کارنامه اقتصادی دولت روحانی از نگاه نیلی

کارنامه اقتصادی دولت روحانی از نگاه نیلی

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید را کاهش چشمگیر نرخ تورم ،رشد اقتصادی و ایجاد سالیانه 700 هزار شغل عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، 'مسعود نیلی' روز چهارشنبه در نشستی با عنوان «ارائه گزارش عملکرد اقتصادی دولت یازدهم» که در تالار وحدت برگزار شد، افزود: سال 1394 سال بسیار دشواری برای دولت و مردم بود، زیرا اقتصاد ایران هنوز با چالش های بزرگی نه تنها در حوزه داخلی بلکه جهانی (کاهش قیمت نفت) مواجه بود.

 

وی با بیان اینکه با پشت سرگذاشتن چالش ها توانست در سال 1395 رشد اقتصادی بالایی تجربه کند، افزود: در سال جاری تحرک نسبی در بخش صنعت ایجاد شد، به طوری که شاخص تولید صنعت برای پاییز معادل 16درصد و شاخص فروش 9درصد رشد داشت.

 
اشتغال در دولت یازدهم


نیلی درباره موضوع اشتغال در کشور گفت: یکی از تغییرهای بزرگی که در سال های 1384 تا 1391 در کشور رخ داد، افزایش جمعیت در سن کار بود، به طوری که در این سال ها هفت میلیون نفر به سن کار رسیدند که بخش بزرگی از آنها را دانشگاه ها جذب کردند.

 

وی ادامه داد: از سال 1393 موج بزرگی از جمعیت (پس از اتمام تحصیلات) وارد بازار کار شدند که این امر در ایران سابقه نداشت و در جهان هم بندرت اتفاق افتاده بود.

 

به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، میانگین ورودی به بازار کار از پاییز 1393 تا 1395 سالیانه یک میلیون نفر بود، در حالی که این روند صعودی هم بود در بهار و تابستان امسال سالیانه یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند که ایجاد شغل برای این تعداد تقریبا غیرممکن است.

 

به گفته نیلی، هم اکنون مردم می پرسند چه باید کرد؟. در حال حاضر با دو وجه مواجه هستیم . از پاییز 1393 تاکنون سالیانه 700هزار شغل ایجاد شده ، درحالی که 308 هزار نفر هم به تعداد بیکاران اضافه شده است.

 

وی شرایط یاد شده را دو چهره زیبا و زشت اقتصادی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این روند در حال افزایش هم است و به همین دلیل با دستاورد و چالش اجتماعی مواجه هستیم.

 
فروش نفت


کارشناس ارشد اقتصادی درباره تولید نفت گفت: دی ماه سال گذشته که برجام رخ نداده بود (برجام 26 دی ماه محقق شد) هنوز افزایش تولید و صادرات نفت نداشتیم. به فاصله کوتاهی تا پایان دی ماه 1394 تولید نفت افزایش یافت و ظرف سه ماه به یک میلیون بشکه رسید که به صادرات اضافه شد.

 

نیلی با این توضیح که سال گذشته نمی توانستیم ارقام را اعلام کنیم، گفت: در سال 1390 ماهیانه10 میلیارد دلار نفت صادر کردیم و مجموع درآمد صادرات نفت در این سال به 120 میلیارد دلار رسید.

 

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری افزود: دیماه سال گذشته که هنوز برجام عملی نشده بود، درآمد حاصل از فروش نفت یک دهم سال 1390 بود و در صورتی که به همان شکل ادامه می دادیم و گشایشی ایجاد نمی شد با مشکلات زیادی مواجه می شدیم.

 
سفره مردم


نیلی دیگر دستاورد اقتصادی دولت را تثبیت نسبی نرخ ارز عنوان کرد و گفت: خروج از رکود و عبور از رشد منهای 6.7درصد به هفت درصد رشد اقتصادی (9ماهه 1395)، کاهش نرخ تورم، ایجاد سالیانه 700 هزار شغل دستاوردهای بزرگی بود که دولت تدبیر و امید با مدیریت منابع مالی کشور توانست آنها را محقق کند.

 

نیلی با اشاره به اینکه مردم می پرسند باوجود دستاوردهای بزرگ اقتصادی دولت، چرا هنوز سفره های مردم کم رنگ و کوچک است، پاسخ داد: اقتصاد ایران فاصله (گپ) زیادی را طی کرده تا به امروز رسیده است.

 

به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ، از سال 1368 تا 1386 سطح درآمد مردم در حال افزایش بود، اما از سال 1386تا 1393 سطح معیشت مردم بشدت کاهش یافت به همین دلیل با وجود تدبیر دولت، هنوز با تحقق رفاه فاصله داریم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا