مونسان:انتظار بانک جهانی از ایران رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی است

مونسان:انتظار بانک جهانی از ایران رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی است

کیش - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه به زودی با تحولات کشور در فضای تعاملات بین المللی رشد اقتصادی با افزایش بیشتری مواجه خواهد شد گفت : بانک جهانی انتظار دارد که رشد اقتصاد ایران در سال آینده به پنج درصد برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اصغر مونسان عصر دوشنبه در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک ،بیمه و خصوصی سازی و هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و همایش پسا تحریم، کیش دروازه ورود در سخنانی گفت :جمهوری اسلامی ایران در طول حیات پرافتخار خود به عنوان نظامی مقدس و پویا در عرصه جهانی همواره در پی مراوداتی صلح جویانه، مقتدرانه و عزت مند بوده است .
وی افزود : سالهایی که ایران درگیر مذاکرات هسته ای بوده تلاش کرده است تا از حقوق مسلم خود در استفاده از دانش و تکنولوژی دفاع نماید و سرانجام نیز با تلاش خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده دولت ایران و در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توافقی عزتمندانه با در نظر گرفتن تمامی حقوق ملت ایران با کشورهای مذاکره کننده صورت پذیرفت .
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد : کشور ایران در فراز و نشیب جنگ تحمیلی و اعمال تحریم ها هیچگاه از تلاش برای خودکفایی دست برنداشته و توانسته است به رغم تمام مشکلات موجود در مسیری پویا و سازنده حرکت کند.
وی اظهار کرد: نمونه بارز این اقدامات، تلاش دولت در دو سال گذشته برای مهار تورم و کاهش آن به 13.1 (سیزده ممیز یک درصد) بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تک رقمی شود ضمن اینکه برای نخستین بار تراز بازرگانی کشور با مازاد تجاری مواجه شده ، یعنی در سال جاری صادرات غیرنفتی از واردات افزون تر بوده است .
مونسان تصریح کرد : امروز فرصت برای شتاب دادن به اقتصاد کشور و حرکت در مسیر توسعه پایدار از طریق سازماندهی و طراحی برنامه های بلند مدت مهیا شده است ،هرچند در کوتاه مدت نیز ، با رفع موانع بین المللی و کسب درآمدهای نفتی و آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران ، شاهد رونق و شادابی در اقتصاد خواهیم بود.
وی تاکید کرد : باید سیاست های کلی نظام را در تدوین این برنامه ها در نظر داشت و اهداف اقتصاد مقاومتی را براساس سیاست های ابلاغ شده و با یک برنامه مدیریتی پیشرفته اجرا کرد.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز بر دو پایه اصلی استوار است؛ افزایش رشد اقتصادی و کاهش آسیب پذیری اقتصاد ناشی از تغییرات درونی، که باید مد نظر همه ارکان مجری برنامه های اقتصادی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته با کاهش تورم و افزایش صادرات غیر نفتی گام مهمی در جهت اجرای این برنامه ها برداشته شده است افزودی: به زودی با تحرکات کشور در فضای تعاملات بین المللی، رشد اقتصادی کشور با افزایش بیشتری مواجه خواهد شد و بر این اساس، بانک جهانی نیز انتظار دارد که رشد اقتصاد کشور در سال آینده به پنج درصد برسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه حرکتی فزاینده برای رسیدن به عرصه جهانی و دنیای پرشتاب اقتصاد بین الملل در جریان است اظهار داشت : دولت می تواند بر مناطق آزاد کشور ،که بطور خاص جهت گشودن پنجره های اقتصاد جهانی به روی کشور تخصص یافته اند ، تکیه بیشتری داشته باشد .
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با استفاده از راههای دسترسی زمینی، دریایی و هوایی موجود، از مزیت های ویژه قانونی برای صادرات مجدد برخوردارند و این مناطق، پل ارتباطی ورود کالاهای کشورهای اروپایی و آسیایی جنوب شرقی به کشورهای همجوار و مشترک المنافع به شمار می روند.
مونسان اضافه کرد: توجه به سیستم خدماتی و نهادهای مالی مناسب و اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی با هدف پاسخ گویی به نیازهای اقتصادی، توجه به توسعه زیرساخت های مناسب و برخوردار از استانداردهای جهانی در صادرات مجدد و تقویت نظام بانکی متناسب با اقتصاد بین المللی، فرصت های مفیدی را فراروی صنایع صادرات مجدد در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور قرار داده است ضمن اینکه بهای تمام شده بسیاری از کالاها به علت هم ترازی با سایر کشورها، شرایط سفارش کالاهای موضوع صادرات مجدد را از طریق مناطق آزاد مهیا می کند.
وی افزود : مبادلات تجاری میان ایران و همسایگان جنوبی بر محور صادرات مجدد کالا باید براساس جذب بازارهای منطقه ای با رعایت منافع دو طرف به صورت مشترک متمرکز شود، آنچنان که این موضوع در مورد کشورهای جنوب شرقی آسیا هم باید انجام شود. به ویژه آنکه پیش بینی می شود با لغو تحریم ها، فرایند مبادلات تجاری غیرنفتی با این کشورها به مراتب افزایش بیشتری یابد.
مونسان تاکید کرد: بهترین فرصت برای توسعه و رشد صنایع صادرات مجدد از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، برنامه ریزی و تهیه اکشن پلان برای رشد آنها مبتنی بر صادرات مجدد براساس اقلام وارداتی کشورهای همجوار ایران است، که برخی کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا می توانند در آن مشارکت داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران می توانند مهم ترین بازارهای صادرات مجدد برای صدور کالا و خدمات فنی مهندسی به کشورهای هندوستان، عراق، پاکستان، کشورهای آفریقایی، آسیای مرکزی و به طورکلی بازارهای طبیعی همجوار ایران را بدست بیاورند.
مونسان یاد آور شد : بند ١١سیاست های اقتصاد مقاومتی؛ توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج را کاملا تبیین کرده است ، راهکاری که برون رفت مناطق آزاد از وضعیت فعلی و عملیاتی کردن فرصت های اقتصادی برای آنها را در خدمت به اقتصاد پساتحریم تضمین کرده است.
مونسان تاکید کرد : این وظیفه بر دوش همه ما است تا از ظرفیت های آماده این مناطق با حداکثر توان مدیریتی خود بهره برداری کرده و طرح های توسعه اقتصادی را در قالب الگویی اجرا پذیر با استفاده از قابلیت های سرمایه گذاران خارجی ممکن سازیم .
وی گفت : در این همایش بسیاری از ارکان تاثیرگذار بر فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری گردهم آمده اند تا تصویری جامع و شفاف از محیط کسب و کار و قابلیت های اقتصادی کشور را ارایه دهند.
مونسان گفت : همایش اقتصاد ایران در پساتحریم که با هدف ترسیم دقیق شرایط امروز کشور برگزار می شود ، به موضوع مناطق آزاد و ظرفیت های آنها در اقتصاد ملی با دید جامع تری خواهد پرداخت .
وی گفت : بدیهی است جزیره کیش که با توجه به ویژگی های خاص جغرافیایی و وجود بازارهای مالی و پولی و همچنین مراکز متعدد دانشگاهی و اقتصادی به عنوان یکی از مناطق توسعه یافته کشور مطرح است می تواند جایگاه قابل مطالعه ای در این بین داشته باشد تا در آینده ای نه چندان دور این مروارید زیبای خلیج فارس به پنجره ای روشن از آینده ایران و دروازه ای برای ورود به اقتصاد جهانی تبدیل شود.
در این نمایشگاه 185 شرکت داخلی و 15 شرکت خارجی از کشورهای سوئیس ، هلند ، انگلستان ، آلمان ، فرانسه ، امارات متحده عربی ، چین ، کانادا و همچنین نمایندگان ، سرمایه گذاران و مدیران 40 شرکت خارجی در حوزه بانک ، بورس و بیمه حضور دارند .
این مراسم با حضور اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، میرعلی اشرف عبدلله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی ، ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ،امین زاده معاون رئیس جمهور، جمعی از مدیران شرکت های داخلی و خارجی ، اقتصاددانان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.
نخستین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی وششمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور سال گذشته با حضور 120 شرکت داخلی و خارجی در کیش برگزار شد .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا