توسعه اقتصادی بورکینافاسو به مدد معادن

توسعه اقتصادی بورکینافاسو به مدد معادن

گروه معادن - دولت بورکینافاسو به‌دنبال اجرای برنامه‌های گسترش رفته و به استفاده از ثروت نهفته در معادن طبیعی این کشور می‌اندیشد.

به گزارش ماین نیوز، منگنز و فسفر بخشی از ذخایر و منابع معدنی است که در اعماق زمین در بورکینافاسو یافت می‌شود؛ کشوری محصور در خشکی و در غرب قاره افریقا و جنوب صحرای افریقا که دشت‌های پهناور آن پوشش گیاهی مناسب ندارد و ارتفاع فلات‌های آن به ۵۰۰ متر می‌رسد.

صنعت معدن، رکن مهمی در اقتصاد این کشور به شمار می‌آید و دولت اعلام کرده تصمیم دارد با پیش گرفتن برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی کاری کند که مردم بیشتری از این ثروت بهره ببرند. در حال حاضر معدن طلای «باگاسی» در غرب بورکینافاسو، یکی از ۸ معدن طلای این کشور است که شرکت «راکس گولد» کار استخراج طلای آن را انجام می‌دهد و سالانه ۳ تن طلا از این معدن استخراج می‌کند. پل کباتیه‌با، نخست‌وزیر بورکینافاسو می‌گوید دولت به اهمیت برنامه‌های راهبردی مربوط به تولید و صادرات در حوزه صنعت معدن آگاه است و می‌افزاید: «در این بخش نیاز به رقابت داریم و قوانین مربوط به استخراج طلا هم باید مورد توجه قرار بگیرند، به زیرساخت‌هایی که در صنعت استخراج طلا نیاز است مانند انرژی برق و راهسازی نیز باید توجه شود.

تمام زیرساخت‌های مورد نیاز، باید برای فضای کسب و کار مناسب باشد. دولت من روی این مسئله کار می‌کند. » علاوه بر طلا، در معادن بورکینافاسو، منگنز، روی و فسفر هم یافت می‌شود که در صورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مربوط به استخراج این مواد، فرصت‌های شغلی زیادی می‌توان ایجاد کرد. مقامات معدنی این کشور از ظرفیت ۱۷هزار فرصت جدید شغلی می‌گویند هر چند در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از مردم این کشور به طور غیررسمی به استخراج طلا از ذخایر معدنی مشغولند. مومونی سِره، رییس موسسه آموزش استخراج از معادن در پایتخت بورکینافاسو است که در آن کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان معدنی آموزش می‌بینند، او که دوره دو سال‌های را در ایالات متحده امریکا در این‌باره گذرانده است، بر ضرورت آموزش در این حوزه تاکید می‌کند و می‌گوید: «در صورت توسعه بخش معادن در بورکینافاسو مجبوریم از متخصصان مهاجر در این حوزه استفاده کنیم و افراد محلی متخصص در این صنعت نداریم.

در نتیجه باید افراد محلی را آموزش بدهیم تا آنها پس از کسب مهارت‌های مورد نیاز، در بخش معدن استخدام و مشغول به کار بشوند تا دغدغه دولت در راستای بهره‌گیری از ثروت نهفته در معادن طبیعی در بورکینافاسو و عملیاتی شدن برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی او در این کشور نیز اجرایی شود. هدیتزاتو کولی‌بالی، وزیر اقتصاد بورکینافاسو درباره لزوم این برنامه می‌گوید: «صنعت معدن برای اقتصاد بورکینافاسو نویدبخش روزهای پررونق است. ایده اصلی ما این است که مردم بتوانند تاثیر مزیت نسبی این حوزه برای کشور را احساس کنند. مقامات دولتی می‌گویند در چند سال گذشته، طلا تبدیل به نخستین محصول صادراتی بورکینافاسو شده و درآمد حاصل از صادرات طلای این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی)، معادل ۲۵۵میلیون یورو گزارش شد.

در روستاهای اطراف معدن طلای «باگاسی» اقتصاد محلی رو به رونق است و فرصت‌های شغلی بیشتری برای مردم ایجاد شده است. ماکورا از محلی‌های منطقه که در این محل، غذای آماده می‌فروشد به یورونیوز می‌گوید قبل از راه‌اندازی معدن در این روستا هیچ چیز نبود اما الان وضع مالی‌شان کمی نسبت به قبل بهتر شده است. بورکینافاسو به‌دنبال بالابردن سطح رفاه مردم است و هدف برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت این است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) رشد اقتصادی را هر سال ۸درصد بالا ببرد. چنین طرحی برای کشوری با ویژگی‌های بورکینافاسو چشم‌انداز بلندپروازانه‌ای به‌شمار می‌آید. تولید ناخالص داخلی این کشور ۵/۱۷میلیارد دلار است و ۵میلیون نفر از جمعیت ۱۳میلیونی آن نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند، نرخ بیکاری در این کشور ۷۷درصد است و هر ساله تعداد زیادی از مردان این کشور برای کار به کشورهای همسایه می‌روند. ۴۶/۴درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

از دیگر اقلام معدنی که در بورکینافاسو تولید می‌شود، می‌توان به سیمان، دولمیت، گرانیت، مرمر، سنگ فسفات و نمک اشاره کرد. بکارگیری کودکان در استخراج طلا پدیده‌ای رایج در این کشور است. از سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) تاکنون شرکت‌های زیادی از استرالیا، انگلیس و کانادا به دنبال ذخایر طلا در بورکینافاسو بوده‌اند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا