باید قوانین موازی در راستای بهبود کیفیت رفع شود

باید قوانین موازی در راستای بهبود کیفیت رفع شود

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت:‌ باید یک هماهنگ کننده و سازمان مسؤول برای موضوع کیفیت وجود داشته باشد و قوانین موازی رفع شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) نیره پیروزبخت در مراسم روز ملی کیفیت با بیان اینکه بحث استاندارد و کیفیت متفاوت است افزود: به این خاطر است که دو مناسبت روز جهانی استاندارد و روز ملی کیفیت وجود دارد و ما باید برای هر دوی این مفاهیم برنامه ریزی‌های خاص خودش را داشته باشیم و با مولفه های مربوط به این دو حوزه هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین مراسم جایزه ملی کیفیت گفت: در این مراسم سازمان‌ها ، دستگاه‌ها و بنیادها مورد بررسی قرار گرفتند و طبق مدل INQA ارزیابی شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص مدل‌های موجود برای بررسی کیفیت اظهار کرد: پیش از این مدل EFQM در عرصه بین‌المللی مطرح بود. اما کشورهایی که این مدل را مدنظر داشتند از سطوح ابتدایی گذشته بودند. بنابراین ما با توجه به اهمیت کیفیت محصول در کشور به طراحی مدل جدیدی پرداختیم که در چند سال اخیر از این مدل پیروی می‌شود.

پیروز بخت نقش استاندارد را بررسی ویژگی محصول در مرحله اول دانست و بیان کرد: در حال حاضر مفهوم کیفیت در کشور ما گمشده است. اما ما باید با توجه به سیاست‌های برنامه ششم که رهبر معظم انقلاب هم در قالب تنظیم و تدوین نظام استاندارد سازی و مدیریت کیفیت به آن پرداخته‌اند با بررسی همه جانبه به آن توجه ویژه داشته باشیم .

وی با بیان اینکه کیفیت تنها وظیفه سازمان‌ها نیست ، ادامه داد: باید یک هماهنگ کننده و سازمان مسؤول برای این موضوع وجود داشته باشد و کیفیت باید توسط همه سازمان‌های درگیر رعایت شود.

پیروز بخت با تاکید بر بحث حقوق مصرف کننده اظهار کرد: وقتی ما با زنجیره تامین روبرو هسیم و کالا و خدمات به مردم عرضه می‌شود باید رضایت‌مندی کامل آن‌ها را در پی داشته باشد و آن‌ها به حق خود برسند.

رئیس سازمان ملی استاندارد به قوانین موازی و متداخل در مفهوم کیفیت اشاره کرد و گفت:‌ باید توجه خود را به کیفیت نشان دهیم اما این موضوع می تواند ضررهایی هم داشته‌باشد که ممکن است مفهوم کیفیت گم شود.

پیروز بخت با اشاره به سند راهبردی اظهار کرد: ما به عنوان پیشنهاد سند راهبردی ملی کیفیت را ارائه داده‌ایم و یکی از اهدافی که می‌خواهیم دنبال کنیم همین موضوع است تا شاهد موازی کاری و غفلت از محصول نباشیم.

وی در ادامه به مزایای سند راهبردی ملی کیفیت اشاره و بیان کرد: ایجاد فضای رقابتی بین سازمان‌ها و تشویق سازمان‌ها برای عملیات خود ارزیابی، شناخت نقاط ضعف و قوت،‌زمینه‌های بهبودپذیری، ایجاد زمینه های لازم برای کسب تجربه،‌ افزایش میزان رضایت مردم و اعتماد آن‌ها به عملکرد سازمان‌ها ، بهبود مستمر کیفیت و کم شدن هزینه‌های اجرای طرح‌ها از مزایای این راهکار است.

وی افزود: همچنین تدوین راهبردها، مدیریت پروژه، مدیریت زنجیره تامین سازوکارهای طراحی و تشویق سازمان های متقاضی بهره گیر از آخرین شیوه‌های مدیریت، خروج از رکود و وادار کردن مدیران سازمان به تحرک و تلاش و تعالی و بهبود اخلاقیات کارکنان از مزایای طرح های موجود است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه راه برای ما شناخته شده است وامیدوارم کم کم بتوانیم از شعار دادن خارج شویم و این برنامه طوری باشد که سازمان ملی استاندارد و سایر سازمان‌ها بتوانند تا پایان این برنامه بخشی از نیازها و مطالبات مردم را پاسخگو باشند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا