محیط زیست پاک در فضای سبز ذوب آهن جاری است

محیط زیست پاک در فضای سبز ذوب آهن جاری است

دنیای معدن -به مناسبت 15 اسفند ماه روز درختکاری ، آیین نمادین کاشت نهال در جنگل های بادام کوهی ذوب آهن با حضور مهندس صادقی مدیرعامل شرکت ، حسینی منجزی بخشدار بخش مرکزی شهرستان لنجان و جمعی از مسئولین ذوب آهن برگزار شد .

در این آیین مهندس صادقی ضمن تبریک فرارسیدن روز درختکاری ، بر ضرورت توسعه فضای سبز به عنوان یک مسئله ضروری و حیاتی در کشور اشاره نمود و گفت : فضای سبز 16 هزار و 500 هکتاری ذوب آهن تنها دارای ارزش نمادین نیست بلکه با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و کاهش پوشش گیاهی طی سالیان گذشته ،‌ نقش مهمی در حفظ محیط زیست این منطقه دارد .

وی افزود : فضای سبز ، میراث ارزشمندی است که از گذشتگان به ما رسیده و متعلق به ما نیست چرا که باید این امانت را به بهترین شکل به نسل های بعد واگذار کنیم و قطعاً در برابر کاستی های آن مسئول هستیم .

مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد : امروز باید بیش از همیشه روحیه حیات و زندگی داشته باشیم و در جهت توسعه فضای سبز بکوشیم و علاوه بر آن صدماتی که تا کنون بر محیط زیست کشور وارد شده را نیز جبران کنیم .

مهندس صادقی افزود : در ذوب آهن جهت کاهش آلودگی ها اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته که باید تداوم یابد . در این راستا توسعه فضای سبز نیز مد نظر است که در کنار دیگر فعالیت های زیست محیطی انجام می شود و امید است که بتوانیم شرایط بسیار مطلوبی در این منطقه ایجاد کنیم .

شایان ذکر است ذوب آهن اصفهان از بدو تاسیس و به ویژه از دهه 70 گام های بین نظیر و ارزنده ای جهت کاشت و توسعه سطوح فضای سبز به منظور کاهش مقادیر گاز CO2 اتمسفری، برداشته است.

برمبنای پژوهش های صورت گرفته در عرصه های جنگلی ذوب آهن اصفهان، احجام تقریبی CO2 اتمسفری جذب و رسوب داده شده توسط این مجموعه های دست کاشت، حدود 750 هزار تن بوده که از ارزش اقتصادی معادل 600 ملیون دلار برخوردار می باشد.

مزیت فوق العاده دیگر این مجموعه فضای سبز، کاربرد وسیع بادام کوهی به صورت گونه غالب جنگلکاری ها بوده، به نحوی که بیش از 80 درصد اراضی کاشت شده را به خود اختصاص داده است. سیستم بی نظیری که کاملا پایدار بوده و کاملا بی نیاز از هرگونه عملیات نگهداری کشاورزی و آبیاری است.

بادام کوهی درختچه ای بسیار مقاوم به شرایط سخت زیست محیطی منطقه، شامل بارش اندک باران، بستر کاشت سنگلاخی و فقیر، گرما و تابش شدید خورشید در تابستان و سرمای گاه سوزان زمستان و ... بوده است.

به علاوه این درختچه دارای ارزش فوق العاده داروئی و غذائی بوده و با رسیدن به دوره بلوغ کامل و تولید بذر و میوه، از پتانسیل های اقتصادی خاصی نیز برخوردار است.

جنگلهای بادام کوهی فعلی ذوب آهن اصفهان به مساحت تقریبی 13500 هکتار عمدتا طی سالهای ابتدائی دهه 70 با هزینه بسیار اندک و به روش بذرکاری مستقیم در عرصه،  احداث و بعدها در بخشهائی دیگر، توسعه یافته است. در حال حاضر مجموعه جنگلی بادام کوهی شرکت در ابتدای دوران بلوغ بوده و در طی دودهه گذشته، علاوه بر اثرات مثبت بیان شده، تبدیل به اکوسیستم پایدار و پناهگاه بسیار زیبائی برای انواع جوندگان، پرندگان، و برخی گونه های جانوری شکارچی شده است. و با توجه به دیر زیستی و پایداری فوق العاده این گیاه زیبا، امید است که تا قرنها منشاء خیر و برکت باشد.

همچنین امیدواریم به عنوان الگوئی موفق، در توسعه سطوح فضای سبزی سایر صنایع کشور مورد استفاده و کاربرد واقع شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا