آزاده‌رنجبر در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

تشریح اقدامات محیط زیستی ایمیدرو

تشریح اقدامات محیط زیستی ایمیدرو

گروه معادن - کارشناس محیطزیست ایمیدرو بیان کرد: ایمیدرو بازوی اجرایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه معادن و صنایع معدنی است.

اصغر آزاده‌رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست که اخیرا برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه هر ساله برگزار می‌شود و تمامی سازمان ها و شرکت‌ها تلاش می‌کنند، هر سال برنامه‌ای بهتر از سال‌های گذشته ارائه دهند. امسال نیز نسبت به سال گذشته نمایشگاه با تغییراتی همراه بود. ایمیدرو نیز در شانزدهمین نمایشگاه تغییرات نسبت به دوره گذشته داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های ایمیدرو در حوزه محیط زیست افزود: ایمیدرو فعالیت های زیادی را در حوزه محیط‌ زیست معادن انجام داده است. به عنوان مثال در سال 1393 حدود 77 میلیارد تومان در بخش بهبود عملکرد محیط‌ زیست از سوی این سازمان سرمایه گذاری شده است و این موضوع یک روند مدوام و پیوسته است و در سال جاری نیز سرمایه گذاری قابل قبولی در حوزه محیط زیست معادن و صنایع معدنی داشته ایم. ما خود را کمک حال سازمان محیط‌ زیست در بخش معدن و صنایع معدنی می‌دانیم و تلاش ما بر اصل حمایت و حفاظت از محیط‌ زیست است و در این راستا از هیچ فعالیتی فروگذار نیستیم تا بتوانیم الزامات و استانداردهای سازمان محیط‌ زیست کشور را به درستی رعایت کنیم و این یک اصل کلیدی و پذیرفته شده در این سازمان است و براساس آن پروژه‌های بهبود عملکرد خود را تعریف می کنیم. در نتیجه این فرآیند پیوسته خواهد بود و هیچ کجا قطع نخواهد شد.

آزاده‌رنجبر تصریح کرد: با توجه به اینکه در معادن و صنایع معدنی مانند سایر بخش ها چالش ها و معضلات محیط زیستی وجود دارد، به عنوان نمونه مباحث همچون هوا، آب‌ و فاضلاب، مدیریت پسماند، خاک، صوت و ... را در این بخش شاهد هستیم. در نتیجه ما تنها در یک حوزه تمرکز نکرده‌ایم و تلاشمان کنترل و کاهش آلودگی های در تمامی زمینه ها است. در این رابطه در مجتمع سنگ‌آهن سنگان احداث یک پارک جنگلی ۱۱۴ هکتاری را با ایجاد سیستم آبیاری تحت فشار برای سال آینده در دستورکار داریم. همچنین یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بهداشتی در این مجتمع در حال احداث است که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین به استناد ماده ۱۹۲ برنامه پنج ساله پنجم توسعه ایران سامانه پایش مدوام و برخط (آنلاین) در شرکت آلومینای ایران (در ۹ دودکش)، مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند (یک دودکش)، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس (سامانه آنلاین محیطی)، مجتمع سنگ آهن سنگان (سامانه آنلاین محیطی) در سال 1395 نصب و راه‌اندازی شده است. همچنین در بسیاری از واحدهای تابعه این سازمان سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی ایجاد و راه اندازی شده است که پساب خروجی آن نیز در بخش مصارف غیر شرب مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال مجتمع طلای زرشوران، مجتمع سنگ آهن میشدوان و ... البته ایجاد و توسعه فضای سبز نیز برای رعایت الزمات قانونی در دستورکار قرار دارد و سیستم مدیریت پسماند در تمامی واحدها پیاده شده است.

کارشناس محیط زیست ایمیدرو اظهار کرد: بطورکلی در ایمیدرو تنها روی یک موضوع متمرکز نبوده‌ایم. در تمامی حوزه‌ها فعالیت‌های مرتبط با محیط‌ زیست در حال انجام است.

آزاده‌رنجبر درباره تامین بودجه موردنیاز برای پروژه‌های محیط زیستی بیان کرد: از آنجا که رفع معضلات محیط‌ زیست و ارتقاء عملکرد در این بخش مورد تاکید و مساعدت ریاست هیات عامل ایمیدرو می باشد، براین اساس اقدامات محیط زیستی این سازمان به موقع و بدون فوت زمان انجام می شود و تلاش این سازمان بر این بوده است که تا حد امکان بودجه‌های موردنیاز برای پروژه‌های محیط زیستی در اولین فرصت تامین شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان هم معدن و هم محیط‌ زیست را حفظ و توامان بهره برداری کرد، افزود: بطورکلی معادن چالش ها و تنش هایی با محیط‌ زیست و منابع طبیعی دارند که لازم است این فعالیت‌ها با تامین نظرات سازمان حفاظت محیط‌ زیست انجام شود و باید به الزامات قانونی مراجعه کنیم و در مکان‌هایی که جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌ زیست است، قبل از هرگونه فعالیت برای بهره برداری مجوزات لازم را اخذ و سپس فعالیت خود را شروع کنیم که این مهم در این سازمان به درستی انجام می شود و ما در مرحله امکان سنجی و مکان یابی و قبل از آغاز عملیات اجرایی پروزه ها نسبت به انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیست و اخذ مجوز محیط زیست اقدام می کنیم. همچنین در مکان‌هایی که گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر وجود دارد، نقش حمایتی و حفاظتی نیز در کنار فعالیت‌های خود داریم. به عنوان مثال در منطقه معدن سرب و روی مهدی آباد تامین علوفه و ایجاد آبشخور به تعداد کافی برای حیات وحش منطقه انجام می شود.

آزاده‌رنجبر گفت: تلاش ما بر حفاظت و حمایت از گونه‌های گیاهی و جانوری بوده و تمام سعی و تلاش خود را می کنیم تا تعارضات به منابع طبیعی و مناطق چهارگانه حفاظت شده نداشته باشیم.

وی درباره وضعیت آینده بخش معدن و محیط زیست اظهار کرد: بطورکلی با توجه به پیشرفت علم و فناوری آینده بهتر از امروز پیش‌بینی می‌شود و باید شرایط استفاده از این دانش و فناوری ایجاد شود که بتوانیم از آنها استفاده کرده و آنها را بومی‌سازی کنیم.

کارشناس محیط‌ زیست ایمیدرو بیان کرد: استفاده از فناوری و دانش روز در کنترل و کاهش آلاینده‌ها کمک شایانی خواهد داشت.

آزاده‌رنجبر درباره تشکیل کمیته محیط زیستی اظهار کرد: این موضوع پیشنهاد خوبی است. البته ما در ادوار گذشته با سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌ها جلسات هم‌اندیشی و کارشناسی داشته ایم.

وی درباره ارتباطات ایمیدرو با سازمان‌های بین‌المللی محیط‌ زیست در پسابرجام تصریح کرد: تا به امروز مذاکراتی را با شرکت‌ها و کشورهای خارجی داشتیم و برای برخی از پروژه ها از قبیل احداث بندر پارسیان، شرکت زغال سنگ البرز مرکزی و ... در حال استفاده از خدمات مشاورین خارجی هستیم.

آزاده‌رنجبر تاکید کرد: دانش محیط زیستی در اختیار است و ایمیدرو جزو سازمان‌هایی است که به خوبی به بخش محیط‌ زیست پرداخته است. در نتیجه می‌توان این گونه بیان کرد که بخش محیط‌ زیست از سایر بخش‌های ایمیدرو عقب نمانده است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا