امروز در بازارهای جهانی رخ داد؛

صعود دسته جمعی بازارهای کالایی

صعود دسته جمعی بازارهای کالایی

امروز یکی از بهترین روزهای ماه مارس برای بازارهای کالایی به شمار می رود، به طوری که شاخص های بازارهای کالا و سرمایه روندی رو به رشد را تجربه کردند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به این ترتیب در بازارهای شرق آسیا همچون بورس شانگهای ۰.۴درصد، توکیو ۰.۱۱درصد، کره جنوبی ۱.۱۲ درصد افزایش را تجربه کردند که البته عملکرد مثبت شاخص بورس آمریکا طی جمعه گذ شته نیز (داجونز ۰.۲۱درصد) نوید یک هفته خوب را برای سرمایه گذاران داشته است.

دلار نیز در تداوم روند کاهشی روز جمعه  و با کمرنگ شدن تورم در آمریکا، امروز ۰.۳۵درصد ارزان شده و به ۱۰۱.۰۳ رسیده و زمینه را برای رشد مطلوب قیمت کامودیتی ها بخصوص فلزات اساسی فراهم کرده است (نیکل ۱.۷۶درصد، روی۱.۱درصد افزایش نقره ۰.۸۶درصد طلا۰.۴۵درصد، آلومینیم ۰.۳۵درصد رشد را تجربه کرد

مس هم در این روز شاهد رشد قیمت بوده و ۴۲دلار گران شده است (۰.۷۳درصد رشد).

بر اساس آمارهای موجود نگرانی از عرضه جهانی مس در بخش معدن رو به افزایش است. جمعه گذشته معدنکاران بزرگترین معدن مس پرو بنام CerroVerde در اعتراض به شرایط بد حقوق اعتصاب کردند و عرضه ماهانه ۴۰ هزار تن مس دنیا را با خطر توقف مواجه ساختند که عامل تقویت بازار امروز است!

همچنین روی با نوسانات رو به بالا مشخصا برنده بازار امروز بوده و از رشد ۳۰ دلاری قیمت برخوردار است (۱.۱درصد رشد) بر خلاف مس که شاهد رشد ۶۶% موجودی انبارهای LME در هفته گذشته بود، موجودی روی همچنان روند کاهشی را طی نمود و ۱درصد کاهش داشت که نشان از تداوم کمبود عرضه در بازار است.

همچنین فولاد نیز رو به بالا بوده  و رشد ۲.۸درصدی را تا کنون به ثبت رسانده است.  طبق پیشبینی های صورت گرفته شاهد رشد تقاضا و قیمت (میلگرد بورس شانگهای) در معاملات امروز خواهیم بود.  

این در شرایطی است که  هفته گذشته شاهد افت ۹.۴درصدی موجودی انبارهای فولاد چین بودیم که نشان از رشد تقاضای فیزیکی بازار چین داشته و خبر خوبی برای فعالان بازار است .

سنگآهن نیز که چسبندگی خوبی به قیمت فولاد دارد، شاهد رشد ۱.۲۹درصدی قیمت در بورس دالیان بوده و اندکی از فشار موجودی بالا در بنادر چین رها شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا