گذار مسیر خود را پیدا کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا