امروز در بورس کالای ایران گشایش یافت؛

عرضه اولیه اوراق سلف سیمان اصفهان

عرضه اولیه اوراق سلف سیمان اصفهان

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سیمان پرتلند ۳۲۵-۱ شرکت سیمان اصفهان (سهامی عام) امروز در بورس کالای ایران گشایش یافت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سایت بورس کالای ایران عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد سیمان پرتلند ۳۲۵-۱ شرکت سیمان اصفهان (سهامی عام) به روش "گشایش" تا سقف ۵۳،۲۷۲ تن (معادل ۵۳،۲۷۲ قرارداد) و با قیمت ۱,۳۱۴,۰۰۰ ریال در هر قرارداد، از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران امروز چهارشنبه مورخ ۲۵ اسفند ماه ساعت ۱۱:۰۰ الی ۱۲:۰۰ انجام شد و معاملات ثانویه آن از تاریخ ۲۸ اسفند ۹۵ لغایت ۲۵ اسفند ۹۶ ادامه خواهد داشت.

همچنین دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه مثبت و منفی ۱ درصد خواهد بود. در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، بخشی از اوراق پذیره نویسی نگردد، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقی‌مانده به قیمت پایه است.

از طرفی در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

همچنین قیمت دارایی پایه موضوع قرارداد سلف موازی استاندارد در دوره عرضه بر اساس میانگین آخرین قیمت های سیمان معامله شده در بورس کالای ایران و یا آخرین قیمت استعلامی از مراجع مورد تایید بورس کالای ایران و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار  محاسبه  خواهد شد.

 از آن‌جا که عرضه اولیه به روش گشایش می‌باشد و قیمت بازگشایی براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد، ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت دارایی پایه باشد اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و هم‌چنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت.

بازده اوراق نیز به‌طورکلی در دو حالت قابل تبیین است، به طوری که در حالت اول اگر قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از ۱۲۰درصد قیمت پایه اولیه در عرضه اولیه باشد  در این صورت دارندگان اوراق می توانند در سررسید با استفاده از اختیار فروش نسبت به فروش قرارداد باقیمت (۱۲۰ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضۀ اولیه) به شرکت سیمان اصفهان اقدام کنند که بدین ترتیب این اوراق برای سرمایه گذاران بازدهی یک سالۀ حداقل ۲۰ درصدی خواهد داشت.

همچنین در حالت دوم نیز اگر قیمت دارایی پایه در سررسید بیشتر از ۱۲۱ درصد قیمت پایه معامله در عرضه اولیه باشد، در این صورت شرکت سیمان اصفهان در سررسید با اعمال اختیار خرید، نسبت به خرید اوراق در دست سرمایه گذاران باقیمت (۱۲۱ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضۀ اولیه) اقدام می کنند که در این صورت بازدهی اوراق سلف برای دارندگان آن برای یک‌ساله حداکثر۲۱ درصد خواهد بود.

شرایط معاملات ثانویه

معاملات ثانویه نیز از طریق شبکۀ کارگزاران  دارای مجوز معاملات سلف استاندارد و بر اساس ضوابط بورس کالا ، یک روز پس از پایان مهلت عرضۀ اولیه انجام خواهد شد.

به این ترتیب شرایط بازار گردانی طی دوره معاملاتی نیز به این صورت است که بازار گردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق را در حداقل قیمت تضمین شده (قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه ۱۹درصد سود سالانه و روزشمار) برای هر برگه  بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری کرده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این امیدنامه را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند.

بر اساس این اطلاعیه حداقل سفارش انباشته بازارگردان۱%حجم کل اوراق و حداقل تعهد معاملات روزانه بازار گردان۵% حجم کل اوراق است.

نقد شوندگی اوراق قبل از سررسید به این شکل است که تأمین سرمایه آرمان بر اساس مدل تضمین حد اقل قیمت، نقد شوندگی اوراق سلف سیمان را قبل از سررسید تعهد کرده و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود ۱۹ درصد به صورت سالانه و روزشمار به علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید می کند.

کارمزد خرید و فروش اوراق نیز بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت.

همچنین امکان تحویل فیزیکی و تسویه نقدی در پایان دوره معاملاتی نیز به این صورت است که دورۀ تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و طبق دستورالعمل تسویه و پایاپای بورس کالای ایران ادامه خواهد داشت.

البته عدم ارائۀ درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰ روز پیش ازتاریخ سررسید اوراق به منزلۀ انصراف از تحویل دارایی پایه و انجام تسویۀ نقدی خواهد بود.

همچنین شرایط لازم جهت تحویل کالا نیز به این صورت تعیین شده که بر اساس آن منوط به اعلام آمادگی تحویل از سوی دارندگان قراردادهای سلف موازی استاندارد (به ترتیبی که هیئت‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تعیین و اعلام می‌کند) حداکثر تا پایان ساعت معاملاتی، ۱۰ روز پیش از سررسید اوراق خواهد بود.

بر اساس عملیات اجرایی تحویل نیزتحویل کالا در سررسید درب کارخانه خواهد بود و تمامی شرایط فیزیکی کالا مطابق با شرایط فروش کالا در بورس کالای ایران بر تحویل فیزیکی این قرارداد حاکم است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا