گزارش روز؛

مثبت شدن بازار درپی اتمام فروش های آخر سال

مثبت شدن بازار درپی اتمام فروش های آخر سال

گروه های فلزی و معدنی شروعی مثبت و پرتقاضا داشتند به طوریکه که نمادهای فباهنر، کبافق، فرآور، فجر، کیمیا، کاما، میدکو و فلوله با صف خرید مواجه شدند اما در ادامه بازار با تعادل بیشتر و حتی نوسانات منفی به کار خود پایان دادند. در بازارهای جهانی همزمان با کاهش جزئی ایندکس دلار، شاهد رشد مطلوب قیمت کامودیتی ها طی دوشنبه و تثبیت قیمت ها در بازارهای بین المللی طی سه شنبه بودیم.

 

شروع مثبت گروه خودرویی به لیدری نماد خساپا و صف های خرید نمادهای خفنر و خموتور را در حالی نظاره گر بودیم که افزایش تقاضا در اکثر گروه ها و در نتیجه مثبت شدن کل بازار محسوس بود و در ادامه نمادهای ختوقا، خرینگ، خزر، خاهن و خمهر نیز به جمع صف خریدهای گروه قطعه ساز پیوستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، در کل در دادوستدهای امروز، مثبت شدن بازار در پی اتمام فروش های آخر سال فعالین بازار بخصوص حقوقی ها قابل توجه بود. 70 درصد سهام فنرسازی خاور از طرف شرکت ایران خودرو به وکالت از شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو به صورت یکجا، نقد و یا اقساطی به قیمت پایه هر سهم 4،772 ریال عرضه و فروخته شد همچنین 26 درصد از شرکت تولید محور خودرو از طرف شرکت ایران خودرو دیزل به صورت یکجا، نقد و یا اقساطی به قیمت پایه هر سهم 4،045 ریال عرضه و آن نیز فروخته شد.

ظاهرا این بلوک ها توسط ایران خودرو و زیرمجموعه های آن خریداری شده است. در گروه حمل و نقل نماد حتوکا همچنان صف فروش بود، نمادهای حکشتی، حسیر و حریل نیز منفی و نمادهای حفارس، حسینا و حپترو مثبت دنبال شدند.

گروه های بانکی به لیدری نماد وبملت معاملاتی متعادل و مثبت را پشت سرگذاشتند اما در گروه بیمه ای نماد دانا پس از عرضه صف خرید و رشد حدود 20 درصدی در کوتاه مدت، متعادل شد، نماد بپاس همچنان در کنار نماد ما با صف خرید مواجه بود و نمادهای آسیا و ملت با معاملاتی منفی همراه بودند. در گروه سرمایه گذاری، نماد ونیکی صف فروش، نمادهای وصندوق، وبانک، وبوعلی و وسپه منفی و نمادهای وگستر، سدبیر، وبیمه و وصنا صف خرید دنبال شدند. در گروه لیزینگی نمادهای ولیز و ولساپا صف خرید و پرتقاضا، نماد وایران منفی، پرعرضه و صف فروش و مابقی متعادل و مثبت سپری شدند همچنین 64 درصد سهام شرکت لیزینگ خودرو غدیر از طرف شرکت ایران خودرو دیزل به صورت یکجا، نقد و یا اقساطی به قیمت پایه هر سهم 1،940 ریال عرضه و معامله شد. ظاهرا این بلوک نیز توسط ایران خودرو و زیر مجموعه های آن خریداری شده است. وزیر اقتصاد اتحادیه اروپا، اعلام کرد مخالفت خود را با سیاست‌های جدید اقتصادی آمریکا در اجلاس G20 اعلام می‌کند. اعمال تعرفه های گمرکی 20 درصدی برای کالاهای وارداتی به آمریکا و اعمال تعرفه های گمرکی بیشتر به بهانه‌های مختلف برای کالاهای وارداتی از کشورهایی نظیر مکزیک و چین از جمله این سیاست ها است. قرار است وزیر اقتصاد اتحادیه اروپا،این اظهارات را به عنوان ‌موضع تمام اعضای این اتحادیه در اجلاس گروه 20 که طی هفته جاری در آلمان برگزار خواهد شد مطرح کند.

درگروه شیمیایی که با معاملاتی اکثرا متعادل و مثبت مواجه شدیم، دادوستدهای پرحجم و عرضه مکرر صف خرید نماد زاگرس قابل توجه بود این در حالی بود که حقوقی و سهامدار عمده شرکت ( گروه گسترش نفت وگازپارسیان) دیروز فروشنده حدود 10 میلیون سهمی آن بود موضوعی که احتمالا امروز نیز تکرار شد. اما نماد شپلی پس از جمع آوری مکرر صف فروش، مثبت و صف خرید شد که از تهی بودن از فروشنده با توجه به ریزش بالای قیمت آن حکایت داشت. نماد شپترو پس از اعلام پیش بینی درآمد و توضیحات مربوطه با افت 2 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت  نماد شلعاب با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد و نماد شزنگ جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام در پایان معاملات امروز متوقف گردید. در آنسو و در گروه پالایشگاهی که با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شدند شاهد تشکیل صف خرید نمادهای شراز، شاوان، شتران و شبریز بودیم.

گروه های فلزی و معدنی شروعی مثبت و پرتقاضا داشتند به طوریکه که نمادهای فباهنر، کبافق، فرآور، فجر، کیمیا، کاما، میدکو و فلوله با صف خرید مواجه شدند اما در ادامه بازار با تعادل بیشتر و حتی نوسانات منفی به کار خود پایان دادند. در بازارهای جهانی همزمان با کاهش جزئی ایندکس دلار، شاهد رشد مطلوب قیمت کامودیتی ها طی دوشنبه و تثبیت قیمت ها در  بازارهای بین المللی طی سه شنبه بودیم. طبق تازه ترین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) میزان تولید معادن مس جهان از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه نوامبر 2016، به حدود 18 میلیون و 364 هزار و 600 تن رسید. این رقم در مدت مشابه سال 2015 میلادی، 17 میلیون و 462 هزار و 100 تن بود و به این ترتیب، در این دوره افزایش 5 درصدی تولید معادن مس جهان را شاهد بودیم

گروه های ساختمانی و سیمانی همسو با جو مثبت بازار اکثرا مثبت دنبال شدند اما نمادهای وآذر، سهرمز، سبجنو، سفارس، سبزوا، ثعمرا، ثفارس، ثالوند و سرود از اقبال بیشتری برخوردار بودند و با صف خرید مواجه شدند.

درگروه های ماشین آلات، تجهیزاتی، برقی و گروه های وابسته که اکثرا معاملاتی متعادل و مثبت داشتند، معاملات منفی و صف فروش نماد فاراک علیرغم جو مثبت بازار، ریزش قیمت سهم در روز بازگشایی، ریزش قیمت آن در هفته های قبل از توقف، قرار داشتن در سطوح حمایتی و در نهایت انتشار اخبار مثبت شرکت قابل توجه توجه بود. در گروه های مذکور خصدار، رتکو، بکهنوج، فلامی، بالبر، دماوند، بسویچ، لسرما و بالاس از اقبال بالاتر و رشد قیمتی بیشتری برخوردار بودند.

گروه های بنیادی محور دارویی و آی تی همسو با جو مثبت بازار اکثرا معاملاتی پرتقاضا و مثبت را تجربه کردند در این بین نمادهای آپ، اپرداز، دسبحان، دتولید و دپارس از اقبال بیشتری برخوردار بودند و صف خرید شدند.

وبشهر و غدام نمادهای صف فروش و غالبر و غگرجی معدود نمادهای منفی گروه غذایی بودند و سایر هم گروهی ها مثبت و پرتقاضا دنبال شدند تا جایی که نمادهای غدیس، غمارگ، غشصفا، غشهد و غگلستا صف خرید را نیز تجربه کردند همچنین نماد زمگسا پس از برگزاری مجمع فوق العاده انتخاب اعضاء هیئت مدیره متعادل مورد بازگشایی قرار گرفت.

در پایان معاملات نماد واتی جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه تصویب صورتهای مالی، شرکتهای سرود، بترانس و ومعادن جهت برگزاری مجمع فوق العاده تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد جهت برگزاری مجمع فوق العاده تصمیم گیری در خصوص اصلاح اساسنامه متوقف خواهند شد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از جو مثبت اکثر گروه ها بخصوص معاملات مثبت نمادهای ومعادن و شتران با رشد حدود 307 واحدی به ارتفاع 76,639 رسید که در این بین نمادهای خودرو و ونیکی بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا