وزیر صنعت اطلاع کاملی از پروژه معدن فسفات چرام ندارد

وزیر صنعت اطلاع کاملی از پروژه معدن فسفات چرام ندارد

گروه معادن - نماینده کهگیلویه‌بزرگ در مجلس با اظهار تاسف از اظهار نظر نادرست کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت‌یازدهم در ارتباط با معدن فسفات شهرستان چرام در حوزه انتخابیه خود، اظهارداشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت از وضعیت معدن فسفات چرام اطلاع کاملی ندارد.

به گزارش ماین نیوز، " عدل هاشمی‌پور "در پاسخ گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم اطلاع کافی از جزئیات معدن فسفات چرام بعنوان یکی از مهمترین معادن فسفات خاورمیانه ندارد و بزودی نشست ویژه ای با ایشان در تهران خواهیم داشت.

وی با انتقاد از نظریه کارشناسان این وزارتخانه ، نظریه آنان در ارتباط با معدن فسفات چرام را نادرست خواند و تصریح کرد: متاسفانه این کارشناسان نظر نادرستی داشته‌اند و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از جزئیات این پروژه اطلاع کاملی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم شورای اسلامی افزود: "مهندس نعمت‌زاده" نمی‌داند که مطالعات و امکان سنجی‌ها راجع به معدن فسفات چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته و تنها به نظریه نادرست کارشناسان این وازرتخانه اکتفاء کرده است.

هاشمی‌پور با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف معدن فسفات چرام از شعارهای انتخاباتی ما بوده است، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک، پیگیری‌های لازم باهدف تعیین تکلیف نهایی پروژه معدن فسفات چرام انجام خوهد گرفت.

وی‌گفت: بیش از 40 سال است که معدن فسفات چرام در بلاتکلیفی بسر می‌برد و به مردم این حوزه قول داده و می دهم که در آینده نزدیک، سرانجام این پروژه را صادقانه با مردم در میان می گذاریم تا از بلاتکلیفی 40 ساله بیرون بیایند.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی از وجود تفاهم نامه با سازمان اقتصادی کوثر و دستور ویژه " شهیدی محلاتی " معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور برای انجام عملیات اجرایی در معدن فسفات چرام خبرداد.

هاشمی‌پور افزود: آقای "شهیدی محلاتی" معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور دستور ویژه برای انجام عملیات اجرایی پروژه معدن فسفات چرام را صادر کرده و مدارک آن هم موجود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم تاکید کرد که معدن فسفات چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد توجیه اقتصادی ندارد و همانند گذشته، کار اکتشاف ، استخراج و اشتغال‌زایی آن باید بر زمین بماند.

" محمدرضا نعمت زاده" در حاشیه سفر یک روزه معاون اول رئیس‌جمهوری به یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، در پاسخ به این سئوال که نماینده کهگیلویه بزرگ از شانه خالی کردن سازمان اقتصادی کوثر از سرمایه‌گذاری در معدن فسفات چرام این استان بعنوان یکی از مهمترین معادن فسفات خاورمیانه اظهار نارضایتی کرده است، ارزیابی شما در این ارتباط چیست؟ خاطرنشان کرد: مطالعات کارشناسان وزارت صنعت و معدن نشان می دهد که این معدن توجیه اقتصادی ندارد.

وی سرمایه‌گذاری در معدن فسفات چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد را به صرفه ندانست و تاکید کرد که مطالعات وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که این معدن توجیه اقتصادی ندارد.

معدن فسفات چرام تنها یکی از منابع عظیم زیرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در محدوده شهرستان تازه تأسیس چرام واقع شده و در سال‌های اخیر امید به این معدن برای نجات منطقه از باتلاق بیکاری و مهاجرت دو چندان شده است.

راه اندازی معادن فسفات و بوکسیت چرام بارها وعده مسئولان و نمایندگان استان بوده است و قرار بود سال‌ها پیش چرخ تولید و اشتغال را در این استان بچرخاند و به عنوان یکی از قطب‌های معدنی استان در کنار نفت به عنوان دومین سرمایه مهم زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد به توسعه این استان کمک کند.

بارها مسئولان زمان‌های مختلفی را برای راه‌اندازی معدن فسفات چرام وعده‌ داده‌اند و اگر قرار بر وعده آنان بود باید این معدن سال‌ها پیش به بهره‌برداری می‌رسید اما امروز هنوز چشم امید نه تنها جوانان بیکار چرام که خیل عظیم بیکاران کهگیلویه بزرگ به رگه‌های فسفات و بوکسیت مدفون شده در خاک چرام است ولی این معدن همچنان درگیر و دار تأیید و تکذیب‌های تغییر سرمایه‌گذار و مانند آن گیر کرده و از زیر خاک بیرون نمی‌آید.

معدن فسفات چرام با هدف اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی پس از ۲۵ سال که گواهی کشف آن صادر شد هنوز در رویای بهره‌برداری شب را به روز و روز را به شب می‌رساند و این در حالی است که بسیاری از جوانان چرام در جستجوی کار هستند.

در آخرین مطالعات به عمل آمده، برآورد معدن فسفات چرام 80 میلیون تن با عیار 8.5 تا 9 درصد است و به گفته کارشناسان این معدن از نظر میزان ذخیره و عیار بالا در کشور منحصر به فرد است.

ارز آوری و سود دهی بالای این طرح اقتصادی و تولیدی و برگشت سریع سرمایه از دیگر مزیت‌های این پروژه است.

معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات کشور محسوب می‌شود که تاکنون هیچ بهره برداری از آن صورت نگرفته است. عملیات اکتشافی این معدن در سال 1349 آغاز شد و در سال 1372 به پایان رسید.

براساس طرح یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در این معدن، در صورت بهره‌برداری از این معدن برای 890 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا