با آغاز معاملات امروز؛

پسته به بورس لبخند زد

پسته به بورس لبخند زد

مراسم افتتاح معاملات پسته در بورس کالای ایران امروز، دوشنبه 16 اسفند ماه 95 با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، علی طیب نیا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر شاپور محمدی، مدیرعامل بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پور ابراهیمی و جمعی از فعالان حوزه کشاورزی و خبرنگاران در محل بورس کالای ایران برگزار شد.

 

تالار تخصصی معاملات و ایستگاه های معاملاتی پسته در بورس کالا با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، شرکت تعاونی پسته رفسنجان و مدیران ارشد بازار سرمایه معاملات پسته آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حامد سلطانی نژاد در مراسم رونمایی از عرضه پسته در بورس کالا، در خصوص روند بستر سازی نخستین معامله پسته در بورس کالا اظهار داشت: رقابت خوبی بر سر محصولات کشاورزی با کیفیت در بورس کالا شکل گرفته و البته تنظیم بازار محصولات کشاوزی نیز از این طریق رخ داده است.

به گفته مدیرعامل بورس کالا، تجارت محصولات کشاورزی در ایران 270 هزار میلیارد تومان است که نشان از پتانسیل های بالای محصولات کشاورزی دارد.

این مدیر ارشد در خصوص بازاری شدن محصولات کشاورزی، گفت: در بازاری شدن محصولات کشاورزی، بحث قیمت گذاری مطرح می شود. موضوع دیگر تفاوت میان محصول باکیفیت و محصول بی کیفیت است و بورس کالا در این زمینه ادعا دارد که می تواند مرجعی برای قیمت گذاری و کنترل کیفیت محصولات عرضه شده در بورس کالا قرار بگیرد.

سلطانی نژاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی را از جمله کارکردهای بورس کالا خواند و خاطر نشان کرد: از طریق تنظیم بازار محصولات کشاورزی، بازار منسجمی ایجاد می شود که سرمایه گذران می توانند در مورد معاملات آینده نگر برنامه ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی رونق قابل ملاحظه ای یافته به طوری که در سال 95 رشد 213 درصدی از نظر حجم را تجربه کرد، این در حالی است که در سال جاری کل معاملات بورس کالا 38 درصد رشد داشته و بخش عمده آن در قراردادهای مشتقه بوده است.  

سلطانی نژاد با اشاره به سبقت گرفتن بازار مشتقه از ارزش بازار نقدی گفت: رشد 20 درصدی در معاملات بازار مشتقه نسبت به بازار نقدی رخ داده و پسته هم این پتانسل را دارد که برای آینده بازار 5 هزار میلیارد تومان آن را برنامه ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: وقتی محصولی بخواهد بورسی شود باید انبارهای خوب داشته و صادراتی باشد و ایران باید در کشف قیمت پسته در دنیا نقش داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا