رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین؛

اقدام سازمان بورس در سال 95، حمایت از سهامداران بود

اقدام سازمان بورس در سال 95، حمایت از سهامداران بود

به گفته رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین، اعتماد به بازار از سه زاویه ایجاد می شود: نخست موضوع حسابرسی صورت ها و اطلاعات مالی شرکت ها است، سیاست های مدیران شرکت ها موضوع دوم است و عملکرد شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری مورد سوم است.

 

یک کارشناس بازار سرمایه، بازنگری در قوانین بازار سرمایه را اتفاق خوشایندی خواند و گفت: کارشناسان و فعالان بازار سرمایه متوجه شدند که نقش قانون بازار سرمایه و همچنین حسابرسان بسیار مهم است و سازمان بورس به درستی در این مسیر حرکت می کند.

شاهین چراغی، رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سال 95 را سال متوسط بازار سرمایه تلقی کرد و اظهار داشت: سالی که اکنون به انتهای آن رسیده ایم، برای بازار سرمایه سالی متوسط محسوب می شود و هنوز آثار توافقات برجام و انتظارات ناشی از آن محقق نشده و امری زمان بر است.

وی با اشاره به دو مشکل عمده ای که بازار سرمایه در سال 95 با آن مواجه شده بود، گفت: بازار سرمایه در این سال با دو مشکل مواجه شد: پیش بینی شرکت ها  در خصوص سودهای عملیاتی تحقق پیدا نکرد و دوم اینکه میزان نقدینگی وجوه آزاد چه در بازار آزاد و چه در بازار سرمایه و چه در بازار پولی کافی نبود.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین در خصوص کاهش نقدینگی افزود: متاسفانه ابتدا فشار کسری پول و کمبود نقدینگی در بازار پول بود و اکنون این کمبود نقدینگی به گردن بازار سرمایه افتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به فعالیت ها و اقداماتی که طی ماه های اخیر با ریاست دکتر شاپور محمدی در درون بازار سرمایه رخ داده است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه با حضور دکتر شاپور محمدی، سازمان هدفمندتر حرکت می کند. رییس سازمان بورس هنگامی که سکان ریاست این سازمان را به دست گرفت، شرایط بیرونی، شرایط مساعدی نبود اما با اقداماتی که وی انجام داد توانست محیط درون بازار را به نظم و ثبات لازم برساند.

چراغی بازنگری های انجام شده توسط سازمان بورس را بسیار اثر بخش خواند و عنوان کرد: این اقدامات به ویژه در درازمدت تاثیرات مطلوبی در بازار خواهد داشت و همچنین باید محیط پیرامون که مواردی همچون قوانین و مقررات بانکی و وضعیت بودجه کشور را دربرمی گیرد همسو با بازار سرمایه باشد.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین ادامه داد: تاثیر عوامل بیرونی بر بازار سرمایه در سال 95 خیلی بیشتر بوده است تا تاثیر عوامل درونی بر وضعیت بازار. عوامل بیرونی از جمله عواملی بوده اند که در کنترل سازمان و اجزا بازار سرمایه نبوده است.

به گفته این مقام مسوول، دکتر محمدی اصل اول خود را بر سلامت بازار گذاشته است. رییس سازمان به همراه کارشناسان خود، در خصوص مسایل داخلی بازار سرمایه از جهت فکری و عملی اقدامات مفیدی داشته اند.

وی با اشاره به توقف نمادها گفت: اقدام سازمان در خصوص بسته شدن نمادها در پی عدم ارایه اطلاعات درست شرکت ها حرکتی در جهت حمایت از سهامداران و توبیخ کردن مدیر متخلف است و این اقدام ارزشمندی در جهت جلب اعتماد سهامداران و سلامت بازار است.

چراغی با بیان اینکه جلب اعتماد به بازار از سه زاویه ایجاد می شود؛ تصریح کرد: حسابرسی اطلاعات شرکت ها نخستین راه برای جلب اعتماد فعالان بازار سرمایه است. موضوع دوم، سیاست های مدیران شرکت ها است؛ و عملکرد شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری مورد سوم است. اقدامات دکتر محمدی در هر سه حوزه قابل مشاهده است و این مسله یکی از بزرگ ترین دستاوردهای بازار سرمایه طی این مدت در سال 95 بوده است.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین در انتهای گفتگو خود با "سنا" به موضوعات اثر گذار بر بازار سرمایه در سال 96 پرداخت و اظهار داشت: آزادسازی و تک نرخی شدن ارز می تواند تحول اساسی در برخی از صنایع از جمله صنعت پتروشیمی ایجاد کند.

وی ادامه داد: در خصوص نهادهای پولی و بانکی، نیاز هست موسسات رتبه بندی در سال آینده به سرعت راه اندازی شود و این موضوع سبب ایجاد حلقه های تکمیلی و ارتباطی مناسبی میان بازار پول و سرمایه می شود که تاثیرات مثبتی بر بازار خواهد گذاشت. همچنین، کاهش میزان بدهی دولت به بانک ها و پیمانکاران، از قدرت متحول کردن بازار سرمایه برخوردار است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا