شورا و مدیریت شهری در تهران نیازمند یک رفرم اساسی!

شورا و مدیریت شهری در تهران نیازمند یک رفرم اساسی! حسن رباطی - مشاور امور شهرداری ها در دولت اصلاحات

تجربه مدیریت شهری در کلانشهرهای پیشرفته نشان می دهد رابطه معناداری میان افزایش نقش مردم در مدیریت محلی و کاهش مشکلات و معضلات شهری وجود دارد. شورا در واقع تلفیقی از امور تقنینی، نظارتی، سیاست گذاری، اجرایی و غیره است.

 
گرچه سابقه شوراها یا انجمن شهر به سال های بعد از دوران مشروطیت میرسد ولی به دلیل توقف فعالیت این نهاد مدنی در دو دهه اول انقلاب در برخی بخش‌ها شاهد اشکالات و ایرادهایی هستیم که باید به دنبال ترمیم آنها باشیم. بنده بیش از سه دهه تجربه مدیریتی در مدیریت شهری و وزارت کشور را دارم و به خوبی از نقاط ضعف و قوت قانون شوراها و رسالت آن آگاهی دارم و اعتقاد دارم با وجود برخی محدودیت قانونی و ابهاماتی که در اسناد بالادستی درباره قانون شوراها وجود دارند، شوراها می توانند در بعد نظارت بر عملکرد شهرداری و سیاست گذاری کلان و راهبردی نقش موثریتری ایفا کنند.

 
بررسی آماری چهار دوره انتخابات گذشته نشان می‌دهد شهروندان تهرانی حساسیت و توجه کمتری نسبت به انتخاب اعضای شورا داشته‌اند؛ شاید به همین دلیل است که در سه دوره اخیر مدیریت شهری و اکثریت شورا در اختیار اصول گرایان بوده است. اما با افزایش آگاهی مردم و مشکلات تعددی که در بخش های مختلف حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا، مدیریت بحران، ساخت وسازهای غیرقانونی و حوادثی مثل پلاسکو یا آتش سوزی ساختمان جمهوری به وجود آمد شاهد تغییر نگرش مردم به مقوله شوراها هستیم.

 
پیش بینی اصلاح طلبان این است که در این دوره میزان مشارکت مردم نسبت به دوره های گذشته افزایش پیدا کند و اقبال بیشتری هم برای اصلاح‌طلبان در میان رای دهندگان وجود دارد. شورا و مدیریت شهری در کلانشهر تهران نیازمند یه رفرم و اصلاحات اساسی هستند که امیدواریم با حضور مردم این هدف محقق شود.

 
شهر تهران با مشکلات و معضلات متعددی روبروست. رشد بی رویه شهر باعث افزایش حاشیه نشینی و در نتیجه افزایش شکاف طبقاتی در شهر تهران شده است. مشکلاتی مثل ترافیک، آلودگی هوا، و ناهنجاری های اجتماعی، امنیت روانی و سطح رفاه شهروندان را تحت تاثیر جدی قرار داده است. اما بنده فراتر از همه این مشکلات قانون‌گریزی و رواج فساد را معضلاتی بزرگ در مدیریت شهری می دانم. قانون گرایی و پاک دستی در مدیریت شهری و شوراها باید نهادینه شوند تا بتوانیم به جنگ مشکلات دیگر برویم. محور برنامه های بنده در صورت حضور در شورای پنجم پاک‌دستی، مبارزه با فساد و بسط قانون در اداره امور شهر است.

 
بصورت كلي بايد عرض كنم كه در مجموع قوانين شهرداري ها، موضوع حقوق شهروندي جايگاهي ندارد و هنوز بستر مناسب براي نهادينه سازي شهروندمداري در نظام مديريت شهري در كشورمان نهادینه نشده است.    

                                                                 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا