گزارش روز؛

قطعه سازها بر مدار رشد

قطعه سازها بر مدار رشد

براساس آمار گمرک در یازده ماهه نخست سال گذشته، بیش از ۲۳۱ هزار و ۹۷۸ تن انواع محصولات و فرآورده‌های لبنی به کشورهای مختلف جهان صادر شده که این رقم نشانه استقبال کشورها از لبنیات ایرانی بوده است.لازم به ذکر است که صادرات این حجم لبنیات درآمد ۲۰۲ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۵۴۰ دلاری برای کشور داشته و ارزش ریالی آن بیش از ۷۰۴ میلیارد تومان در آمار گمرک ثبت شده است.

 

در گروه خودرویی و قطعه سازها نمادهای خلنت، خفنر، خفناور، خرینگ، خمحور، ختور و خریخت نمادهای صف خرید و خوساز، خبهمن، خشرق، خموتور و خمحرکه نمادهای مثبت گروه در شروع بازار بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، سایر هم گروهی ها شروعی متعادل تر داشتند اما با گذشت زمان دادوستدها نمادهای خمحرکه، خچرخش و خوساز با جهش قیمتی به جمع صف خریدهای گروه قطعه ساز پیوستند تا همچنان این گروه کم شناور اما پر پتانسیل از تقاضای به مراتب بالاتری نسبت به سایر خودرویی ها برخوردار باشند.

در اواخر بازار با موج جدیدی از عرضه ها و در نتیجه نوسانات منفی اکثر نمادهای بزرگ گروه خودرویی مواجه شدیم. نمادهای بازار پایه علیرغم دارا بودن ریسک بالا با توجه به الزامات قانونی آسان تر جهت گزارش دهی و گاها شرایط بنیادی ضعیف تر همچنان اکثرا با رشد قیمتی دنبال می شدند. لازم به ذکر است که اخیرا سازمان بورس محدودیت دامنه نوسان را بر روی نمادهای این بازار اعمال کرده است.

گروه حمل و نقل اکثرا با معاملاتی متعادل مواجه بودند اما نمادهای حبندر، حتوکا، حپترو، حسینا و حفارس معاملاتی مثبت تر را تجربه کردند.

ملت، البرز و دانا نمادهای صف فروش گروه بیمه ای و نمادهای اتکام و بپاس تک نمادهای مثبت گروه مذکور بودند. در گروه لیزینگی نماد وایران همچنان با صف خرید، به رشد قیمتی خود ادامه داد در این بین نماد ولغدر نیز معاملاتی پرتقاضا و مثبت را سپری کرد. در گروه سرمایه گذاری که اکثرا متعادل بودند نمادهای وصنا، وملت و وبهمن پرتقاضاتر شروع شدند که در ادامه نمادهای وبیمه و سدبیر با جهش قیمتی به صف خرید رسیدند.

گروه های پالایشگاهی و روانکارها با معاملات مثبت نمادهای شپاس، شراز، شاوان و ونفت و گروه شیمیایی با صف خرید نمادهای شپلی و شفارا و معاملات مثبت نمادهای شپاکسا، شاراک، شکربن، زاگرس، شفن، و شلعاب دنبال شدند اما در اواخر بازار نمادهای شتوکا و شفارس نیز به جمع صف خریدهای گروه شیمیایی پیوستند و افزایش تقاضا در کل گروه محسوس بود.

کویت، روسیه، عمان، الجزایر و ونزوئلا روز یکشنبه در جلسه کمیته مشترک نظارت بر اجرای توافق نفتی وین مهم ترین تحولات مرتبط باقیمت نفت در بازارهای جهانی و حفط ثبات قیمت را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کردند توافق وین 6 ماه دیگر تمدید شود.

گروه های فلزی و معدنی که شروعی متعادل داشتند با افزایش عرضه ها مواجه شدند در این بین گروه رویی و نمادهایی همانند کبافق و فراور از فشار فروش بیشتری برخوردار بودند و صف فروش شدند این در حالی بود که بازارهای جهانی فلزات پایه نیز اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. در گروه های مذکور نمادهای فنوال و فپنتا صف خرید و نمادهای فلوله، زنگان، کنور، فباهنر و میدکو با معاملاتی متعادل و مثبت همراه بودند اما در اواخر بازار نمادهای کاما، کروی و فاسمین نیز به جمع صف فروش نمادهای گروه رویی پیوستند تا در نهایت گروه های مذکور اکثرا منفی به کار خود پایان دهند.

گروه های ساختمانی و سیمانی اکثرا متعادل بودند در این میان نمادهای ثمسکن، ثفارس، ثاخت، ثعمرا، آ س پ، سبجنو، سقاین، سفارس و سبزوا از اقبال بیشتر و معاملاتی مثبت تر و نمادهای کرمان، سکرد، سغرب، ثپردیس، وتوس و وساخت از فشار فروش بیشتر و در نتیجه معاملاتی منفی تر برخوردار بودند. تقریبا از دی ماه سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن به دنبال بحث توسعه ای شدن بانک مسکن و اضافه شدن ٥٠٠٠ میلیارد تومان به سرمایه این بانک بودند که این تبصره در لایحه بودجه ١٣٩٥نیز وجود داشت اما به دلیل مشکلات دولت و رکود اقتصادی این موضوع معطل مانده بود.با این حال دو روز مانده به پایان سال ۱۳۹۵ مصوبه افزایش ٥٠٠٠میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن توسط هیات وزیران تایید شد.در این شرایط احتمالا بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ با افزایش تقاضای مصرفی از طریق تسهیلات مواجه می شود و احتمالا فعالان این بازار برای ورود به دوره پیش رونق آماده می شود.

در گروه آی تی نماد مرقام در حالی مجددا صف خرید شد که به جز نماد مفاخر که مثبت بود سایر هم گروهی ها در غیاب نماد اپرداز معاملاتی متعادل و منفی را تجربه کردند.

گروه غذایی با افزایش تقاضا و معاملاتی مثبت مواجه شدند تا جایی که نمادهای غالبر، غمینو، غشهد، غسالم و غشان با صف خرید همراه شدند. براساس آمار گمرک در یازده ماهه نخست سال گذشته، بیش از ۲۳۱ هزار و ۹۷۸ تن انواع محصولات و فرآورده‌های لبنی به کشورهای مختلف جهان صادر شده که این رقم نشانه استقبال کشورها از لبنیات ایرانی بوده است.لازم به ذکر است که صادرات این حجم لبنیات درآمد ۲۰۲ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۵۴۰ دلاری برای کشور داشته و ارزش ریالی آن بیش از ۷۰۴ میلیارد تومان در آمار گمرک ثبت شده است.

گفتنی است لبنیات ایرانی به آلمان، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، آذربایجان، ترکیه، عراق، مالزی، کویت، گرجستان، سوئیس، نیوزیلند و چند کشور دیگر صادر شده است.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای اخابر و وبملت با رشد حدود 20 واحدی به ارتفاع 77,523 رسید که در این بین نمادهای همراه و فملی بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا