رییس سازمان ملی استاندارد ایران:

دغدغه مسئولان گم شدن مفهوم کیفیت است

دغدغه مسئولان گم شدن مفهوم کیفیت است

تهران-ایرنا- رییس سازمان ملی استاندارد گفت: یکی ازدغدغه های مسئولان ،گم شدن مفهوم کیفیت در ایران است و برای رسیدن به راهبرد ملی کیفیت ، به همکاری تمامی دستگاه های اجرایی نیاز داریم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نیره پیروزبخت عصر دوشنبه در مراسم روز ملی کیفیت افزود: ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی، رونق فضای کسب و کار و ارتقای مستمر کیفیت کالا و خدمات در کشور از مزیت های جایزه ملی کیفیت است.
وی خواستار توجه بیشتر به مقوله کیفیت و استاندارد در برنامه ششم توسعه شد و گفت: ارتقای کیفیت کالا و خدمات به منزله وظیفه سازمان ملی استاندارد محسوب نمی شود ،بلکه همه سازمان ها و دستگاه های اجرایی باید در این زمینه با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.
این مقام مسئول ، استاندارد و کیفیت را دو مقوله جدا از هم دانست و افزود :باید برای ارتقای هر یک از این دو مبحث ،برنامه ریزی های مناسبی را در دستور کار خود قرار دهیم.
رییس سازمان ملی استاندارد برپایی دوازدهمین دوره جایزه ملی کیفیت را خاطرنشان ساخت و گفت: برای ارزیابی کالا و خدمات تولیدکنندگان انجمن ملی کیفیت و سازمان ملی استاندارد ایران یک مدلی را طراحی کرده اند تا بتوانیم کیفیت محصولات داخلی را براساس آن ارزیابی نمائیم.
پیروزبخت اظهار داشت: براساس اجرای سند راهبردی ملی کیفیت باید وظایف همه دستگاه های اجرایی مشخص شود تا بتوانیم تا پایان برنامه ششم این سند را در کشور اجرا کنیم.
وی تصریح کرد : جایزه ارزیابی کیفیت می تواند فضای مناسبی را برای کسب و کار فراهم کند و در این جهت ارزیابی های خوداظهاری بهبود کالاهای داخلی را به صورت مستمر فراهم خواهد کرد.
وی گفت : انتظار می رود در برنامه ششم توسعه کمک شود تا سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه های اجرایی بتوانند بخشی از انتظارات مردم را در حوزه استانداردها و ارتقای کیفیت پاسخگو شوند.
وی تاکید کرد: شناخت نقاط ضعف و قوت با انجام خودارزیابی ها، ایجاد فضای مناسب برای استفاده از تجارب موفق، افزایش اعتماد عمومی به عملکردها و کالاهای داخلی و افزایش رضایتمندی مردم از مزیت های برگزاری مراسم جایزه ملی کیفیت است.
دوازدهمین دوره جایزه ملی کیفیت یک کارخانه لاستیک سازی موفق به دریافت تندیس برنز شد و هشت بنگاه اقتصادی نیز پنج تقدیرنامه اهتمام به کیفیت و سه گواهی نامه اشتهارد به کیفیت دریافت کردند.

** زیرساختها برای ارتقای کیفیت کالا و خدمات فراهم نیست

براساس این گزارش ، مدیر کل استاندارد استان تهران هم گفت: زیرساخت های مورد نیاز برای ارتقای کیفیت کالا و خدمات در کشور فراهم نشده و تازمانی که این مهم تحقق نیابد ، بهبود کیفیت و ارتقای آن خیالی بیش نیست.
مسلم بیات در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت افزود: وجود معیارها و آزمایشگاه ها برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ضروری است تا بتوانیم راهبردهای کیفیت را در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی در مقیاس ملی به پیش ببریم.
وی با اشاره به ابزارهای راهبرد ملی کیفیت یادآور شد: براساس این فرآیند باید بازرسی ، آزمایش و صدور گواهی ها برای کالاها و خدمات تولیدی باید بیش از پیش توجه شود تا به تدریج شاهد استقرار نظام کیفیت محور در کشور باشیم.
بیات اظهار داشت: آسیب شناسی و تدوین راهبردها در بنگاه های اقتصادی می تواند به ارتقای کیفیت کالا و خدمات کمک کند و اطلاع رسانی مناسب برای انتخاب آگاهانه مردم در این زمینه می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز در این مراسم گفت: برای ارتقای کیفیت تولید کالا و خدمات ضروری است راهکارهای راهبردی اجرایی در این زمینه ارایه شود تا بتوانیم شاهد ارتقای کیفیت کالا و خدمات در بنگاه های اقتصادی بزرگ باشیم.
فرزین انتصاریان افزود: مساله کیفیت در سطح رضایت از محصولات و خدمات پیچیدگی های زیادی دارد و باید در تمام حوزه های تولیدی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ناهماهنگی و عدم هم سویی برخی از دستگاه های مسوول در ارزیابی کیفی و نبود پایگاهی متمرکز برای ثبت ارزیابی های انجام شده از کالا و خدمات یکی از مشکلات مدیریت کیفیت ایران است ، در حالی که برای تعامل با بازارهای جهانی و ارتقای رقابت پذیری در این زمینه اجرای استانداردهای نوین و ارتقای کیفیت کالا و خدمات بسیار ضرورت دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا