تلاش هندی‌ها برای گرفتن تخفیف نفتی از ایران

تلاش هندی‌ها برای گرفتن تخفیف نفتی از ایران

به نظر می‌رسد در آستانه بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت هندی ها در اظهاراتی هدفمند به دنبال بهره برداری هرچه بیشتر به نفع خود در معامله با ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری ایندین اکسپرس نوشت: در شرایطی که ایران در حال افزایش تلاشهای خود برای توسعه نفوذ در بازارهای جهانی نفت پس از لغو تحریم‌ها است، به نظر می‌رسد شرکت‌های نفتی هندی تمایلی به افزایش واردات نفت خود از ایران ندارند.

شرکت نفت هند بزرگترین شرکت بازاریابی نفت این کشور علاقه‌ای به افزایش واردات نفت از ایران ندارد مگر اینکه شرکت‌های نفتی ایران تخفیف‌های زیادی را در قراردادها اعمال کنند.

ای‌ کی شارما مدیرمالی شرکت نفت هند گفت: به لحاظ کیفیت نفت ایران به انتهای فهرست نزدیک تر است. به علاوه قیمتی که ایران برای نفت خود ارائه می‌دهد برای ما منطقی نیست که میزان واردات خود را افزایش دهیم. شرکتهای نفتی ایرانی باید با تخفیف‌های خوب موافقت کنند تا سفارشات بیشتری از جانب ما دریافت کنند.

شارما افزود: ما در حال واردات باکیفیت ترین نفت خام از بصره عراق هستیم و قصد داریم واردات نفت از این کشور را به 18 میلیون تن برسانیم.

همچنین صنایع وابسته هند که بزرگترین پالایشگاه این کشور را اداره می‌کند، علاقه‌ای به افزایش واردات نفت از ایران ندارد و می‌خواهد منتظر تحولات بازار پس از لغو تحریم‌ها باشد و پس از آن درباره اقدامات آتی خود تصمیم بگیرد.

شرکت نفت اسار هند کلیدی‌ترین مشتری نفت ایران در این کشور نیز به نظر می‌رسد در راستای استراتژی متنوع کردن منابع نفتی خود، به افزایش قابل توجه واردات نفت از ایران تمایلی نشان نمی‌دهد.

سه پالایشگاه هندی شامل مانگلور، اسار و شرکت نفت هند در 6 ماه نخست سال مالی جاری روی هم رفته روزانه 261 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند. این در حالیست که واردات آنها در دوره مشابه سال قبل روزانه 223 هزار بشکه بود.

ب آشوک رییس و مدیرعامل شرکت نفت هند اعلام کرد که این شرکت درخواستی برای افزایش واردات نفت از نیجریه ارائه داده است.

آشوک افزود: با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت ما در حال گفتگو با نیجریه برای امضای یک قرارداد بلند مدت و دو برابر کردن ظرفیت واردات خود با قیمتهای کنونی هستیم.

نیجریه به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند جایگزین عربستان شده و صادرات نفت این کشور به هند ماه گذشته تقریبا 200 درصد افزایش یافت و به 745 هزار بشکه در روز رسید.

هند حدود 80 درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و به شرکتهای نفتی این کشور مجوز داده تا برای کاهش صورت حساب‌های میلیارد دلاری واردات نفت، کشورهای خارجی داراییهای نفت و گاز خریداری کنند.

پالایشگاه‌های هندی در تاریخ 30 سپتامبر 700 میلیون دلار از بدهی نفتی خود به ایران را تسویه کردند و تاکنون بیش از یک پنجم از بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت کرده‌اند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا