رشد آرام در جدال بزرگان سهام

رشد آرام در جدال بزرگان سهام
شاخص کل بورس تهران مطابق روند روز‌های اخیر خود، روز گذشته نیز در مسیر نوسانات با دامنه کوتاه حرکت کرد تا بازدهی بازار سهام از ابتدای سال در همان محدوده کمتر از یک درصدی باقی بماند.

در بازار دیروز جدال بین نمادهای «پارسان»، «تاپیکو»، «فارس» و «رمپنا» که همگی جزو نمادهای بزرگ بازار سهام به شمار می‌روند، به نفع دو نماد «پارسان» و «تاپیکو» رقم خورد و در نهایت زمینه رشد 36 واحدی شاخص کل بورس (معادل 06/ 0 درصد) را فراهم کرد.

مقایسه قیمت‌ اکثر سهم‌ها در بورس تهران نشان می‌دهد که سطوح قیمتی به ابتدای سال بازگشته و سایه رکود شدید بر معاملات بازار سهام گسترده شده است که نشانه‌های آن را می‌توان در افت شدید حجم و ارزش معاملات جست‌وجو کرد. معاملاتی که این روز‌ها به زیر 50 میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان دلیل در جا زدن شاخص در محدوده‌های کنونی را به معاملات بلوکی در برخی نمادها نسبت می‌دهند و معتقدند که جابه‌جا‌یی‌های عمده در برخی سهم‌های بزرگ در روزهای اخیر دلیل ثبت نوسانات محدود شاخص بوده است این در حالی است که اقداماتی از این دست در بلند‌مدت به زیان بازار بوده و موجب از بین رفتن اهمیت تحلیل در بازار سهام می‌شود. به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار سهام کشور تحت تاثیر برخی تلاش‌ها برای نگه داشتن قیمت‌ها و در راستای اجتناب از ریسک و همچنین از دست دادن اعتماد خود در لاک احتیاط فرو رفته‌اند. به اعتقاد برخی کارشناسان، افت قیمت نفت و قیمت کالاها در بازار‌های پایه در مقایسه با کم شدن ریسک مربوط به مذاکرات هسته‌ای و تلاش‌های دولت برای تغییر وضعیت اقتصادی کشور، اهمیت بیشتری برای بازار داشته و این عوامل موجب شده بازار از مسیر رونق دور بماند. 

بی‌اعتمادی در پی افزایش معاملات بلوکی 
در مورد وضعیت بازار سهام، حسین خسرو‌نژاد، کارشناس بازار سهام گفت: در روزهای اخیر دلیل روند خنثای شاخص کل را باید در معاملات بلوکی سهم‌های بزرگ بازار جست‌وجو کرد به‌طوری که اگر جابه‌جا‌یی‌های عمده در معاملات نبود، بازار این روند محتاطانه را ادامه نمی‌داد.

 این کارشناس بازار سهام افزایش معاملات بلوکی را مانعی برای تحلیل‌های درست در بازار دانست و عنوان کرد: زیاد شدن معاملات بلوکی و تلاش برای نگه داشتن قیمت‌ها در این شرایط موجب از بین رفتن اهمیت تحلیل در بین معامله‌گران شده ضمن اینکه اقداماتی از این دست، موجب دست به عصا حرکت کردن معامله‌گران در بازار سهام و تشدید بی‌اعتمادی آنها به بازار سهام می‌شود.
خسرو‌نژاد افزود: در شرایطی که بسته ضدرکود دوم و اقداماتی در بازار پول در حال اجرایی شدن است اما این عوامل نیز نتوانسته‌اند معاملات بازار سهام را از روند این روز‌های خود نجات دهند. این مساله نشان می‌ دهد عواملی چون افت قیمت نفت، افت قیمت کالاها در بازار‌های جهانی و پایین بودن بهره‌وری در صنایع مختلف تا چه اندازه سایه خود را بر معاملات انداخته است. این کارشناس بازار سهام به مشکلات برخی صنایع به‌عنوان یکی دیگر از عوامل افت قیمت سهام اشاره کرد و گفت: رکود در بخش مسکن مشکلات زیادی را به شرکت‌های سیمانی، فولادی و سایر صنایع مرتبط با بخش ساخت‌و‌ساز تحمیل کرده است ضمن اینکه حاشیه سود پتروشیمی‌ها در شرایط کنونی افت شدیدی را تجربه کرده است و از آنجا که این صنایع سهم زیادی از بازار سهام را تشکیل می‌دهند، بازار محکوم به تجربه افت قیمت‌ها شده است.

در بازار چه گذشت؟
شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد محدود 41/ 36 واحدی مواجه شد تا بار دیگر شاخص از مرز کانال 63 هزار واحدی عبور کند. در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران بیش از 289 میلیون سهم به ارزش بیش از 477 میلیارد ریال بین معامله‌گران دست به دست شد که نسبت به میانگین این دو متغیر در یک سال اخیر به ترتیب افت بیش از 47 و 57 درصدی را نشان می‌دهد.
در بازار دیروز دو نماد «پارسان» و «تاپیکو» بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند در مقابل اما دو نماد «فارس» و «رمپنا» مانع از رشد شاخص شدند. در نماد «پارسان» حقوقی‌ها بیش از 65 درصد از خرید و بیش از 41 درصد از فروش را در اختیار داشتند. بررسی معاملات نماد «تاپیکو» نشان می‌دهد بیش از 84 درصد از سهام این شرکت بین معامله‌گران حقوقی جابه‌جا‌ شده است. «فارس» که در معاملات روز گذشته افت 14 واحدی را به شاخص کل تحمیل کرد در پايان معاملات برای برگزاري مجامع عمومي فوق‌العاده به منظور تصميم گيري درخصوص افزايش سرمايه متوقف شد. همچنین دو نماد معاملاتی «وبشهر» پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده به منظور تصويب افزايش سرمايه و «خمحرکه» پس از تشكيل جلسه هيات مديره به منظور تصويب افزايش سرمايه، به چرخه معاملات بازگشتند. در بازار دیروز نماد «زمگسا» با رشد 5 درصدی خود در صدر نمادها با بیشترین رشد قیمتی قرار گرفت در مقابل «سقاین» بیشترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کرد.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، در فرابورس ایران روز گذشته، آیفکس با رشد 8/ 2 واحدی معادل 4/ 0 درصد مواجه شد و در ارتفاع 703 واحدی ایستاد تا بازدهی شاخص از ابتدای سال به 18/ 5 درصد برسد. در جریان معاملات دیروز فرابورس بیش از 63 میلیون سهم به ارزش بیش از 733 میلیارد ریال جابه‌جا‌ شد که نسبت به روز گذشته به ترتیب با افت بیش از 4 درصدی و 73 درصدی در معاملات همراه بوده‌اند. در فرابورس دیروز بیشترین افزایش قیمت به نام «کپرور» ثبت شد در مقابل عمده اوراق تسهیلات مسکن با سررسیدهای مختلف در مسیر نزول قیمت‌ها حرکت کردند و در صدر نمادها با بیشترین افت قیمتی قرار گرفتند. اوراق اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا 1» در بازار دیروز با رشد 01/ 0 درصدی همراه شد. به این ترتیب قیمت هر ورقه به 926 هزار و 149 ریال رسید. در پایان این معاملات سود این اوراق که در روز یکشنبه رقم کمتر از 25 درصدی را تجربه کرده بود، به 1/ 25 درصد رسید.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا