محمد انارکی محمدی، نماینده رفسنجان تاکید کرد؛

بورس انرژی، ابزاری مهم برای رسیدن به چشم انداز 1404

بورس انرژی، ابزاری مهم برای رسیدن به چشم انداز 1404

بر اساس آمار معاملات بورس انرژی ایران، ارزش کل معاملات از ابتدای سال 1392 تا 8 اسفند ماه 1395 در تالار فیزیکی رقم 53 هزار و 530 میلیارد ریال، در بازار سلف موازی استاندارد برق رقم 15 هزار و 336 میلیارد ریال و در بازار اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یکساله و بیشتر به ارزش 18 هزار و 824 میلیارد ریال بوده است.


تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران و تأمین مالی صنعت برق کشور توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس انرژی ایران از نقاط عطف و گامی مهم در راستای اعتماد به سازوکار بازار و استفاده از ظرفیت های بالقوه بورس انرژی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شادا، بر اساس آمار معاملات بورس انرژی ایران، ارزش کل معاملات از ابتدای سال 1392 تا 8 اسفند ماه 1395 در تالار فیزیکی رقم 53 هزار و 530 میلیارد ریال، در بازار سلف موازی استاندارد برق رقم 15 هزار و 336 میلیارد ریال و در بازار اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یکساله و بیشتر به ارزش 18 هزار و 824 میلیارد ریال بوده است. با توجه به لزوم تامین مالی صنایع فعال در بخش انرژی، نیاز به تامین مالی ارزان قیمت و سریع، بیش از پیش احساس می‌شود. استفاده از سازوکارها و ابزارهای مبتنی بر بازار، اعتماد و اعتبار بیشتری را برای فروشندگان و خریداران به ارمغان خواهد آورد. یکی از بهترین و شفاف‌ترین مکانیزم‌های قیمت گذاری محصولات، عرضه آنها در بورس است. در اوایل دهه 80 ایده تأسیس بورسی برای انجام معاملات نفت طی فرآیندی مشترک میان وزارتخانه های نفت و اقتصاد شکل گرفت. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم انجام شده که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

بورس انرژی چه مزیت هایی برای کشور می تواند داشته باشد؟

بطور کلی وجود بورس شفاف سازی ایجاد می کند. خیلی از مشکلات اقتصادی ما توسط بورس حل و فصل می شود. بورس علاوه بر کشف قیمت منصفانه، شفاف سازی اقتصادی و عرضه و معامله انواع کالاها در حوزه انرژی می تواند به تامین مالی و سرمایه گذاری در صنایع فعال در حوزه انرژی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز کمک کند.

راه اندازی بورس انرژی چه میزان کشور را در جهت رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 کمک می کند؟

بورس یعنی جهانی شدن. منطقه ما از امنیت خوبی در دنیا برخوردار است. ما برای آنکه در سال 1404 بتوانیم در بسیاری از حوزه ها قدرت اول منطقه شویم کارهای زیادی را در پیش داریم. یکی از مهمترین وظایف ما تقویت بورس و به خصوص بورس انرژی است. در این 8 سال باقی مانده باید عزم خود را جزم کنیم تا به اهدافی که برای کشور در نظر گرفته شده، برسیم.

تامین مالی بازار سرمایه یکی از اهداف وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده است. عملکرد وزارت اقتصاد را در این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟

بطور کلی روند امیدوارکننده ای در پیش است. شخص علی طیب نیا هم در حد توان خود به وظایف وزارتخانه ای خود عمل کرده است و تصمیمات صورت گرفته به رونق اقتصادی کشور کمک کرده است. ما هم در برنامه ششم تصمیمات خوبی را گرفتیم که ان شاالله اثرات مثبت آن به زودی دیده خواهد شد. اوراق سلف موازی که توسط وزارت اقتصاد صورت گرفت یک طراحی خوب و منطقی بود که در میدان عمل هم به خوبی آثار مثبت آن قابل رویت است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا