میزبانان بزرگترین عرضه اولیه مشخص شدند:

غول آرامکو در کدام بورس آرام می گیرد؟

غول آرامکو در کدام بورس آرام می گیرد؟

بازارهای عمیق و پرپتانسیل جهانی برای به دست آوردن این عرضه اولیه سر و دست می شکنند در حالی که بورس محلی سعودی، تداول، نیز یکی از منتخبین عرضه اولیه است.

 

 

عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو، غول انرژی سعودی، در سال آینده یکی از بزرگترین عرضه های اولیه دنیا قلمداد می شود. عرضه ای بزرگ تر از عرضه سهام علی بابای 25 میلیارد دلاری.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، بازارهای عمیق و پرپتانسیل جهانی برای به دست آوردن این عرضه اولیه سر و دست می شکنند در حالی که بورس محلی سعودی، تداول، نیز یکی از منتخبین عرضه اولیه است.

در حالی که بورس های نیویورک و لندن دو انتخاب اصلی این شرکت برای عرضه اولیه بین المللی سهام است، موقعیت دو بورس هنگ کنگ و توکیو نیز برای عرضه اولیه در حال بررسی است در حالی که بورس تورنتو و سنگاپور نیز از دیگر رقبا محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، این چهار رقیب قدرتمند، هر کدام بازار نقدینگی مختلفی دارند در حالی که قوانین و ملزومات هر یک برای عرضه اولیه متفاوت است .

بورس نیویورک

یکی از انتخاب های اصلی عرضه اولیه بورس نیویورک است. قبل از ملی شدن این شرکت سعودی در سال1980 میلادی، این شرکت انرژی توسط کنسرسیوم شرکت های نفتی آمریکا فعالیت می کرد. آرامکو در دهه 1980 میلادی با ساختار مدیریتی اکسون موبیل اداره می شد و توسط مدیران سعودی که در دانشگاه های آمریکا تحصیل کرده بودند مدیریت می شد.

اتور سانتوچی، یکی از مدیران ارشد شرکت گودوین در این خصوص اظهار داشت: بورس نیویورک یکی از اصلی ترین انتخاب ها برای عرضه اولیه است به این دلیل که این بورس از لحاظ تاریخی هم عمق بیشتری نسبت به رقبا دارد و هم حجم معاملات بیشتری نسبت به بقیه دارد.

اما شرکت آرامکو، به عنوان یک شرکت خارجی برای عرضه اولیه سهم باید یک سری قوانین را رعایت کرده و یک سری مدارک و ملزومات را به همراه داشته باشد. یکی از این ملزومات گزارش های مالی است که باید بر اساس خواسته بورس نیویورک و بر اساس قوانین مزبور باشد.

بورس لندن

عربستان سعودی بزرگترین مشتری لندن محسوب می شود و از اسب های مسابقه تا جت های جنگنده را از این کشور خریداری می کند. به این ترتیب به نظر می رسد بورس لندن، یکی از اصلی ترین انتخاب سعودی ها برای عرضه اولیه آرامکو باشد.

یکی از امتیازهای دیگر بورس لندن هم قوانین جدید سازمان نظارتی و حسابرسی در این کشور است. بر اساس قوانین جدید این سازمان بر شرکت های خارجی که تمایل به عرضه اولیه سهام خود در بورس لندن دارند، قوانین آسان تری را اعمال می کنند.

بورس هنگ کنگ

بورس هنگ کنگ به عنوان دروازه خرید و فروش سهام برای چین محسوب می شود و یک دروازه خرید بین دنیا و بورس های شانگهای و شن ژن به شمار می رود . دو بورس مهم چین، با مشتری های متفاوت و سلایق مختلف.

در این بین، بورس هنگ کنگ میزبان سه شرکت انرژی مهم در دنیا است که با استقبال خوبی در این بازار رو به رو هستند.

شرکت های پتروچاینا، سینوپک و شرکت ملی نفت فلات قاره چین  سه شرکت مهم نفتی و انرژی بورس هنگ کنگ هستند که سهامداران زیادی را شامل می شوند.

بورس توکیو

فرض عرضه اولیه شرکت آرامکو در بورس توکیو نیز برنامه های اقتصادی شینزو آبه (آبه نومیک) را با رشد بی نظیری همراه می کند.

اما عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس توکیو به عنوان بزرگترین بورس دنیا از لحاظ ارزش پس از بورس نیویورک و نزدک، می تواند اعتباری به یاد ماندنی را برای آرامکو رقم بزند.

در این میان، بورس توکیو شانس کمتری نسبت به بقیه رقبا دارد به این دلیل که شرکت های بین المللی اندکی برای عرضه، توکیو را انتخاب کرده اند. تنها 5 شرکت خارجی مهم در این بازار وارد شده اند .

یکی از موانع اصلی برای عرضه سهام شرکت های بین المللی در این بورس، مدارک و ملزومات حسابرسی و گزارشگری مالی به زبان این کشور و بر اساس قوانین ژاپنی است که سدی برای عرضه اولیه محسوب می شود .

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا