چشم انداز اوراق سلف در بورس انرژی

چشم انداز اوراق سلف در بورس انرژی

بورس انرژی ایران به عنوان بازاری منسجم و ساختار‌ یافته از توانایی قابل ملاحظه‌ای جهت تجمیع، هدایت و تخصیص سرمایه‌های خرد و کلان به سمت نهادهای نیازمند نقدینگی برخوردار است.


وزارت اقتصاد و اموردارایی در سال 1393 ابزار تأمین مالی جدیدی مبتنی بر عقد شرعی سلف به نام اوراق سلف موازی استاندارد طراحی کرد. بر این اساس تأمین مالی صنایع داخلی (پالایشگاهی و پتروشیمی) از طریق انتشار اوراق سلف موازی و استاندارد در بازار سرمایه انجام گرفت. ابزار سلف موازی استاندارد یکی از مهم ترین ابزارهای تأمین مالی اسلامی است که می‌توان در راستای تحقق این مهم از آن بهره برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بورس انرژی ایران به عنوان بازاری منسجم و ساختار‌ یافته از توانایی قابل ملاحظه‌ای جهت تجمیع، هدایت و تخصیص سرمایه‌های خرد و کلان به سمت نهادهای نیازمند نقدینگی برخوردار است. به بیان دیگر، علاوه بر کشف قیمت منصفانه، شفاف سازی اقتصادی و عرضه و معامله انواع کالاها در حوزه انرژی، می‌توان به تامین مالی و سرمایه گذاری در صنایع فعال در حوزه انرژی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز اقدام کرد.

تاکنون 1020 میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر به منظور تأمین مالی حوزه انرژی(نفت و برق) در بورس انرژی ایران منتشر شده است. اوراق منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران به ارزش 500 میلیارد تومان با نام اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره 380 سانتیاستوک، اولین اوراقی هستند که در بورس انرژی ایران منتشر شده و پس از سررسید، تسویه شدند. پس از موفقیت در انتشار اوراق سلف موازی استاندارد شرکت ملی نفت ایران، بزرگترین تأمین مالی صنعت برق کشور به ارزش 200 میلیارد تومان با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق شرکت تولید برق سنندج مپنا آغاز شد. اوراق سلف موازی استاندارد برق شرکت آرین ماهتاب گستر (به ارزش 20 میلیارد تومان) و اوراق سلف موازی استاندارد بنزین اکتان90 شرکت نفت ستاره خلیج فارس (به ارزش 300 میلیارد تومان) از دیگر اوراقی هستند که تاکنون در بورس انرژی ایران پذیرش و عرضه شدهاند. شایان ذکر است اوراق سلف موازی استاندارد گازمایع پتروشیمی بندر امام (به ارزش 400میلیارد تومان) و اوراق سلف موازی استاندارد برق پرشیان فولاد، تدبیرسازان سرآمد و تولید برق شمس پاسارگاد نیروگاه شریعتی ( مجموع به ارزش 280 میلیارد تومان) از دیگر اوراقی هستند که در بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفته اند و در دست انتشار هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا