سرمایه‌گذاری در ایران تحت تاثیر رفع مشکلات بانکی انجام می‌شود

بررسی ظرفیت‌های معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی

بررسی ظرفیت‌های معدنی ایران از سوی هیات ژاپنی

گروه معادن - نشست رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با هیات تجاری ژاپن در محل این سازمان برگزار شد و در آن طرفین ضمن آشنایی با سازمان نظام مهندسی معدن ایران و همچنین ارائه اطلاعاتی از معادن کشور، به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش ماین نیوز، گفته می‌شود دلیل اصلی حضور این هیات ژاپنی متشکل از نمایندگان شرکت‌های خصوصی این کشور، بررسی زیرساخت‌های بخش معدن ایران، سایت‌های معدنی و همچنین ظرفیت‌های صنایع معدنی ایران بوده و آنها با دیدن ظرفیت‌های معدنی ایران امیدوار به همکاری مشترک با ما شدند اما در این میان همکاری مشترک بین ایران و ژاپن تحت‌تاثیر تحریم‌ها و شرایط آینده ایران از سوی کشورهای ابرقدرت همچون امریکا قرار دارد. (ژاپنی‌ها موضوع انتقال پول و همچنین تحریم‌ها را از عوامل مهم برای حضور خود در ایران می‌دانند و همین موضوع حضور آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد).


استفاده از دانش فنی روز
سازمان نظام مهندسی معدن به دلیل نقش مهم حوزه معدن به منظور ایجاد فضای امن برای فعالیت‌های معدنی می‌تواند به جهت ارتقای سطح کارشناسان خود از نظر فنی و مهندسی با کشورهای صاحب دانش و فناوری وارد همکاری شود. به همین دلیل نادعلی اسماعیلی‌دهج، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در جلسه با هیات ژاپنی به معرفی این سازمان پرداخت و گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران یک سازمان فنی است که در تمامی استان‌ها نمایندگی دارد و تمام امور فنی مربوط به معادن که در کشور انجام می‌شود با نظارت یکی از کارشناسان این سازمان به‌عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به گفته وی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران که پنجمین دوره از فعالیت آن مدتی است آغاز شده، ۳۶هزار عضو متشکل از مهندسان معدن، متالورژی، استخراج، بهره‌بردار و زمین‌شناس را در اختیار دارد. این افراد دارای درجه‌های مختلف ۱، ۲ و ۳ هستند و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید صلاحیت شده‌اند. رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه صحبت‌هایش به همکاری مشترک ایران و ژاپن پرداخت و گفت: در قانون نظام مهندسی معدن ایران آمده که در صورت ایجاد روابط برای انجام همکاری مشترک بین ایران و دیگر کشورها، باید کارشناسان خارجی به عضویت سازمان نظام مهندسی معدن ایران درآمده و پس از درجه‌بندی، گزارش‌های ارائه شده از سوی آنها مورد قبول و پذیرش قرار می‌گیرد.


ایران امن‌ترین کشور منطقه
اسماعیلی‌دهج، درباره وضعیت معادن ایران نیز توضیحاتی به هیات ژاپنی ارائه کرد و گفت: ایران تمام شرایط مورد نظر برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را داراست. وسعت معادن ایران و فراوانی ذخایر معدنی، نیروی انسانی و داشتن انرژی ارزان از مزایای ایران است که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از آن استفاده کنند زیرا کمتر کشوری در جهان وجود دارد که تمام موارد یادشده را با هم در اختیار داشته باشد. وی افزود: وجود امنیت در کشور، ایران را یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه کرده است و این موضوع باعث شده که سرمایه‌گذاران آسوده‌خاطر برای حضور در ایران تصمیم‌گیری کنند. به گفته اسماعیلی دهج، تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران کشور، آماده و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای صاحب فناوری هستند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. در واقع ایران آماده سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای دوست و صاحب سرمایه همچون ژاپن است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به پیشینه فعالیت طولانی خود در حوزه معدن گفت: ایران برای کشف مواد معدنی کشوری بکر است زیرا معادنی که تا به امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند بیشتر از ذخایری بودند که رخنمون سطحی داشته و از ذخایر عیار بالایی برخوردار بودند. وی معتقد است ایران باید به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای صاحب فناوری و سرمایه‌گذار برای معدنکاری بزرگ مقیاس به جهت برداشت ذخایر معدنی کم عیار باشد. وی با اشاره به اینکه ایران به یک کشور نفتی مشهور است در ادامه گفت: ایران در حال توسعه است و این معادن هستند که چرخ صنعت را به حرکت در می‌آورند. به گفته اسماعیلی دهج، سازمان نظام مهندسی معدن ایران آماده همکاری مشترک با ژاپن در حوزه معدن و تبادل اطلاعات با آنهاست.


آموزش؛ وظیفه اصلی سازمان
مهرداد شکوهی‌رازی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران نیز که در این جلسه حضور داشت در زمینه عمده فعالیت‌های این بخش گفت: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن، آموزش تکمیلی به اعضای این سازمان است و هرکدام از این اعضا در صورت تمایل به گرفتن ارتقا باید در آزمون این سازمان شرکت کنند. به گفته وی، ارائه گواهینامه آموزشی جزو برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن است. در واقع هدف از این کار پرورش اشخاص صاحب صلاحیت است. در این زمینه پیروی از یک سیستم تعریف شده مانند جورک استرالیا و آشنایی اعضای این سازمان با این سیستم در برنامه سازمان تعریف شده است. شکوهی رازی در ادامه به تنوع مواد معدنی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: ایران با برخورداری از ذخایر متنوع معدنی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی فراوانی را در خود جای داده است. همچنین برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده و انرژی ارزان از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در ایران است. به گفته وی، قیمت انرژی در ایران یک دهم قیمت بین‌المللی است. از طرفی وجود امنیت برای سرمایه‌گذاری از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی (مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی است) حضور سرمایه‌گذاران در ایران را آسان‌تر می‌کند. همچنین بر اساس قانون اگر شرکت‌ها و اشخاص خارجی نسبت به ثبت یک شرکت با هویت ایرانی اقدام کنند می‌توانند تا ۱۰۰درصد سهام شرکت را به مالکیت خود درآورند. شکوهی رازی در پایان با اشاره به اینکه معادن ایران نیازمند فناوری و سرمایه هستند خطاب به هیات ژاپنی گفت: ایران فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.


بازدید از معادن بزرگ ایران
بر اساس اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی هیات ژاپنی، این هیات در سفر خود به ایران با مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو و عبدالمجید شریفی رییس شرکت ملی فولاد دیدار کرد و در ادامه با سفر به بندرعباس از اسکله شهید حقانی و مجتمع فولادبندرعباس و همچنین از معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و مس سرچشمه دیدن کرد. همچنین دیدار با اسدالله کشاورز مدیرکل اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت و اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران از دیگر برنامه‌های آنها بود. در واقع برنامه این گروه، پژوهش و بررسی سرمایه‌گذاری برای توسعه معادن ایران است. در این جلسه سادوهیرو میزوکامی نماینده وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در زمینه بازدیدهای انجام شده از معادن ایران با ابراز خوشحالی از سفر به ایران گفت: در این سفر از سازمان‌های مختلف فعال در حوزه معدن بازدید کردیم. همچنین برای نخستین‌بار سایت‌های معدنی ایران را مشاهده کردیم و با دیدن فناوری‌های بالای موجود در معادن و تکنیک‌های فنی که در آنجا به کار گرفته شده بود بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفتیم. وی درباره اینکه تا چه اندازه می‌توان همکاری مشترک بین ایران و ژاپن ایجاد کرد نیز اینگونه پاسخ داد: از آنجایی‌که ظرفیت خوبی برای کار در ایران وجود دارد آژانس معدن jog mec از ماه آوریل با شرکت nishko که یک شرکت فعال در حوزه مس در ایران است ارتباطاتی برقرار و با این شرکت گفت‌وگوی خود را آغاز کرده تا بتواند همکاری مشترک خود را آغاز کند. همواره فرآوری ماده معدنی مس با چالش‌هایی روبه‌رو است و آن‌هم بحث پساب‌ها و موادی است که بعد از استحصال سنگ مس باقی می‌ماند. وی درباره اینکه آیا ژاپنی‌ها فناوری ویژه‌ای برای جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی و معدنکاری سبز دارند نیز اظهار کرد: در بازدیدی که از معدن مس سرچشمه داشتیم متوجه شدیم گازهای حاصل از تولید در هوا پخش می‌شود. در اینجا می‌توان از فناوری ژاپنی که برای محیط‌زیست طراحی شده استفاده کرد تا تولید این گازها کم شود. در واقع امکان همکاری ایران و ژاپن برای استفاده از فناوری‌های مورد نیاز برای رعایت مسائل زیست‌محیطی وجود دارد.


مشکلات بانکی برطرف شود
سادوهیرو میزوکامی درباره اینکه آیا ضمن بازدید از معادن جنوب کشور به توافقاتی برای همکاری مشترک با آنها رسیده‌اند یا نه نیز اینگونه پاسخ داد: در بازدیدهایی که از مس سرچشمه و گل‌گهر داشتیم متوجه ظرفیت بالای این معادن شدیم اما اینکه سرمایه‌گذاری یا همکاری مشترکی ایجاد شود منوط به تصمیم شرکت‌های خصوصی است؛ اما نکته مهم در این زمینه، تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا برای ایران ازجمله نقل و انتقال پول بین شرکت‌هاست که در تصمیم‌گیری شرکت‌های ژاپنی برای حضور در ایران اثرگذار است.

بنابراین باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.
وی درباره هدف اصلی حضور این شرکت ژاپنی در ایران نیز گفت: هدف این سفر به‌دست آوردن اطلاعات از زیرساخت‌های معدنی و سایت‌های معدنی ایران، مشاهده ظرفیت‌های معدنی ایران و ارزیابی آنها و به‌دست آوردن اطلاعات درباره صنایع معدنی ایران بود که انجام شد. وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای معدنی ایران می‌توان امیدوار بود در آینده با برطرف شدن مشکلات حاصل از تحریم‌ها احتمال همکاری ایران و ژاپن افزایش یابد. چنانچه گفته شد آژانس jogmec همکاری خود را با nishko، آغاز و پژوهش مشترک خود را با این شرکت شروع کرده است. به گفته نماینده وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، در عین حال دولت ژاپن و سیستم بانکی این کشور قرار است ۱۰میلیارد دلار تسهیلات در اختیار شرکت‌های ژاپنی قرار دهند تا بتوانند در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. یکی از این انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌تواند معدن باشد و حتی بخشی از این سرمایه‌گذاری از طریق این شرکت‌ها در بخش معدن ایران انجام شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا