احمد توکلی در گفتگو با سنا :

هدفمندی یارانه ها و بیماری هلندی، رکود را رقم زد

هدفمندی یارانه ها و بیماری هلندی، رکود را رقم زد

اولین پیش نیاز این است که دولتی که در تیر 1393 یک بسته سیاستی اعلام و تبلیغ کرد که این نجات بخش است، به مردم توضیح دهد که چه شد آن را کنار گذاشت و می خواهد بسته جدید ارائه کند .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، بسته سیاستی جدید دولت را ناقص دانست و گفت: راه حل های این بسته بیش از آنکه تکیه بر مزیت های داخلی اقتصاد داشته باشد، معطوف به موضوعاتی همچون ارز و تجارت خارجی است.  

احمد توکلی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ( سنا) تصریح کرد: این طرح جنبه های نهادی اقتصاد کشور و فساد گسترده را نادیده گرفته است ؛ فسادی که باعث می شود نابرابری توزیع درآمد افزایش پیدا کند،انگیزه های نوآورانه  تضعیف شود و بی اعتمادی و هزینه های مبادلات بالا رود که در نهایت همه اینها نیز نرخ رشد را پایین خواهد آورد .

وی با اشاره به ریشه ها و عوامل موثر در ایجاد رکود در اقتصاد کشور گفت: اگر بیماری هلندی  که آغازگر رکود تورمی دهه 80 است و  همین طور هدفمندی یارانه ها  که علت دوم رکود است جدی تر گرفته می شد، بسیاری از اتفاقات امروز رخ نمی داد .

 رئیس هیأت مدیره سازمان "دیدبان شفافیت و عدالت"  در پاسخ به این سوال که پیش نیازهای بازگشت به رونق چیست، گفت: اولین پیش نیاز این است که دولتی که در تیر 1393 یک بسته سیاستی اعلام  و تبلیغ کرد که این نجات بخش است، به مردم توضیح دهد که چه شد آن را کنار گذاشت و می خواهد بسته جدید ارائه کند .

وی با طرح این سوال که چه مولفه هایی تغییر کرده که مجبور می شویم طرح را عوض کنیم، افزود: یکی از ایرادهایی که ما همان زمان هم گرفتیم و گفتیم این طرح جواب نخواهد داد، این بود که دولت در علت یابی رکود تورمی موجود، ناقص  عمل کرده و بسیاری از عوامل را نادیده گرفته است.

 توکلی با بیان اینکه دولت بدون اینکه درخصوص طرح قبلی  به مردم گزارش دهد طرح جدید معرفی کرده است ، افزود: تیم اقتصادی دولت اگر بخواهد موفق شود، لازم است  طرح های گذشته را حلاجی  و  ضعف و قوت آن را معلوم کند. چرا که این  به  واقعیت هم نزدیک تر است .

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا