وزیر نفت عربستان:

آسیا به زودی عامل افزایش تقاضای نفت خواهد شد

آسیا به زودی عامل افزایش تقاضای نفت خواهد شد

وزیر نفت عربستان گفت: تقاضای نفت به زودی بیانگر جذابیت سطح کنونی قیمت‌ نفت خواهد بود و آسیا برای چند دهه موتور حیاتی توسعه اقتصادی خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، عبدالله البدری دبیرکل اوپک نیز همانند البدری آسیا را به عنوان مرکز اصلی رشد جهانی می‌داند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک در مقاله‌ای که در وبسایت نشست جهانی انرژی منتشر شد، گفت: تقاضای نفت در آسیا تا سال 2040 با حدود 16 میلیون بشکه افزایش در روز به 46 میلیون بشکه خواهد رسید.

وی افزود: آسیا تا آن زمان به واردات روزانه 40 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده نیاز خواهد داشت.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان در مقاله جداگانه ای که در وبسایت نشست جهانی انرژی منتشر شد، گفت:‌ بسیاری از کشورهای آسیایی از کاهش اخیر قیمت نفت استقبال می‌کنند و تقاضا به زودی بیانگر جذابیت قیمت‌های کنونی خواهد بود.

النعیمی افزود: این قیمت‌های بالا یا قیمت‌های پایین نیست که ما(تولیدکنندگان و مصرف کنندگان) خواهان آن هستیم بلکه ما خواهان ثبات قیمتها هستیم.

اعضای نشست جهانی انرژی در ریاض از جمله آمریکا و چین، بیش از 90 درصد عرضه و تقاضای نفت جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

عربستان و دیگر اعضای اوپک با رقابت بیشتری برای فروش نفت در اسیا روبرو هستند چرا که روسیه و تولید کنندگان نفت در آمریکای لاتین و آفریقا نفت بیشتری را به این منطقه می‌فرستند. نفت خام در یک سال گذشته به دلیل گمانه زنی‌ها مبنی بر تداوم عرضه مازاد ناشی از تولید اوپک بالاتر از سقف تولید جمعی برای بیرون راندن تولیدکنندگان پرهزینه همچون نفت شیل آمریکا، بیش از 40 درصد ارزش خود را از دست داده است. اوپک حدود 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند و عربستان بزرگترین تولید کننده این سازمان است.

نفت برنت در معاملات امروز با 49 سنت افزایش 47 دلار و 91 سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

النعیمی که رشد قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی می‌کند، گفت: اقتصاد جهانی طی چند سال گذشته ضعیف شده و تغییرات بزرگی در حال وقوع است.

وزیر نفت عربستان خاطرنشان کرد: شهرنشینی ادامه دارد و جمعیت‌ها در حال افزایش است، آبادانی و حمل و نقل رو به گسترش است و تمام این مسائل به انرژی نیاز دارد و به نظر من این به معنی رشد تقاضا نفت است و در این میان آسیا نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

النعیمی خاطرنشان کرد: آسیا یک موتور حیاتی رشد برای اقتصاد جهانی است و شک ندارم که در قرن حاضر به این نقش خود ادامه خواهد داد. آسیا باید نفوذ بیشتری را در امور انرژی جهانی ایفا کند.

همچنین دبیرکل اوپک اظهار کرد: مصرف نفت آسیا از سال 2000 تاکنون بیش از 40 درصد افزایش یافته و به 30 میلیون بشکه در روز رسیده است این در حالیست که در اروپا و آمریکا مصرف نفت طی این دوره زمانی کاهش یافته است. آسیا مرکز اصلی رشد تقاضای نفت خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود افزایش تقاضا در آسیا تا سال 2040 بیش از دو برابر افزایش در دیگر مناطق رو به رشد جهان باشد.

روسیه منطقه آسیا-پاسفیک را عامل افزایش مصرف انرژی در میان مدت می‌داند. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در مقاله‌ای در وبسایت نشست جهانی انرژی گفت: حتی با توجه به کندی رشد اقتصادی چین ما آسیا پاسفیک را عامل افزایش مصرف انرژی در میان مدت می‌دانیم. روسیه قصد دارد که صادرات نفت به آسیا-پاسفیک را تا سال 2035 بیش از دو برابر کند.

وی افزود: روسیه همچنین به دنبال افزایش گاز صادرات طبیعی به آسیا است و قصد دارد صادرات خود را از 14 میلیارد متر مکعب در سال 2014 به 128 میلیارد متر مکعب در سال 2035 برساند. برنامه روسیه موسوم به برنامه گاز شرق خواستار احداث چهار مرکز تولید گاز و همچنین خطوط لوله به سمت چین است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا