در هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغا‌‌لزا مطرح شد

عراقچی: موانع غیربرجامی موجب مشکلات در روابط بانکی بین المللی است/ گروسی: حلقه مفقوده تولید مدیریت است/ کواکبیان: نقش پررنگ کارآفرینان در تحق

عراقچی: موانع غیربرجامی موجب مشکلات در روابط بانکی بین المللی است/ گروسی: حلقه مفقوده تولید مدیریت است/ کواکبیان: نقش پررنگ کارآفرینان در تحق

- هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغا‌‌لزا با حضور سیدعباس عراقچی، علی صالحی، مصطفی کواکبیان و حسین گروسی در محل دائمی همایش های صدا و سیما برگزار شد. در این همایش از تعدادی از کارفرینان و مدیرات اشغال آفرین کشور تقدیر به عمل آمد. در این مراسم سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه با اشاره به دستاوردهای برجام در زمینه های مختلف با بیان اینکه تمامی تحریم ها برطرف شده گفت: موانع غیربرجامی موجب مشکلات در روابط بانکی بین المللی است.

اقتصاد ایران آنلاین- هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغا‌‌لزا با حضور سیدعباس عراقچی، علی صالحی، مصطفی کواکبیان و حسین گروسی در محل دائمی همایش های صدا و سیما برگزار شد. در این همایش از تعدادی از کارفرینان و مدیرات اشغال آفرین کشور تقدیر به عمل آمد. در این مراسم سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه با اشاره به دستاوردهای برجام در زمینه  های مختلف با بیان اینکه تمامی تحریم ها برطرف شده گفت: موانع غیربرجامی موجب مشکلات در روابط بانکی بین المللی است. 

 
برجام موجب رشد و بلوغ سیاسی کشور شد

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغا‌‌لزا که در محل همایش های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به تاثیر برجام در حوزه های مختلف کشور از برجام به عنوان عاملی برای رشد و بلوغ سیاسی کشور یاد کرد و با اشاره به تاثیر برجام در سیاست خارجی ایران گفت: برجام در حوزه سیاست خارجی کشور توانست چهره ایران را در جهان تغییر دهد. 


عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 با بیان اینکه قبل از برجام ایران از طرف شورای امنیت به عنوان عاملی برای تهدید علیه صلح و امنیت جهان بود مطرح بود گفت:  لغو تحریم ها برنامه هسته ای ایران را از ممنوعه به مشروع تبدیل کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران به عنوان بازیگر خردمند در عرصه بین المللی است گفت: تغییر چهره ایران در جهان باعث شده که نه تنها از برقراری ارتباط با ایران منع نمی شوند بلکه حتی توصیه می شود که در برنامه هسته ای صلح آمیز با ایران نیز همکاری کنند. 

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه با اشاره به اینکه برنامه هتسه ای ایران با قوت در حال ادامه دادن است در خصوص تاثیر لغو تحریم ها بر اقتصاد کشور گفت: در این باره صحبت های زیادی شده که برجام ناموفق بوده است. برای پاسخ به این موضوع ابتدا باید بررسی شود که از برجام چه انتظاری داشته ایم. در برجام تمام تحریم های هسته ای ایران باید لغو می شدند که این اتفاق افتاده است.  به گفته وی ما در ده سال گذشته تحریم های کمر شکن و فلج کننده ای در حوزه های مختلف داشتیم که یکی از این تحریم ها مربوط به تحریم های هسته ای کشور بوده است که همگی برداشته شده است.


 سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه در حال حاضر بعد از لغو تحریم ها هیچ وزارتخانه ای نیست که بگوید تحریم مرتبط با وزارتخانه اش برداشته نشده گفت: نباید از برجام توقع شکوفایی در کشور را داشت. کار برجام برطرف شدن موانع بوده است نه شکوفایی اقتصاد. عراقچی با بیان اینکه شکوفایی اقتصاد کشور وظیفه سایر وزارتخانه های و دستگاه های مربوطه است گفت: برجام باید موانع را بر می داشت تا وزارتخانه ها بتوانند حرکت کنند. به گفته وی برجام باید موانع خرید هواپیما، فروش نفت و کشتی ها و بانک ها را بر می داشت که خوشبختانه همه این موانع برداشته شده است. البته همچنان مشکلاتی وجود دارد که ریشه در مشکلات خارج از تحریم های هسته ای دارد.


 دکتر عباس عراقچی با بیان اینکه در حال حاضر فروش نفت کشور به روال قبل تحریم ها برگشته است گفت: اینکه دیگر بعد از برداشته شدن موانع فروش نفت چگونه می شود این موضوع به عملکرد وزارت نفت بر می گردد که خوشبختانه عملکرد موفقیت آمیزی بوده است. به گفته وی عملکرد وزارت نفت در یک سال بعد از لغو تحریم ها چیزی شبیه معجزه بوده است. عراقچی با بیان اینکه در دوران تحریم ها کشورها مکلف شده بودند که هر شش ماه یک بار 20 درصد خریدشان را از ایران کم کنند و این کار را انجام دادند گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته عملکرئ وزارت نفت به صورتی بود که همه مشتریان از دست رفته را برگرداند.  


عراقچی با بیان اینکه تحریم ها در سه حوزه نفت و گاز و حمل و نقل و بانکییی بببود گفت: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بعد از برجام عملکردهای موفقیت آمیزی داشتیم که افزایش برداشت از میادین نفتی از جمله آن هاست. 


وی در ادامه در خصوص انتقاداتی که در زمینه عدم ورود پول نفت فروخته شده به کشور مطرح است گفت: در حال حاضر مبالغ فروش نفت به حساب ایران واریز شده است. وی با اشاره به رشد 7 درصدی اقتاصد ایران گفت: مساله جالب توجه این است که منتقدین از طرفی رشد اقتاصدی کشور را حاصل ورود پول نفت به کشور می دانند و از سویی دیگر نیز می گیوند پول نفت بعد از برجام وارد کشور نشده است. 

عضو تیم مدذاکره ایران با گروه 1+5 در ادامه در خصوص تحریم های حوزه حمل و نقل نیز گفت: در حال حاضر تمامی تحریم های حوزه حمل و نقل برداشته شده است و تمامی نفت کش ها و کشتی های ایرانی که تا پیش از این بیمه نداشتند و تحریم بودند توسط همان کشورهایی که در گذشته تحریم کرده بودند بیمه شده  اند.  به گفته وی در حال حاضر کشتی های ایرانی هیچ مانعی برای ورود به بندرهای کشورهای دیگر ندارند. البته به گفته وی امریکا و صهیونیسم از این قاعده مثتثنی هستند.


موانع غیربرجامی موجب مشکلات در روابط بانکی بین المللی است

عراقچی در ادامه به لغو تحریم های ایران در حوزه بانکی اشاره کرد و گفت: انتقاداتی مطرح می شود که تحریم های بانکی ایران لغو نشده است. به گفته او در حال حاضر روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی هنوز به حالت عادی برنگشته است که البته این منساله مروبط به مشکلاتی دیگر غیر از برجام است. به گفته وی تحری های اولیه و مشکلات ایران در پولوشویی از مشکلاتی است که مانع از برقراری روابط به صورت کامل با بانک های خارجی می شود. البته به گفته وی نمی توان گفت که بن بستی وجود دارد بلکه به دلیل مشکلات باقی مانده با امرکیا این مشکلات همچنان وجود دارد. به گفته وی تحریم های اولیه امرکیا با ایارن موجب برخی مشکلات بانکی شده است و لیکن تمتمی موانع بانکی مروبط به برجام برداشته شده است. 


وی در ادامه به تلاش شرکت های خارجی از جمله پژو، بویینگ، ایرباس برای برقراری کانال بانکی برای تجارت با ایران اشاره کرد و گفت: تمامی این موارد نشان می دهد که ما در روباط بانکی با کشورهای دیگر در بن بست نیستیم. 


سید عباس عراقچی با اشاره به مقاومت و اصرار برخی از متقدان برجام گفت: برجام موجب شفافیت در روابط تجاری کشور دشه است و اگر عده ای در گذشته از این فضای غیر شفاف استفاده کردند دیگر آن دوران به پایان رسیده است. به گفته وی در حال حاضر همه تجارت کشور در مسیر قانونی قرار گرفته است. 

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در ادامه با اشاره به FATF به ع نوان یکی دیگر از موانع برقراری ارتباط بانکی اشاره کرد و گفت: عدم رعایت قوانین انضباطی توسط برخی بانک های داخلی موجب شده که بانک های خارجی محدودیت هایی در این خصوص برای برقراری ارتباط بانکی با ایران داشته باشند. به گفته وی آنچه روابط بانکی را به حالت غیرعادی درآورده است موانع غیربرجامی است.


وظیفه برجام برطرف کردن موانع است، نه شکوفایی اقتصاد

به گفته عراقچی برجام کار خود را در حوزه تحریم ها انجام داده است و در حال حاضر تمامی موانع بر داشته شده است. به گفته وی آنچه باعق می شود که موتور اقتصاد کشور به حرکت در بیاید اقتاصد مقاومتی است. به گفته وی برجام باید موانع فروش را بر می داشت و خوشبختانه این موانع برداشته شد. به گفته عراقچی در حتال حاضر کلید رفع مشکلات اقتصاد کشور اجرای اقتصاد مقاومتی است. عراقچی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بعنی به نقطه ای برسیم که هیچ عامل خارجی نتواند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد و از ما امتیاز سیاسی بگیرد گفت: دیپلماسی نفتی ما موانع را برداشته است و از این به بعد رونق اقتصادی کشور با تلاش گروه های اقتصادی است که خوشبختانه عملکرد موفق مدیران و کارفرمایان نشان می دهد در این مهم موفق بوده اند. 


وی در پایان به موفقیت کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در سال 86 ترکمنستان توانست ایران را تحریم و گاز ایران را قطع کند که در ادامه موفق به فروش گاز به 8 برابر قیمت به ما شد. عراقچی با بیان اینکه با اجرای اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر این مساله دیگر تکرار نشد گفت: در سال جاری این جریان از طرف ترکمنستان مجددا تگرار شد با این وجود ایران به دلیل خودکفایی توانست بدون ایجاد مشکلی به تامین گاز هموطنانمان بپردازد. 


رفع فقر راهی جز تولید ندارد

حسین گروسی نیز در هفتمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغا‌لزا با اشاره به تصویب قوانین در حمایت از تولید در مجلس گفت: متاسفانه با وجود داشتن قوانین زیاد در حمایت از تولید کشور با این وجود مشکلات زیادی بر سر راه تولید وجود دارد. 


وی با اشاره به تصویب قانون صندوق توسعه ملی در مجلس هشتم گفت: با تصویب این قانون قرار بود 20 درصد از مبلغ فروش نفت برای حمایت از تولید و صنعت کشور به این صندوق واریز شود و هر ساله نیز 3 درصد به آن اضافه شود.


این عضو سابق کمیسیون صنعت مجلس در ادامه با بیان اینکه متاسفانه این قانون نه در دولت قبل و نه در دولت فعلی به دلیل کاهش قیمت نفت  اجرایی نشد به مشکل هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: قرار بود در طرح هدفمندی یارانه ها 20 درصد از مبالغ حاصل از افزایش حامل های انرژی به تولید اختصاص  یابد و در نهایت این موضوع عملی نشد. 


وی با بیان اینکه کشوری که تولید نداشته باشد تورم در آن کشور بالا می رود و با هیچ پشتوانه نمی تواند رشد کند به مشکلات کشورهایی همچون عربستان و قطر اشاره کرد و گفت این کشورها با وجود سرمایه بالای نفتی به تولید روی آورده است. 


این نماینده مجلس با اشاره به قانون حمایت حداکثری از فضای کسب و کار و حمایت از کالاهای رقابت پذیر در مجلس هشتم به عنوان دو قانون حمایت از تولید کشور گفت: برخی می گویند که قوانین زیاد در باره حمایت از تولید نداریم این در حالی است قوانین زیاد در این باره وجود دارد اما ضمانت های اجرایی در این باره وجود ندارد. 


وی در ادامه به سود بالای تسهیلات بانکی به عنوان مهمتر ین مشکل تولید در کشور اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا سود بانکی مبلغ پایین و حداقل دو سه درصد است این در حالی است که در کشور ما سود بانکی که در اسم 18 درصد است در ادامه به 35 تا 36 درصد نیز می رسد. وی به جرائم دیرکرد بیمه کارفرمایان و 9 درصد مالیت بر ارزش افزوده به عنوان دیگر مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال های گذشته حمایت های خوبی از سوی بانک ها برای تولید کشور صورت نگرفته است. گروسی در ادامه گفت: بعضا شاهد هستیم که تصمیمات گمرک یا وزارت اقتصاد در تضاد با قوانین حمایت از تولید است. 


حلقه مفقوده تولید مدیریت است

وی با بیان اینکه برای حمایت از تولید نیاز به قانون جدید نداریم بلکه نیاز به اجرایی کردن قوانین موجود داریم گفت: کشوری خوب است که قوانین شفاف و کم داشته باشد و نه اینکه قوانین زیاد داشته باشیم و قابلایت اجرایی شدن نداشته باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه در تولید سه مساله کیفیت، قیمت تمام شده و استفاده از فناوری های روز اهمیت فراوان دارد گفت: برای بهره مند شدن از فناوری های روز دنیا نیاز به واردات ماشین آلات جدید داریم. این در حالی است  که  عوارض گمرک بالا و مشکلاتی که بر سر راه تولید کننده است باعث می شود که تولید گران تمام شود و بعضا شاهد هستیم که کالایی در رقابت با کالای مشابه خارجی 60 درصد گران تر تمام می شود.


بخش مدیریت دولتی پاسخگوی تولید نیست

وی با بیان اینکه تحریم داخلی مشکل امروز تولید کشور است گفت: امروز توایدکننده با یک دست  اسلحه برای دفاع در دست دارد و با دستی دیگر به تولید می پردازد. 


وی با بیان اینکه امروز جنگ عرصه اقتصادی ادامه دارد گفت: باید اراده ای جدی برای رفع مشکلات تولید و صنعت در کشور باشد.  به گفته وی قوانین ما کافی است اما نحوه مدیریت مشکل دارد و برای رفع فقر راهی جز تولید نداریم.


کارآفرینان نقش بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند

مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم  با تاکید بر این‌که فساد در اقتصاد، جدی‌ترین دغدغه ماست، درباره نقش مهم کارآفرینان در تحقق اقتصاد مقاومتی  گفت: یک‌صدم رانت خواری که در دولت شکل می گیرد در بخش خصوصی دیده نمی‌شود. آن هم به این دلیل که بخش خصوصی تلاش می کند تا بتواند حداقل سود را کسب کند.


وی با بیان اینکه  امیدوارم اینگونه همایش ها زمینه ای برای حل مشکلات کارآفرینان شود گفت: با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال اقتصاد مقاومتی هستیم،  باید ارزیابی کنیم چقدر در راستای تحقق این نامگذاری گام برداشته ایم.


این نماینده مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه کارآفرینان بیشترین اقدام را در این مسیر داشته اند، گفت: نمی گوییم که دولت و مجلس در این راستا کاری نکرده اند اما چیزی که هدف از اقتصاد مقاومتی است بخشی از آن تاکید بر تولید ملی و کالاهای داخلی است که کارآفرینان بیشترین همت را در این زمینه داشته اند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنده یکی از کسانی بودم که در مجلس با بودجه سال  96 مخالف بودم، افزود: باید دید در پایان یک‌سال چه میزان توانسته ایم کارآفرینی و اشتغال زایی ایجاد کنیم.


عضو مرکز پژوهش های مجلس اسلامی با بیان اینکه 30درصد درآمدها به صندوق توسعه ملی واریز می شود، ادامه داد: کاش این میزان 20درصد و دست‌اندازهای پیش روی آن کمتر بود.


کواکبیان در ادامه یادآور شد: فلسفه ایجاد صندوق توسعه ملی این بود که در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و بیشتر برای تسهیلات کارآفرینی باشد اما واقعیت این است که از فلسفه آن فاصصله گرفته‌ایم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت:  فروش 50 یا 60 هزار میلیارد دلار اوراق مشارکت، بد است چرا که  دولت بعدی را مقروض می‌کند.


 وی همچنین در خصوص فاینانس گفت: پیش بینی ها در این زمینه انجام شده اما من شک دارم که بتوانیم آن را جذب کنیم.


 کوابیان با بیان اینکه باید دیپلماسی اقتصادی را جدی بگیریم، معتقد است بعد از برجام گشایش های اقتصادی بسیاری داشته ایم و ادامه داد: متاسفانه بانک ها به وظایف خود خوب عمل نمی کنند.

کواکبیان با اشاره به اینکه مشکلات پیش روی کارآفرنان بسیار است، اظهار کرد: تلاش های کارآفرینان قابل تقدیر است و همت زیادی را برای پیشرفت اقتصاد و کمترین هزینه را برای دولت داشته اند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه در برخی موارد اگر کالا را وارد کنیم برای ما ارزان‌تر می‌افتد، تاکید کرد: باید تا آنجایی که می توانیم روی پای خودمان بایستیم. 


وی در ادامه گفت: موضوع  فساد در اقتصاد، یکی از دغدغه های ماست چرا که  یک‌صدم رانت خواری که در دولت شکل می گیرد در بخش خصوصی دیده نمی‌شود. آن هم به این دلیل که بخش خصوصی تلاش می کند تا بتواند حداقل سود را کسب کند. اما در کل  باید بپذیریم که در این زمینه کمتر تلاش می کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق های نجومی گفت: مردم به این موصضوعات حساس هستند و حق دارند چراکه دست آنها به جایی  بند نیست  و دستگاه قضایی نقش اول را در برخورد با این قضایا دارد.


کواکبیان در ادامه صحبت‌های خود گفت: کارآفرینان نقش بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و کاری که در این زمینه انجام داده اند شاهکار بوده است.


نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از انتقادات من به بودجه 96 این است که دولت قول داد که وابستگی ما به نفت در این بودجه کم می شود که  این اتفاق نیفتاد.


 بذر امید بکاریم 

علی صالحی، رئیس انرژی اتمی ایران نیز در این مراسم  با اشاره به اینکه باید امید در کشور به وجود آورد گفت: جامعه ای که با امید همراه نباشد نمی تواند حرکت کند.   وی با بیان اینکه کشورما تاریخ کهنی دارد و چالش های بزرگی را پشت سر گذاشته که یکی از این چالش ها مذاکرات هسته ای بوده است.

رئیس انرژی اتمی ایران گفت: از سال 82 که این بحث کلید خورد همراه این بحران بوده ام و ملت ایران توانست آنچه که حقش بوده را بگیرد. وی گفت: در گذشته 550 تن کیکی زرد داشته ایم در حالی که اکنون توانسته ایم 384 تن کیک زرد اضافه کنیم آیا این شتاب نیست؟


انتقادها به برجام عوامانه است

وی خطاب به منتقدین برجام گفت: کسانیکه به برجام انتقاد دارند بگویند که چه کارهایی باید انجام می داده ایم و اینها با ایراداتی که می گیرند فقط با افکار عمومی بازی می کنند. وی در ادامه گفت: چرا یاس را دنبال می کنیم و فضای ابهام و تشویش را ایجاد می کنیم که این برخلاف جوامنمردی و عشق به وطن است.

صالحی با بیان اینکه ما قدرتمندانه ایستاده ایم گفت:  این انقلاب در حال اوج گیری است و ما در عرصه بین المللی نقش آفرین هستیم و کلید طلایی خاورمیانه در ایران است. وی در ادامه گفت در طول این سالها مشکلاتی نظیر جنگ تحمیلی و تحریم را داشته ایم و هرجور که می خواستند علیه ما عمل کردند اما ملت ایران عزتمندتر شد.


وی با اشاره به اینکه باید فضای امید را در کشور ایجاد کنیم گفت:  37 سال از جنگ تحمیلی گذشته و این برای یک ملت عمری نیست گفت: بیش از 270 هزار کیلومتر لوله کشی گاز در کشور انجام شده و شاید جزء 2یا3 کشور در این زمینه هستیم و تقریبا بالای 90 درصد جامعه از گاز بهرهمند شده و علی رقم جنگ تحمیلی این بسیار خوب است.


رئیس انرژی اتمی ایران گفت: من سال های قبل از انقلاب را با الان مقایسه می کنم و پیشرفت هایی را که کرده ایم قابل مقایسه نیست و این همه دانشمند و اندیشمند ایرانی که داریم از خلاء به وجود نیامده است. وی در ادامه گفت: اینکه منتقد خود باشیم خوب است اما این انتقاد باید منطقی باشد و باید دائم از خودمان توقعات بیشتر داشته باشیم.


وی با بیان اینکه هیچ کشوری نیست که بدون مانع به جایگاهی که الان دارد نرسیده باشد گفت: اینطور نیست که راه هموار را طی کرده باشند.


صالحی گفت: اروپا و سوئیس که جزء کشورهای پیشرفته است 150 سال جنگ داخلی داشته اند و در کشور سوئیس با وجود اختلافاتی که دارند اما  این تفرقه را پوشانیده اند. به گفته وی تا به یک نقطه بحرانی نرسیدیم حرکت مداوم نخواهد بود. 


رئیس انرژی اتمی ایران در پایان گفت: یکسری از پیشرفت هایی است که اقتباسی است مثل مالزی که یک کشور صنعتی و کارخانه دار است اما در ایران جوانه های صنعت شروع شده و خودمان مولد آن هستیم.

 
 
 
 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا