کاهش تورم سیگنال مثبت به تولید داد

کاهش تورم سیگنال مثبت به تولید داد

داوود سوری، اقتصاددان با بیان اینکه کاهش تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بوده است که سیگنال مثبتی به تولیدکنندگان و کارفرمایان کشور می‌دهد در خصوص کاهش شکاف هزینه و درآمد کارگران گفت: افزایش دستمزد کارگران باید به مرور صورت گیرد تا فشاری را متوجه کارفرمایان نکند.

تعیین دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال به یکی از سوژه‌های داغ فعالان کارگری و کارفرمایان تبدیل می‌شود. این مساله همزمان با نهایی شدن مذاکرات برای تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۶ مورد توجه فعالان کارگری و کارفرمایان و همچنین کارشناسان قرار گرفته است. در این شرایط  در حالی که عده‌ای از کارشناسان از لزوم افزایش دستمزد کارگران و کاهش شکاف بین هزینه‌ها و درآمدهای آنها می‌گویند برخی دیگر نیز نظری متفاوت دارند و معتقدند که افزایش فشار به جامعه کارفرمایان و به طور کل سخت شدن فضای کسب و کار موجب کاهش انگیزه تولید کنندگان برای ایجاد اشتغال می‌شود.  داوود سوری، اقتصاددان با اشاره به لزوم کاهش شکاف بین معیشت و دستمزد به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‌گوید:  افزایش دستمزد کارگران باید به مرور صورت گیرد.

 
کاهش تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بوده است که  سیگنال مثبتی به تولید کنندگان کشور می‌دهد گفت: این روند باید ادامه پیدا کند.

 
وی با بیان اینکه کاهش تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بوده است که  سیگنال مثبتی به تولیدکنندگان کشور می‌دهد به افزایش سطح دستمزد کارگران بالاتر از میزان تورم در دولت یازدهم اشاره کرد و می‌گوید: افزایش دستمزد کارگران موجب بهبود زندگی کارگران می‌شود با این حال به گفته وی آنچه در موضوع اشتغال کشور مورد اهمیت است اشتغال آفرینی و رفع موانع کسب و کار در اقتصاد است. به گفته وی یکی این مساله از ضروریات اقتصاد کشور است.

 
دکتر داوود سوری در ادامه با بیان اینکه افزایش مقررات و بروکراسی در بازار کار موجب دلزدگی کارفرمایان می‌شود می‌گوید: اگرچه افزایش دستمزد مساله ای است که موجب رفاه کارگران می‌شود با این حال به گفته وی برای برطرف شدن معضلات باید مشکلات ساختاری اقتصاد کشور را برطرف کرد. به گفته سوری آنچه  موجب تغییر در وضعیت کارگران می‌شود افزایش اشتغال و رونق اقتصادی کشور است.

 
این استاد دانشگاه در ادامه در خصوص تاثیر ثبات اقتصادی در وضعیت تولیدکنندگان کشور در سه سال اخیر گفت: ثابت بودن نرخ دلار به عنوان شاخص ترین مساله ثبات اقتصاد یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم است. به گفته وی ثبات نرخ دلار نشانه خوبی برای فعالان اقتصادی کشور و تولیدکنندگان است. با این حال به گفته این اقتصاددان برای دیدن این دستاوردها در طولانی مدت باید شرایطی دیگر از جمله کاهش نرخ بهره بانکی و بدهی دولت نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا این ثبات اقتصادی تاثیرگذار شود. در واقع به گفته این اقتصاددان برای تاثیرگذاری بیشتر ثبات اقتصادی باید همه شاخص ها از جمله شاخص بدهی نیز ثابت باشد.

 
سوری در پایان با اشاره به اینکه ریشه مشکلات اقتصادی کشور ریشه ای به درازای دولت های گذشته دارد می گوید: این مشکلات در دولت نهم و دهم به اوج خود رسید. به گفته وی راه حل اصلی مشکلات اقتصادی کشور در رعایت انضباط پولی و مالی بر می گردد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا